Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Kamiony jely před havárií příliš rychle

  12:21
PRAHA - Největší hromadná nehoda v Česku, ke které došlo na dálnici D1, stále nemá konkrétního viníka. Z měření Ředitelství silnic a dálnic ale vyplývá, že několik okamžiků před střety většina řidičů kamionů překročila na dálnici povolenou rychlost. Deset minut před nehodou jelo 65% nákladních vozů rychleji než mělo, tedy více než 80 km/h.

Historicky největší hromadná nehoda na českých silnicích se stala 20. března na 100. km D1 nedaleko obce Skorkov na Jihlavsku. Více než stovka osobních a nákladních vozidel do sebe ponarážela v prudké a husté sněhové přehánce. foto: Luboš PavlíčekČTK

Na dálnici D1 jsou stabilně umístěné čtyři měřící stanice, které monitorují rychlost projíždějících vozidel. Jedna z těchto stanic zaznamenává data nedaleko místa čtvrteční  havárie.

Naměřené údaje prozradily, že deset minut před nehodou jelo 65 procent nákladních vozidel rychlostí vyšší, než je jejich povolený limit 80 km/h. Hodinu před nehodou takto překročilo rychlost plných 98 procent projíždějících kamionů.

Uvozovky dolníPokud vezmeme v potaz jaké byly povětrnostní podmínky a snížená viditelnost v ten moment na dálnici D1, pak se dá říci, že více než polovina řidičů hazardovala nejen se svým životem, ale i se životem všech dalších účastníků silničního provozuUvozovky horní

Zasněžená vozovka a špatná viditelnost nezabránila ani osobním automobilům snížit rychlost. Podle zjištění ŘDS projíždělo deset minut před nehodou 79 procent vozidel v rychlém pruhu rychlostí nad 110 km/h. V pomalém pruhu to bylo 39 procent řidičů osobního automobilu. Nejvyšší povolená rychlost pro osobní vozy je na dálnici 130 km/h.

„Pokud vezmeme v potaz jaké byly povětrnostní podmínky a snížená viditelnost v ten moment na dálnici D1, pak se dá říci, že více než polovina řidičů hazardovala nejen se svým životem, ale i se životem všech dalších účastníků silničního provozu,“ říká mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

To, že řidiči riskovali, potvrzuje i další zjištěný údaj: 41 procent vozidel v rychlém pruhu a 21 procent vozidel v pomalém pruhu projížděla na měřeném úseku s rozestupem menším než 2 sekundy.

„Bezpečnostní experti doporučují mnohem větší rozestup, než jsou 2 sekundy za dobrých povětrnostních podmínek. Čtvrteční počasí bylo několikanásobně horší, než jsou běžné standardy. Tomu měl odpovídat také rozestup mezi jednotlivými vozy a snížená rychlost ,“ doplnila Vápeníková.

Debaty o tom, kdo je v případě havárie na dálnici D1 odpovědný, doznávají po zveřejnění uvedených údajů mnohem jasnějších obrysů. Za povětrnostní situace a snížené viditelnosti, které panovaly na dálnici D1 před a v době nehody, není možné, aby se řidiči chovali tak, jak dokládají data měřících stanic.

mapa

Při zřejmě největší hromadné nehodě na českých silnicích se minulý čtvrtek zranilo 30 lidí, z toho šest těžce. Škody by se podle policistů mohly vyšplhat do desítek milionů korun.

Z fotografií ŘSD vyplývá, že povrch vozovky byl v blízkosti nehody zasypán sněhem během čtyř minut, kdy se tudy přehnala sněhová bouře. Jako první pak podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky havaroval pravděpodobně kamion, který předjížděl pomalu jedoucí osobní vozidlo a nezvládl situaci. Vinou řidičů, kteří nepřizpůsobili jízdu klimatickým podmínkám, se za další dvě minuty doprava na 102. kilometru dálnice zcela zastavila. V kolonách uvízly tisíce lidí.

Autor: