Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Jančurovi chybí zaměstnanci, na palubách vlaků musí omezovat služby

Ekonomika

  6:00
PRAHA - V poslední době se na Facebooku RegioJetu hromadí nářky zákazníků, kteří si stěžují na omezený servis některých vlakových spojů. Kvůli nedostatku zaměstnanců se stává, že má posádka málo stevardů a RegioJet tak nedokáže vždy zaručit veškerý servis. Společnost Radima Jančury se problém snaží řešit náborem a poškozené cestující kompenzuje.

RegioJet má málo zaměstnanců, kvůli tomu v některých případech omezuje servis. foto: MAFRA - Michal Šula

Cestující, kteří využívají služby RegioJetu, si mohou vybrat z několika tříd. V nejlevnějších vozech Low cost neprobíhá servis a nelze si objednat občerstvení. Další třídou je Standard, tady se už o zákazníky starají stevardky a stevardi, u kterých si mohou cestující objednat cokoliv z palubního menu. Další třídy Relax a Byznys se liší vyšším komfortem a širší nabídkou služeb.

Vozy Standard bez obsluhy

Při běžném provozu má jeden stevard na starosti dva vozy. Až po obsloužení třídy Relax a Byznys přichází na řadu vozy Standard. Pokud však RegioJet nedokáže zajistit celou posádku a chybí například dva zaměstnanci, tak dojde k již zmiňovanému omezení servisu. Cestující ve voze Standard tak nemohou spoléhat na to, že se u nich zastaví stevard s občerstvením. Na druhou stranu ostatní služby jako nápoj či noviny zákazník obdrží.

Jak Flixbus ovládl Evropu. Příběh autobusového gigantu, který vyjel proti Jančurovi

Podobnou zkušenost má i kolega z redakce, který se v takovém případě obrátil nejdříve na posádku a později přímo na majitele RegioJetu Radima Jančuru. Stevardi mu nedokázali odpovědět a odkázali ho na vyšší místa. Jančura se v SMS zprávě kolegovi omluvil a odpověděl, že je to většinou chyba samotných stevardů. „Nová generace má častou absenci,“ napsal Jančura.

Může za to nedostatek zaměstnanců

Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje je problém v nedostatku zaměstnanců. Fakt, že má RegioJet méně zaměstnanců, než by potřeboval, je podle něj zapříčiněný nynější situací na pracovním trhu a také tím, že v letošním roce zaznamenali rekordní 30% nárůst počtu cestujících.

Od začátku června se podle statistik RegioJetu snížená úroveň servisu týkala v průměru šesti vozů (vagónů) denně, vždy na vybraných spojích. Celkem přitom přepravce na všech dálkových spojích denně provozuje přibližne 250 vozů. Autobusové dopravy společnosti RegioJet se podle Ondrůje problém netýká.

„Jedná se o minimum případů, nechceme ale situaci nijak bagatelizovat. Naší prioritou je poskytnout zákazníkům plný servis. Situaci se snažíme aktivně řešit. Nedostatek palubního personálu a případná omezení jsou nicméně přechodná. Věříme, že ještě před začátkem letní sezóny zaměstnáme další členy palubního personálu,“ řekl pro Lidovky.cz Aleš Ondrůj.

RegioJet kompenzuje, i když by nemusel

Ve smluvních přepravních podmínkach RegioJetu stojí, že další služby (kam patří mimo jiné i obsluha stevarda) jsou poskytovány navíc a zákazník nemá nárok na kompenzaci. 

Stevardky vyměnily v rámci propagační akce růžové košile za havajské květy.

„Jízdné zahrnuje pouze samotnou přepravu. Případné další služby, které cestující v průběhu jízdy dostává zdarma (noviny, časopisy, obsluha stevarda, teplé nápoje, WiFi připojení apod.) jsou cestujícímu poskytovány ze strany dopravce jako služba navíc k jízdence bez možnosti kompenzace cestujícího v případě jejich neposkytnutí,“ stojí v přepravních podmínkách.

Společnost RegioJet ale i přes tyto podmínky cestujícím případné komplikace kompenzuje částkou 10 procent z jízdného. Podle Ondrůje zákazník nemusí o nic žádat, peníze mu automaticky připíšou zpět. Zákazník před jízdou obdrží také upozornění přes SMS nebo e-mail na to, že během cesty bude v jeho voze omezen servis a nebude si moct objednat občerstvení. Cestující kritizují zejména to, že jim RegioJet pošle zprávu jen dvě hodiny před odjezdem a nemůžou si tak například zakoupit jízdenku u konkurence.

„Vždy se snažíme do poslední chvíle naplnit posádku tak, abychom mohli našim zákazníkům dopřát veškerý komfort. Proto nezasíláme zprávy dříve,“ vysvětlil Ondrůj.

Brigádníci jsou vítáni

RegioJet je od začátku zaměstnavatelem, který dává příležitost i studentům pracovat jako brigádníci. Zhruba 15 % zaměstnanců tvoří právě brigádníci. „Stevardy v RegioJetu vždy z velké míry byli právě studenti, pro které to byla nejen šance dostat se rychle bez předchozích zkušeností k zajímavé práci, ale především stát se finančně nezávislými na rodičích. Za jednu směnu Ostrava-Praha-Ostrava si student u nás vydělá více než 1200 korun, a když takto má o víkendech směnu několikrát za měsíc, vydělá si dost peněz na to, aby nemusel spoléhat na kapesné svých rodičů,“sdělil majitel společnosti RegioJet Radim Jančura.

Právě na studenty a absolventy by měla podle Jančury cílit náborová akce, která se bude konat 18. června v Ostravě. „Aktuálně jsme připraveni přijmout několik desítek členů palubního personálu zejména na Ostravsku. Již nyní máme potvrzeny desítky vážných zájemců o práci stevardů či team-leaderů. Jsme přesvědčeni, že se nám rychle podaří nabrat další členy palubního personálu. Aktivně spolupracujeme také se středními školami jak v České, tak i Slovenské republice,“ dodal Ondrůj.

Jančurův RegioJet poslal FlixBusu předžalobní výzvu, stěžuje si na nekalou soutěž

Stevardi v RegioJetu mají úkolovou mzdu. Každá trasa je ohodnocena jinou částkou, například za směnu Ostrava-Praha-Ostrava dostane stevard 1275 korun. Tato směna trvá 8,5 hodiny, v přepočtu tak stevard pracuje za 150 korun za hodinu. V inzerátu na nové zaměstnance RegioJet uvádí mzdu v rozpětí 15 000 až 28 000 korun.

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...