Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Jančura 'půjčí' pokladnu konkurenci. Bude prodávat jízdenky menšího dopravce

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Na pražském hlavním nádraží možná už od prosince začne nepříliš obvyklá spolupráce mezi železničními dopravci. Společnost Arriva – která dosud prodávala jízdenky jen na internetu nebo přímo ve vlacích – získá první kamennou pokladnu. Lépe řečeno: lístky na její spoje budou k mání u konkurence.

Společnost Student Agency si pořídila 45 autobusů Irizar i8. Na snímku majitel společnosti Radim Jančura. foto:  Petr Topič, MAFRA

Arriva jezdící v současnosti z Prahy do Benešova a Trenčína se dohodla s RegioJetem podnikatele Radima Jančury. „Ano, vyhověli jsme jim,“ potvrdil pro Lidovky.cz Jančura, majitel flotily žlutých vlaků a autobusů. Spolupráce zatím platí jen pro pokladnu na hlavním nádraží v Praze.

Arriva je v Česku silná především na autobusových linkách. Na železničním trhu se trvale uchytila až v únoru letošního roku, kdy začala s jednou motorovou soupravou pendlovat na frekventované trati do Benešova. O víkendu pak s týmž vlakem zajíždí do Trenčína, což je podle firmy komerční úspěch.

Flotila motoráčků roste, Arriva pošle další vlaky do Krumlova a Nitry

I proto se Arriva – dceřiná společnost německého kolosu Deutsche Bahn – rozhodla v Česku expandovat. Od 11. prosince prodlouží dosavadní „trenčínskou“ linku až do Nitry. K východním sousedům bude Arriva následně od dubna jezdit dokonce denně. Zcela nová trasa na jih Čech pak povede do Českého Krumlova a pošumavských obcí.

Flotilu rozšíří na pět motorových vlaků, a i kvůli očekávánému zvýšení počtu cestujících potřebuje nový prodejní kanál – kamennou pokladnu. Arriva zatím oficiálně nechtěla potvrdit jméno smluvního partnera, nicméně se netají záměrem začít na hlavním nádraží v Praze prodávat jízdenky od prosince tohoto roku. Tedy v době, kdy už si lidé budou chtít koupit lístky na nově zřízené spoje do Nitry nebo Českého Krumlova.

Nová podoba trati na Slovensko společnosti Arriva. Některé vlaky budou z Trenčína pokračovat až do cílové stanice Nitra.

„Podrobnosti spolupráce s naším smluvním partnerem teď zrovna nastavujeme a dotahujeme, detaily tedy opravdu zatím říci nemohu. Ale byl bych rád, kdyby naše jízdenky prodával od prosince,“ uvedl šéf české Arrivy Daniel Adamka.

Finanční podmínky spolupráce s Jančurovým RegioJetem tak v tuto chvíli zůstávají utajené.

Nutno podotknout, že dohodě těchto dvou železničních dopravců nebrání žádná velká konkurenční řevnivost. Žluté vlaky se zaměřují hlavně na trasu mezi Prahou a Ostravskem, některé soupravy pokračují dále na Slovensko – na rozdíl od Arrivy ale jezdí trasu do Žiliny, tatranských měst a Košic.

Vlak Arriva – ilustrační foto
Dieselový vlak společnosti Arriva.

Do zatím jednočlenné flotily Arrivy v souvislosti s plánovanou expanzí přibudou v příštích měsících čtyři další vlaky - opět sáhne po motoráčcích řady 845 s kapacitou 122 míst na sezení a maximální rychlostí 120 km/h.

Firma je koupila od mateřského koncernu Deutsche Bahn. Nyní je modernizuje a přestavuje na dálkové motorové vlaky v šumperské společnosti Pars Nova. „Jedna rekonstrukce vyjde na sedm až osm milionů,“ vypočítává šéf společnosti Arriva vlaky Jiří Nálevka.

Dosud firma patřící do skupiny Deutsche Bahn na Slovensko posílala jeden vlak, který „měl v kolech“ celotýdenní jízdy mezi hlavním městem a Benešovem.

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...