Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Kapsch napadl u ÚOHS smlouvu o mýtném. Podle firmy je dokument protiprávní

Ekonomika

  11:08aktualizováno  14:48
Praha - Společnost Kapsch podala k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) návrh na zákaz plnění smlouvy o mýtném systému po roce 2019, kterou ve čtvrtek podepsal ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s konsorciem firem CzechToll/SkyToll. Podle Kapsche je smlouva neplatná, protože nadále platí předběžné opatření ÚOHS zakazující podpis smlouvy s vítězem. Rakouská společnost to v úterý oznámila na tiskové konferenci.

Český šéf firmy Kapsch Karel Feix. foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Ministerstvo dopravy po uzavření smlouvy uvedlo, že předběžné opatření pozbylo platnosti po stažení ministerského rozkladu proti dřívějšímu rozhodnutí ÚOHS. Ministerstvo i CzechToll budou i přes zpochybnění smlouvy Kapschem v přípravách mýta pokračovat.

„Podle renomovaných právníků a koneckonců i samotného antimonopolního úřadu zůstalo totiž předběžné opatření o zákazu podpisu smlouvy v platnosti,“ řekl generální ředitel Kapsche Karel Feix. Předběžné opatření podle něj platí až do doby, dokud ÚOHS pravomocně nerozhodne o námitkách společnosti.

Mluvčí ÚOHS Martin Švanda potvrdil, že návrh Kapsche byl dnes na úřad doručen. „V současné době je ve věci systému elektronického mýtného uzavřena smlouva, zadávací řízení skončilo a úřad nemá žádný zákonný mechanismus, jak by mohl do postupu zadavatele zasáhnout z moci úřední. Podle zákona o zadávání veřejných zakázek však může být na návrh zahájeno řízení o uložení zákazu plnění smlouvy,“ uvedl Švanda. Návrh úřad prověří v zákonné lhůtě 60 dní.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) je přesvědčen o tom, že Kapsch s návrhem na zákaz plnění smlouvy neuspěje. „ÚOHS rozhodne, nicméně všechny argumenty, které pan Feix uvedl, jsou prázdné a falešné,“ napsal Ťok na twitteru.

CzechToll současné kroky konkurenční firmy nekomentoval. „Plně se soustředíme na přípravu nového mýtného systému, který bude řádově levnější než dosavadní systém provozovaný společností Kapsch. Přesně tak, jak nám to ukládá podepsaná smlouva,“ uvedl mluvčí firmy Miroslav Beneš. Pokračování příprav potvrdil i Ťok.

Současný provozovatel mýta Kapsch kritizuje i postup antimonopolního úřadu. Podle Feixe úřad podlehl nátlaku ministra dopravy a premiéra Andreje Babiše (ANO). Kapsch proto podá rozklad proti rozhodnutí ÚOHS.

Mluvčí antimonopolního úřadu odmítl, že by úřad pracoval na politickou objednávku. „Řízení proběhlo zcela v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, správním řádem, dalšími právními předpisy a judikaturou správních soudů, jimiž se ůřad musí ve své rozhodovací praxi řídit,“ sdělil Švanda.

Poprvé ÚOHS o námitkách firmy Kapsch rozhodoval v květnu. Tehdy zrušil výběr vítěze tendru na vybudování a provoz systému na výběr elektronického mýta od roku 2020. Předseda úřadu Petr Rafaj ale v srpnu prvoinstanční rozhodnutí zrušil, protože podle něj úřad dostatečně nezohlednil některé významné okolnosti případu. Ve čtvrtek úřad rozhodl, že tendr zákon neporušil.

Podle šéfa Kapsche se tak událo za podezřelých okolností a ÚOHS změnil své rozhodnutí, aniž by se ve věci objevila nová fakta. Firma v srpnu podala trestní oznámení na člena rozkladové komise ÚOHS advokáta Jana Hrazdiru, který podle firmy ovlivňoval rozhodování komise ve prospěch ministerstva a navíc resort dopravy nedovoleně informoval o průběhu jednání. Hrazdira i Ťok označili tvrzení Kapsche za nesmysl.

Podle Feixe rychlý postup ministerstva, které ohlásilo podpis smlouvy CzechTollem necelé tři hodiny po zveřejnění rozhodnutí ÚOHS, svědčí o předem připraveném scénáři. „Už několik dní před rozhodnutím ÚOHS jsme zaznamenali zprávy, že CzechToll začal na úřadech podávat žádosti o stavební povolení k výstavbě mýta,“ podotkl mluvčí firmy David Šimoník.

Ministr dopravy už dříve rychlý podpis smlouvy s CzechTollem hájil s tím, že smlouva byla připravena dopředu, což je podle něj standardní postup.

V soutěži na provozovatele mýtného systému po roce 2019 zvítězilo konsorcium CzechToll/SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz mýta. Nabídka současného provozovatele rakouského Kapsche byla o více než 2,7 miliardy korun vyšší. V létě Kapsch zaslal ministerstvu nabídku na 10,5 miliardy korun.

Nový provozovatel mýtného systému se hledá už pátým rokem

  • 2013

Ministerstvo dopravy (MD) oznámilo záměr vypsat výběrové řízení na projektového manažera pro přípravu tendru na výběr mýtného po roce 2016, nakonec vypsáno nebylo.

  • 2014

MD vypsalo tendr na projektového manažera soutěže. Do tendru se přihlásilo šest firem, bylo však pochybné. MD vyhlásilo vítěze firmu Arthur D. Little, Dan Ťok (ANO) soutěž zrušil.

  • 2015

MD oznámilo, že bude v případě prodloužení smlouvy s Kapschem požadovat výraznou slevu, Ťok oznámil, že vypíše výběrové řízení.

  • 2016

ÚOHS zrušil zakázku MD na poradenství při výběru provozovatele, výběrčí mýta na Slovensku, společnost SkyToll, nabídla Ťokovi, že od roku 2017 převezme správu mýta v ČR.

Spravovat brány od začátku roku 2017 může z technických důvodů jen Kapsch, MD vypsalo soutěž na poradce k tendru na provoz mýta po roce 2019.

Vláda schválila prodloužení smlouvy s Kapschem, společnost SkyToll se obrátila na ÚOHS kvůli prodloužení smlouvy mezi státem a firmou Kapsch. MD dostalo od ÚOHS za prodloužení smlouvy s Kapschem pokutu milion korun.

SkyToll oznámil, že poslal stížnost k Evropské komisi na prodloužení smlouvy s Kapschem, ÚOHS zamítl stížnost SkyToll na tříleté prodloužení smlouvy s Kapschem.

  • 2017

ÚOHS zamítl rozklad společnosti SkyToll, společnost v květnu podala proti rozhodnutí ÚOHS žalobu.

Firma Kapsch oznámila, že chce státu prodat svůj mýtný byznys v ČR, ÚOHS vydal předběžné opatření v tendru, MD nesmělo s vítězem výběrového řízení podepsat smlouvu. Kapsch už dříve upozornil, že uchazeči nedostali stejné podklady.

  • 2018

ÚOHS zahájil na podnět Kapsche již třetí správní řízení s MD; firma zpochybnila neutralitu výběrového řízení.

Do tendru se přihlásili všichni čtyři zájemci, kteří zájem avizovali (Kapsch, SkyToll, National Toll Payment Services a T-Systems), Kapsch a National Toll Payment Services vyzvaly MD k dialogu ohledně nabídek.

Vítězem tendru vyhlásilo MD konsorcium firem SkyToll a CzechToll, Kapsch podal námitky proti výsledkům tendru. Zadání bylo podle něj v mnoha ohledech nejasné.

ÚOHS zrušil výběr vítěze tendru. Úřad dospěl k závěru, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek. ÚOHS rozhodl, že znovu přezkoumá zadávací řízení na mýtný systém.

V novém prvoinstančním rozhodnutí ÚOHS zamítl námitky Kapsch a řízení zastavil. Kapsch podala k ÚOHS návrh na zákaz plnění smlouvy s konsorciem CzechToll/SkyToll, Podle Kapsche je smlouva neplatná, protože nadále platí předběžné opatření ÚOHS.

Autor: