Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Jančura může být rizikem pro rozpočet, tvrdí šéf ČD

Ekonomika

  20:10
Už měsíc jsou České dráhy vystaveny soukromé konkurenci, navíc jejich generální ředitel Petr Žaluda (45) čelí zprávám, že bude po kongresu ODS konaném o tomto víkendu odvolán.

Konkurent si vybere ziskové trati, dráhy ale dál budou muset provozovat i ty ztrátové, říká Petr Žaluda foto:  Jan Zatorsky, Lidové noviny

Co váš souboj se šéfem Student Agency Radimem Jančurou? Vypadá to, jako kdyby až on probudil České dráhy ze spánku.

To snad ne. O tom, že přijde konkurence, víme řadu let nazpátek. Já když jsem v roce 2008 přišel do drah, byly v katastrofální ekonomické situaci. Nebyl žádný rozvojový plán, žádná obnova vozového parku. My jsme tu udělali pořádek, dnes je to normální firma, která má větší výnosy než provozní náklady. Dosáhli jsme dlouhodobých smluv s ministerstvem i s kraji. Kdybych měl smlouvy na rok, nikdo mi nepůjčí na obnovu vozového parku. Viditelná změna přijde s novými vlaky a novým servisem, ale abychom k viditelné změně došli, musela se firma změnit vevnitř.

To se vám to hospodaří s 12 miliardami státní dotace ročně
.

To není žádná státní dotace, to možná říká pan Jančura. Ne, ministerstvo dopravy a kraje si u nás objednávají službu. Chtějí, abychom jezdili takhle a takhle, my vyčíslíme náklady...

Máme vyšší rating než Itálie nebo Španělsko, chlubí se Petr Žaluda.

Ale to není vysoutěžená cena. Dvě třetiny vašich výnosů kryje stát.

Tak to ale je a vždycky bude. My jezdíme tak, jak si řekne objednavatel – stát, kraje. Oni chtějí zabezpečit, aby lidé dojeli k doktorovi. A nám hradí rozdíl mezi tržbou a skutečnými náklady. Pan kolega Jančura pořád šíří zvěsti, jací my jsme drazí a jak on je levný. Byla ale soutěž v Libereckém kraji, on se nepřihlásil, ač tam mohl svou nabídku předvést. Je strašně jednoduchý žádat soutěž, pak se do ní nepřihlásit s tím, že je blbá cena. Teď se pořád mluví o trati Praha–Ostrava. My jsme na ní vydělávali i předtím, když ještě byla v závazku veřejné služby. Pro stát je výhodné, když v tom závazku máte i ziskové tratě. Zisk z nich přece snižuje ztrátu na ostatních trasách, které ovšem po vás stát chce provozovat.

PŘEČTĚTE SI:

Není od vás hloupé dorovnávat si výpadky ze zisku na trati Praha–Ostrava odjinud? Není to vůči Jančurovi nefér?

Podívejte, my nejsme černá díra, ale průhledná auditovaná firma. A máte regionální dopravu, náklady, výnosy, dálkovou dopravu a komerční dopravu. Tvrzení, že my jsme z jedné závazkové kapitoly dotovali tu komerční, prostě není pravda. Realita je taková, že konkurence přišla s nižší cenou, což je její svaté právo. Samozřejmě že já musím reagovat na to, když se objeví konkurent. My máme objektivně nižší náklady, ale šli jsme na jeho cenovou hladinu. Prokazatelně není pravda, že bychom Jančurovy ceny podstřelili.

Railjety nepořizujeme proti panu Jančurovi, ale protože jsme dostali unikátní nabídku.

Co znamená, když snížíte cenu? Že na trati Praha–Ostrava proděláváte, nebo že už tolik nevyděláváte?

Ano, může se stát, že už tolik nevyděláváme, na druhou stranu očekávám, že tou akční cenou přilákáme víc lidí do vlaku.

ČTĚTE VÍCE:

Proč jste je nelákali už dřív?

My jsme to dělali na jiných tratích. Na jaře jsme třeba jezdili do Brna za akční cenu 160 korun. Myšlenka je: pojďte si, lidi, vyzkoušet vlak, proto je ta akční cena po určitou dobu. Až si ho vyzkouší, tak se vrací standardní cena. Ale zase: jestli jezdíte pravidelně, kupte si In-kartu, a s tou mohli lidé za dobrou cenu jezdit do Ostravy i loni.

Na trati Praha–Ostrava jste akci udělali, teprve když přišla konkurence.

A to je přece logické. Akcí jsme reagovali na jeho akci. Tak má vypadat konkurenční boj. Akční cenou obvykle chceme lidi přitáhnout do vlaku. Máme ji i na jiných tratích, teď také mezi Prahou a Zlínem, Prahou a Hradcem Králové, Prahou a Brnem. Do Brna jsme akční cenu zavedli na jaře a přitáhla tolik lidí, že jsme ji mohli protáhnout. Využijeme taky toho, až se bude opravovat dálnice D1 – protože to bude masakr –, a nasadíme do Brna víc spojů, abychom k sobě přitáhli nové zákazníky. Pořád se říkalo: Dráhy potřebují konkurenci. Když ji mají a reagují, jak se na konkurenci reagovat má, se naříká: Co si to ty dráhy dovolujou...

Nikdo vám asi nevyčítá, že teď snižujete ceny, to je spíš nastřádaný vztek na letitého monopolistu, který se mohl snažit už dřív.

Já ten monopol nevytvořil. A hlavně – monopol nám stejně v zásadě zůstane. České dráhy vypravují neuvěřitelných 7000 vlaků denně, které v 90 procentech případů dojedou včas. Tuhle základní obslužnost vždycky a všude může dělat jen národní dopravce. Konkurence má svá pozitiva, když vám ale zároveň vytáhne ziskové tratě, roste vám ztrátovost. Trať PrahaOstrava se vyňala z našeho závazku, ale ta trať do našeho závazku vydělávala peníze. Ztrátové tratě nám ovšem v závazku zůstaly.

My jezdíme tak, jak si řekne objednavatel – stát, kraje. Chtějí zabezpečit, aby lidé dojeli k doktorovi.

Čili Jančurovým působením bude vznikat větší ztráta, kterou dorovná stát?

Mohla by, pokud se budou vybírat jenom ziskové tratě. Samozřejmě. Pokud by to takhle pokračovalo, tak by to zátěž pro veřejné rozpočty být mohla.

Neboli Jančura rovná se nebezpečí pro veřejné rozpočty.

Vidíte, může to tak být. Ale jak to řeknete, všichni vyskočí jak čertík z krabičky, že to není pravda.

ČTĚTE TAKÉ:

Vy z Rakouska kupujete nové vlaky Railjet a chcete je nasadit na tratích, na něž si brousí zuby i Jančura. Kdyby si německé dráhy vybraly za partnera na trase Praha–Hamburk jeho, nebyl by to krach vašich plánů s railjetem?

Railjety nepořizujeme proti panu Jančurovi, ale protože jsme dostali unikátní nabídku a budou to moderní vlaky za dobrou cenu, schopné okamžitě jezdit do zahraničí, což vždycky všem chybělo u pendolin. Railjety by měly jezdit na ose Praha – Vídeň – Štýrský Hradec, což už je dohodnuto s Rakušany, a na trase Praha–Berlín–Hamburk. Ale budou tím pádem jezdit i po republice, na nejdůležitější trase Praha–Brno. Což je přece úžasná zpráva. Railjety jsou to nejmodernější, co si v českých poměrech můžeme pořídit.

Nevyfoukne vám spolupráci s německými drahami Jančura?

Kdybychom neměli uzavřenou výhodnou dohodu jak s Rakušany, která už je, tak s Němci, tak Railjety nepořídíme. Ale že by nám pan Jančura Deutsche Bahn vyfoukl, nepovažuji za reálné. Jsem přesvědčený na 90 procent, že dohodu s německými drahami získáme my.

KDO JE PETR ŽALUDA:

Ing. Petr Žaluda se stal generálním ředitelem a předsedou představenstva Českých drah dne 1. února 2008. Do těchto funkcí byl jmenován představenstvem a dozorčí radou společnosti.

Petr Žaluda vystudoval Vysoké učení technické v Brně. Studium dokončil v roce 1989. Později absolvoval také studijní programy na univerzitě v nizozemském Utrechtu (Marketing a management) a na britské Sheffield Business School (Marketingové plánování a implementace, Informace a systémy v managementu).

Profesionální kariéru zahájil Petr Žaluda v nizozemské poradenské společnosti Stork Demtec na pozici Country managera. Mezi lety 1993 a 1996 působil jako Branch office manager v Ernst & Young.

V roce 1998 se Petr Žaluda stal generálním ředitelem a předsedou představenstva Winterthur penzijního fondu. Mezi léty 2002 – 2006 vedl celou skupinu Winterthur v České republice a na Slovensku. V roce 2007 se stal generálním ředitelem AXA, Country CEO pro Českou republiku a Slovensko, kde působil až do svého příchodu do Českých drah, a.s.

Autor: