Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Jízda vlakem podraží

Ekonomika

  9:57
PRAHA - Od včerejšího dne, kdy začal platit nový jízdní řád Českých drah, vyjíždí na koleje více dálkových vlaků. Naopak regionálních spojů ubylo. Změny tarifů budou pro většinu cestujících znamenat zdražení jízdného.

Vlak. foto: Pavel Wellner, Lidové noviny

Posílení dopravy pocítí především cestující mezi Prahou a Brnem, kde bude jezdit šest nových expresů, které budou zastavovat pouze v Pardubicích.

Expresy navíc doplní i vlaky EuroCity a SuperCity Pendolino. Znamená to, že mezi Brnem a Prahou bude vlak vyšší kategorie jezdit každou hodinu. Nové expresy vyjedou z Prahy také do Luhačovic a Veselí nad Moravou.

Ústí: raději autobusy
Brno však naopak přijde o přímé spojení s Hradcem Králové - cestující budou muset přestupovat právě v Pardubicích. Rychlíky přibudou i na trati z Prahy do Železné Rudy, Českých Budějovic či Ústí nad Labem a na místních tratích z Jeseníku do Opavy, z Opavy do Olomouce a z Kolína do Ústí nad Labem.

Podle vedení Českých drah se objem regionální dopravy příliš nezmění. Ovšem některé kraje si objednaly méně vlaků. To je případ Ústeckého kraje, který dává před železnicí přednost autobusům, a počet vlakových spojů zde tak poklesne o šest procent. Zcela přestanou vlaky jezdit mezi Čížkovicemi na Litoměřicku a Obrnicemi u Mostu či mezi Oldřichovem a Děčínem.

Méně vlaků bude vypraveno i v Olomouckém a Hradeckém kraji. Naopak na Moravě bude oproti loňskému roku jezdit o pět procent vlaků více. Na Moravě se ovšem nachází i poslední z trojice zrušených tratí mezi Sudoměřicemi nad Moravou a slovenskou Skalicou.

Změny v mezinárodní dopravě
České dráhy nově zavádějí noční spoj EuroNight z Františkových Lázní přes Plzeň, Prahu a Bratislavu do Budapešti. Další EuroNight, který v současnosti jezdí z Prahy do Wiesebadenu, bude přesměrován přes Frankfurt až do Basileje.

Novinkou je přímé spojení Prahy a Amsterodamu či na léto plánované spojení lehátkovým vozem do černohorského letoviska Bar.

Cena: ne pásma, ale kilometry
Včerejším dnem se rovněž výrazně změnily tarify Českých drah. Největší novinkou, která výši jízdného ovlivňuje, je výpočet konečné částky podle skutečně ujetých kilometrů, a nikoli podle tarifních pásem. Změna účtování tak bude nevýhodná zvláště při cestách do stanic z horní hranice bývalého tarifního pásma.

Podle Českých drah má být nový tarif spravedlivější, ovšem pro většinu cestujících to znamená, že za cestování vlakem zaplatí vyšší cenu, mnohdy až o desítky korun. Naopak zlevní vlaky EuroCity a InterCity, kde byly zrušeny dosud vyžadované speciální příplatky.

Z nového jízdného se následně budou vypočítávat slevy podle pevných koeficientů - majitelé zákaznických In-karet (stojí 600 Kč na tři roky, dříve karta Z) dostanou čtvrtinovou slevu. Přesto jejich cestování podraží.

Výrazně vzrostou ceny u zpátečních jízdenek a o dvě stě korun podraží kilometrická banka - sešitek pro cesty nad sto kilometrů, do nějž si cestující sami vypisují, odkud a kam jedou.

Pravidelné cestování bude stát víc
Lidé, kteří cestují vlakem pravidelně a nevlastní věrnostní kartu, pocítí zdražení více než ostatní - na některých tratích se cena týdenní, měsíční či čtvrtletní jízdenky zvedne o více než polovinu.

O možnost zakoupit si měsíční předplacenou jízdenku přijdou i studenti a žáci, kteří budou moci využívat pouze týdenní jízdenku. Dráhy se tak prý snažily vyjít vstříc požadavkům rodičů, podle nichž nebylo u měsíčních jízdenek možné zohlednit různou dobu prázdnin či volných dní v jednotlivých krajích.

Naopak poměrně výrazně zlevní roční nejluxusnější permanentka -karta In-Gold, která umožňuje cestování všemi vlaky (s výjimkou pendolina) i v první třídě. Nově bude stát 20 tisíc, a její cena tak bude o dva tisíce nižší.

Prosincové zdražení nebude však patrně poslední. „Úpravou cen jízdného se firma bude zabývat nejdříve v pololetí příštího roku,“ řekl generální ředitel ČD Josef Bazala.

Problematické přestupování
Řada spojů nebude nově vůbec čekat na přípojné vlaky, další budou mít pevnou čekací dobu pět minut. Dráhy se chtějí bránit pokutám, které jim kvůli zpožďování udělily některé kraje.

Ani nový jízdní řád nevylepšil návaznost například vlaků z Opavy do Ostravy, které sice navazují na pražské expresy, na návazné spoje směrem na Brno a Přerov však musí cestující několik desítek minut čekat. Z Prahy také přijíždí vlak na ostravské nádraží vždy v 51. minutu - přesně minutu poté, co z Ostravy odjíždí vlak do Havířova.

Psi levněji, kuřáci pryč
Levnější cestování čeká majitele psů. Za každý spoj zaplatí za čtyřnohého miláčka deset korun, v případě více přestupů lze využít i celodenního dokladu v ceně 20 korun. Dosud stál lístek pro psa polovinu plného jízdného.

S novým jízdním řádem zavedly dráhy i absolutní zákaz kouření. Kuřácký oddíl se tak může ve vlaku ČD objevit pouze u některé ze zahraničních společností. Například u maďarských vozů řazených na vlaku EuroCity Hungaria, který spojuje Budapešť s Prahou a Hamburkem. Tyto vozy budou mít i po 9. prosinci vyznačené oddíly pro kuřáky, na území České republiky tam ale kouřit nebude možné, stejně jako je tomu už od září v Německu a Rakousku.

Autoři:

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...