Umělou inteligenci chtějí firmy také využít pro předvídání poruch a dalších problémů, což by mohlo pomoci snížit počet námořních nehod. Firmy plánují výrobu asi 250 takových lodí. Vývoj technologie by měl stát desítky miliard jenů (miliardy korun).
Podle japonského listu Nikkei Asian Review lodní společnosti Mitusi OSK Lines a Nippon Yusen spolupracují se staviteli lodí, včetně Japan Marine United, aby se s nimi podělily jak o náklady, tak o odborné znalosti. Nippon Yusen již pracuje na technologii, která by měla umožnit lodím využít data pro posouzení rizika kolize, a spolupracuje s norskou námořní společností DNV GL na sběru a analýze dat o stavu plavidel a jejich výkonu. Japan Marine pak vyvíjí podobný systém analýzy dat s cílem diagnostikovat poruchy dříve, než nastanou.
První chytré lodě by měly malou posádku, která by dohlížela na určité operace. V budoucnu však firmy plánují plně autonomní plavidlo.
Rolls-Royce loni oznámil plány na vývoj lodí bez posádky, počínaje dálkově ovládanými plavidly, která by mohla být v provozu již v roce 2020. Navigace a základní operace mají být automatizovány, lidský „kapitán“ bude na pevnině a bude mít na starosti zásadní rozhodnutí.