Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Japonci před branami Prazdroje. Asahi ale českému pivu neublíží

Ekonomika

  5:00
PLZEŇ - Světový pivovarnický gigant AB Inbev a globální pivovarnická dvojka SABMiller prodají skupinu středoevropských pivovarů včele s Plzeňským Prazdrojem za téměř 200 miliard korun japonskému pivovaru Asahi. Není to špatná volba.

Osvětlené nádvoří Plzeňského Prazdroje s hlavní bránou a vchod do pivovarské restaurace Na Spilce. foto: Plzeňský Prazdrojpro Lidovky.cz

Vítězství japonského pivovarnického gigantu v boji o Plzeňský Prazdroj a sesterské pivovary v Polsku, Maďarsku, Slovensku a Rumunsku je pro někoho překvapivá zpráva, pro jiné logický výsledek. Tak jako tak je jisté, že český klenot zřejmě nepřechází do špatných rukou. Japonci potřebují posílit své pozice v Evropě a ve světě vážená značka Pilsner Urquell je k tomu z evropských brandů nejdostupnější cestou. Budou si ji hýčkat.

K největší evropské pivovarnické transakci dochází v souvislosti s ovládnutím globální pivovarnické dvojky koncernu SABMiller světovým lídrem Anheuser Busch – Inbev (ABI). Evropská komise s ohledem na hrozící dominantní firmu nařídila prodej části aktiv, které ABI získá. Volba padla na Prazdroj a další středoevropské pivovary, patřící dosud pod SABMiller.

Český hrdina padl

Zájemců o koupi byla celá řada, ale jednalo se vesměs o finanční a podobné jiné investory, včetně českých skupin PPF a J&T, které nemají s pivovarnictvím nic společného, nerozumí mu, a viděly v transakci dobrou investiční příležitost. Tím spíš, že se jedná o ziskový byznys, na který banky rády půjčí, a po čase je možné ho salámovou metodou se ziskem rozprodat.

Navíc, pokud by čistě Prazdroj získal třeba nejbohatší Čech a majitel impéria PPF Petr Kellner, mělo by to jistý nacionální bonus – Kellner by se stal národním hrdinou, získal by český poklad zpět do českých rukou.

Nestalo se. A Prazdroj skončí po schválení transakce evropskými antimonopolními úřady za 7,3 miliardy eur v rukou Japonců. S těmi má Prazdroj už jednu zkušenost. Nepříliš dobrou. Před 17 lety japonská banka Nomura za podivných okolností koupila a posléze prodala Prazdroj koncernu SABMiller. Japonci tehdy sehráli roli pochybného překupníka. Teď se však vrací s lepší pověstí.

Asahi, co to je?

Asahi je třináctý největší producent piva na světě. Vyrábí nejen pivo, ale i víno, lihoviny i nealko. Loni tento koncern uvařil 20,5 milionu hektolitrů piva, což je o málo víc než kolik loni uvařily všechny pivovary v Česku. Provozní zisk Asahi loni po letech růstu dosáhl sumy přes 135 miliard jenů, tedy kolem 29 miliard korun.

Asahi nevaří jen v Japonsku. Jeho pivo vyrábí v licenci především řada pivovarů v Asii. Pak ještě v kanadském Montrealu tamní pivovar Molson Canada. V Evropě vaří na základě licenční smlouvy pivo Asahi v ruském Petrohradě pivovar Baltika, v britském Kentu pivovar Shepher Neame a v Praze Staropramen – výhradně pro export.

Snaha o posílení pozice v Evropě je tedy evidentní. Tím spíš, že pro Japonsko je české pivo doslova šlágrem. Ve velkém dováží český slad a je absolutně největším zahraničním odběratelem českého chmelu. Japonci se doma zkrátka v mnohém snaží napodobovovat český ležák.

Slepice, která snáší zlatá vejce

Je tedy evidentní, že Asahi si kupuje v balíku pivovarů především světoznámý Pilsner Urquell. O něj má největší zájem. Nedávalo by smysl, kdyby Japonci chtěli po ovládnutí největší pivovarnické české společnosti, brutálně škrtit náklady a šetřit za každou cenu, jako se to stalo před lety, když belgický Inbev koupil českou pivovarnickou dvojku Pivovary Staropramen (dnes patří skupině Molson Coors).

Nehrozí ani zavírání pivovarů jako když u nás koupil Heineken pivovary Krušovice, Starobrno a ústecký Zlatopramen a krátce poté zavřel propojené podniky v Kutné Hoře, Lounech a Znojmu. V případě Prazdroje není, co zavírat. Spadá pod něj totiž nejprodávanější značka Gambrinus, nevídaně rostoucí Velkopopovický Kozel a úspěšný nošovický Radegast.

Jen šílenec by zařízl slepici, která snesla loni akcionáři na dividendách 3,38 miliardy korun. V tom je i zisk za fiskální období, končící 31. březnem 2015 ve výši 2,8 miliardy korun.

Autor:

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...