Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Kanálové peklo pro řidiče. Proč jsou poklopy v Česku na každém kroku?

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Každého řidiče jistě napadlo, proč jsou poklopy od kanálů rozmístěné tak, že není téměř možné se jim vyhnout. A z jakého důvodů jsou často jen pár metrů od sebe. Lidovky.cz proto přinášejí odpovědi pro řadu rozhořčených šoférů, kteří v sedadle nejednou nepříjemně nadskočili.

Kanálový poklop. Ilustrační foto. foto: ČTK

Pro lepší představu: v celé Praze je zhruba 50 tisíc kanálových poklopů. A dalších bezmála 60 tisíc vpustí na dešťovou vodu. Nešetří jimi ani jiná velká města v Česku. Navíc pod tlakem aut dochází k propadům a vyboulením, což může vést k nepříjemným poškozením kol i celých náprav.

Správci vodovodních sítí i oslovený expert se ale shodují: vstupů do podzemí, umístěných na silnicích, není ve většině případů více, než je nutné. Poklopy kryjí šachty, které slouží ke kontrolám a čištění podzemních sítí.

PRAŽSKÉ KANÁLY

  • Poklopů se na území hlavního města nachází přes 50 tisíc.
  • Na komunikacích jsou také vpusti na dešťovou kanalizaci. Ty se zpravidla nacházejí u obrubníku.
  • Praha jich má asi 59 tisíc.
  • Hlavní město má celkem 3 660 km stokové sítě, délka kanalizačních přípojek činí 962 km a počet kanalizačních přípojek je 118 630.

Zdroj: Pražské vodovody a kanalizace a Technická správa komunikací

Základní pravidlo norem a zvyklostí je, že šachty by měly být vzdálené alespoň 50 metrů od sebe, nejvýše 60. Nicméně skutečnost je úplně jiná.

„Tam, kde jsou napojení větších větví kanalizace, jejího odbočení či změny směru, mohou být poklopy i mnohem blíže. Také díky speciálním objektům na kanalizaci mohou být vybaveny několika vstupy,“ vysvětluje Radka Vaňková, mluvčí Ostravských vodáren a kanalizací.

Poklopy musí být podle pravidel také všude, kde se stoka láme nebo spojuje.

Karel Kříž z Fakulty stavební ČVUT v Praze pochybuje, že by na stokách bylo více kanalizačních šachet, než je nutné, byť výjimky vyloučit nemůže. Expert spočítal, že při rychlosti 50 km/h se řidič potká s poklopem každých 3,6 vteřiny. A to jen v případě, že jsou umístěné po padesáti metrech, jinak je frekvence přejezdů mnohem vyšší.

„Smůlou, nebo spíše štěstím je, že většina řidičů nevidí pod povrch. Pod každým poklopem se totiž skrývá důležitý objekt na nějakém trubním systému,“ popisuje Kříž. Současným trendem je podle něj oddělování srážkových a splaškových vod.

V praxi se jedná o dva oddělené systémy, u kterých jsou obdobné požadavky, co se týče počtu vstupních šachet. To v mnoha městech či obcích znamená zdvojnásobení počtu poklopů, s nimiž se musejí čeští řidiči setkat.

Součet poklopových „terčů“ na vozovce zvyšují i v úvodu zmíněné vpusti na dešťovou vodu nebo revizní vstupy do přípojky soukromých vlastníků.

Problémem ovšem není jen počet kanálových poklopů, ale také jejich rozmístění. Zvyklosti praví, že jej mají stavbaři umísťovat tak, aby se jim kola aut snáze vyhnula. Tedy například na úplný kraj vozovky nebo do středu jízdního pásu. Ale ani to, jak známo, v praxi příliš neplatí.

Odříznutí od Prahy. Cestu ze Zbraslavi ucpala oprava mostu i zavřená trať

Umístění šachet například do pásu vedle frekventované komunikace by se více zamlouvalo i provozovatelům kanalizace kvůli snazší údržbě. Navíc výrazné zatížení vozovky dopravou může způsobovat u poklopů nerovnosti a propady.

„Nicméně umístění kanalizace a tedy i revizních šachet je do velké míry dáno historicky. Kanalizační systém se začal budovat dávno před současnou podobou silniční sítě. Jedná se o komplexní systém, kvůli jehož návaznosti je přemístění velice obtížné, nákladné a v některých případech v podstatě nerealizovatelné,“ míní Kateřina Chmelíčková, asistentka generálního ředitele společnosti Vodárna Plzeň.

Potíž je třeba u výše zmíněných kanalizací pro dešťovou vodu a splašky. Šachty obou systémů od sebe musí být dostatečné vzdálené a jejich poklopy se tak do osy jednoho jízdního pruhu nevejdou.

Obecně platí, že neživý svět v podzemí je velmi přebujelý.

Anketa

Vadí vám kanálové poklopy na českých silnicích?

Ano 1105
Ne 93
Neřeším to 121

„Pod povrchem je velmi často uložena řada sítí (vodovod, plynovod, dešťová kanalizace, splašková kanalizace, sdělovací kabely, kabely vysokého a nízkého napětí, horkovody, teplovody, v některých částech Prahy i kolektory), ke kterým v posledních letech přibývají například optické kabely. V širších uličních prostorech je pak kvůli přípojkám mnohdy navržena kanalizace po obou stranách,“ podotýká Karel Kříž z ČVUT.

A ještě upozornění na závěr: odpovědnost za případné poškození auta nese zpravidla správce komunikace či majitel kanalizace. Ale ne vždy pojišťovna peníze vyplatí.

„Řidiči musí mít také na paměti, že jsou povinni přizpůsobit jízdu stavu vozovky a poškození kanalizačním poklopem, který přejedou ve vysoké rychlosti, může policie i pojišťovna posuzovat spíš jako přestupek a pojistné plnění neuplatnit,“ upozorňuje Radka Vaňková z Ostravských kanalizací a vodovodů.

A VAŠE ZKUŠENOSTI?

Podělte se s námi o vaše zážitky či zkušenosti s kanálovými poklopy. Posílejte je na adresu michal.pavec@lidovky.cz. Děkujeme!

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!