23. srpna 2017 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Jančura předělá všechny žluté autobusy. Kvůli Flixbusu vyhodí část sedaček

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 57Diskuse
Některé sedačky budou muset pryč, aby cestující dostali více místa na nohy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Některé sedačky budou muset pryč, aby cestující dostali více místa na nohy. | foto:  Petr Topič, MAFRA

BRNO Podnikatel Radim Jančura chystá další výrazný krok v řeži s novým rivalem na českém trhu. Německý Flixbus totiž proti RegioJetu nasadil autobusy, v nichž mají cestující víc místa na nohy. Jančura kvůli tomu změní rozestavení sedadel ve všech svých žlutých autobusech.

Je znát, že v tomto boji se hraje o holý život a rozhoduje v něm každý detail. Flixbus navzdory typické barvě svých vozů není žádný zelenáč, v komerční autobusové je dravcem, který si podmanil velkou část Evropy. V Česku rozjel dvanáct linek, zejména mezi velkými městy.

RegioJet se nejprve rozhodl přizpůsobit cenovou politikou, nyní jeho vedení částečně změní i podobu služeb. Všechny žluté autobusy budou nyní štědřejší s místem pro nohy.

„Flixbus připravoval autobusy proti nám, dali cestujícím větší prostor. Budeme proto z každého našeho vozu vyhazovat čtyři sedačky, abychom získali větší prostor, než nyní nabízejí oni. Ostatní sedadla posuneme po kolejnicích a rovnoměrně rozmístíme,“ popisuje Jančura s tím, že dodavatel autobusů Irizar jim tuto službu poskytne jen za cenu práce.

Celá operace není snadná kvůli monitorům na sedadlech, hýbat bude nutné také s klimatizací. Postupná úprava autobusů bude trvat několik měsíců.

Společnost Student Agency si v minulosti pořídila 45 autobusů Irizar i8.

Společnost Student Agency si v minulosti pořídila 45 autobusů Irizar i8.

„Nyní připravujeme projekt. Na Flixbus budeme reagovat také zrychlením internetového připojení v autobusech. To je otázka maximálně dvou měsíců,“ říká majitel RegioJetu.

Flixbus začal velkou expanzi na českém trhu ve čtvrtek. Svými zelenými vozy propojil sedmnáct českých měst. Na 3. září pak chystá další expanzi.

„Nově spuštěné linky jsou pouze začátek. Naším cílem je být jedničkou na klíčových linkách do roku 2018 a postupně zapojit do naší sítě celou Českou republiku,“ říká Pavel Prouza, šéf Flixbusu pro Česko a Slovensko.

Velkou změnou pro cestující, která přišla s Flixbusem, jsou takzvané dynamické tarify. To je systém známý například u prodeje letenek. Cena jízdného není stálá, ale mění se podle doby prodeje i času, v něž daný spoj jede. To znamená, že čím více se blíží odjezd, tím je jízdenka dražší. Více stojí také sedadlo, když si cestující zvolí čas v době, kdy jezdí nejvíce lidí.

RegioJet, byť nerad, tuto cenovou politiku ihned převzal. Radim Jančura tvrdí, že neměl jinou volbu.

„Myslím, že nepatří do veřejných vnitrostátních linek, vnáší tam chaos. Patří do mezinárodní dopravy, kde lidé plánují cestu dopředu, ví, kdy chtějí jet, a tarif přesně odráží nabídku a poptávku. Když jednu sedačku zlevním o 50 korun, jinou musím o 50 korun zdražit. Lidé často nevědí, když přijdou na nádraží, kolik si musí připravit peněz,“ dodává.

Společnost Student Agency si pořídila 45 autobusů Irizar i8.
Společnost Student Agency si pořídila 45 autobusů Irizar i8. Na snímku majitel společnosti Radim Jančura.
  • 57Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky