Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Jančurův nový 'domov'. Musí pryč ze Smíchova, stěhuje se na poštovní koleje

Ekonomika

  6:00
Praha - Žluté vlaky firmy RegioJet dostanou v Praze nové obratové nádraží. Současný terminál musí ustoupit developerskému projektu. Nádraží Praha-Malešice se stane novým domovem železniční rodiny Radima Jančury. Jednání s majiteli pozemků míří k tomu, že právě v tomto terminálu pro nákladní vlaky získá jeho RegioJet životně důležité prostory pro obracení souprav, jejich základní údržbu a zázemí pro strojvůdce či stevardy.

¨Majitel společnosti RegioJet Radim Jančura. foto: Lidové noviny

Soukromý dopravce – který vypravuje spoje například do Ostravy, Brna či Vídně – se nestěhuje dobrovolně. Už od začátku svého železničního podnikání v roce 2011 „hospodařil“ Jančura na části nádraží Praha-Smíchov. Jenže pronajaté koleje a budovy musí do konce příštího roku vyklidit. Nacházejí se v místech, které překryje nová čtvrť v režii developerské společnosti Sekyra Group.

Stěhování k poště

Přesun na východ metropole potvrdil LN sám Jančura. „Obratové nádraží je součástí linky. Když nás nenechají obracet vlaky na Hlavním nádraží v Praze, musí někde jinde. Nové místo se řeší v Malešicích, kde je to při součinnosti všech stran zvládnutelné,“ uvedl majitel skupiny Student Agency, kam dopravní společnost RegioJet patří.

V Malešicích by měl využívat nákladové nádraží se šesti kolejemi, které se nachází v těsné blízkosti areálu České pošty. Jedna polovina kolejí patří této státní firmě a druhá Teplárně Malešice. Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), od níž si Jančura v současnosti pronajímá část nádraží na Smíchově, nyní v Praze jiné vhodné volné prostory pro obracení vlaků ani nejsou.

Stěhování zázemí Jančurových vlaků RegioJet.

„S majiteli pozemků RegioJet jednal a údajně je má přislíbeny. Má návrh řešení na vybudování přístupové cesty, zpevněných ploch pro pojíždění manipulačních vozíků, zřízení vodovodního potrubí pro zásobování vozů vodou. Zázemí by si měl ale vybudovat RegioJet – nás se to netýká,“ popsal mluvčí správců železnice Marek Illiaš.

S Radimem Jančurou se sice neshoduje v pohledu na to, zda má SŽDC povinnost zajistit dopravci obratové místo, pokud o něj bez svého zavinění přijde, to však přesun jeho terminálu pravděpodobně nijak neovlivní. V této záležitosti pomáhají RegioJetu i manažeři developera Sekyra Group, který současné zázemí žlutých vlaků v příštích letech překryje projektem Smíchov City s kancelářemi a byty pro více než tři tisíce lidí. Angažují se také přímo při jednáních o novém obratovém nádraží.

RegioJet představil nový vagon od rumunské firmy Astra. Celkem jich objednal...
Radim Jančura s autobusem své společnosti RegioJet.

„Analyzovali jsme mnoho lokalit a Malešice se jeví jako nejvhodnější. V současné chvíli ještě probíhají jednání o dlouhodobém pronájmu dotčených pozemků, nelze tedy zatím o této variantě hovořit jako o stabilizované,“ uvedl výkonný ředitel Sekyra Group Leoš Anderle. Jeho společnost působí v této záležitosti spíše jako prostředník, pozemky od České pošty a Teplárny Malešice by si měla v budoucnu pronajímat přímo Jančurova společnost. Bude to tedy obdobný model fungování, jaký má nyní na Smíchově.

„Úpravy nutné pro provoz obratového místa pak budou v režii RegioJetu,“ doplnil Anderle. Jednání s RegioJetem a Sekyra Group potvrdila LN i Česká pošta. Uzavřená však ještě nejsou. „Upozornili jsme je, že jakékoliv využití pozemků podléhá schvalování podle interních předpisů České pošty. Žádná konkrétní dohoda v tuto chvíli neexistuje,“ řekl mluvčí pošty Matyáš Vitík.

Za novými linkami

Nyní se Jančura chystá především na přetahování o krajské a státní rychlíkové trati. U nich na konci příštího roku – tedy shodou okolností v době, kdy bude muset RegioJet opustit Smíchov – skončí desetileté smlouvy Českých drah. Zástupci krajů a ministerstva dopravy budou muset znovu vybrat společnost, jíž budou platit provoz svých spojů. A vzhledem k zájmu soukromníků jako Leo Express, Arriva či právě RegioJet lze očekávat, že ne všechny vlakové linky opět získají ČD.

Jančura kvůli železničním zakázkám, na nichž mu extrémně záleží, začal „odstřihávat“ prodělečné či začínající projekty. Letos v zimě například prodal pražskou taxislužbu Tick Tack a zrušil několik autobusových linek.

Autor:

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Zahradník/údržbář budov

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Praha