Podle Brunclíka jsou příčinou zpoždění spory s ekology.
Pro dostavbu dálnice D8 z Prahy do Ústí nad Labem nemá státní organizace stále všechna stavební povolení a vede celou řadu sporů s ekologickými organizacemi. "Jsme vystaveni jedné velké obstrukci, všechna rozhodnutí jsou napadána," uvedl dnes Brunclík.
Děti Země se brání
Ekologická organizace Děti Země se ovšem brání a vidí vinu naopak na straně ředitelství a úřadů. "Vliv účastníků stavebních řízení na rychlosti vydávání stavebních povolení je podle nás deset procent, investor ovlivní 30 procent času a 60 procent způsobují úředníci svou pomalostí a neodborností," odhaduje zástupce organizace Miroslav Patrik. Podle něj je s dostavbou D8 možné počítat v roce 2012.
Šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Alfred Brunclík
Ještě složitější je situace na chystaném tahu R52 do Rakouska. Tady původně ŘSD počítalo s termínem zprovoznění v roce 2015, nyní termín z plánů zcela zmizel. Rakušané přitom svoji část silnice přivedou na hranice v roce 2014.
Na moravské straně chybí dostavět 25 kilometrů, letos ŘSD vyčlenilo alespoň 20 milionů korun, aby mohla pokračovat příprava stavby.
Nové kilometry
Letos se otevře necelých 56 kilometrů nových dálnic, což je zhruba stejně jako loni. Koncem léta se například auta poprvé projedou na spojce mezi dálnicemi D5 a D1 kolem Prahy, dokončí se dálnice D1 na střední Moravě včetně křižovatky u Hulína, nové úseky přibudou také rychlostním silnicím R4 u Písku a R6 u Karlových Varů.
Zahajovací stříhání pásek není letos v plánu jen u dálnic, ale také u silnic první třídy. Na nové silniční obchvaty se mohou těšit například města Kolín a Nymburk a obce Česká Bělá a Líbeznice. Podle ŘSD je letošní přírůstek dozvukem minulých tučných let.
Letos se kvůli šetření žádné nové stavby zahajovat nebudou, ŘSD bude vypisovat tendry pouze na opravy stávajících komunikací. Pokud by podobné tempo pokračovalo i v dalších letech, odhadl Brunclík v nadsázce dokončení základní dálniční sítě na rok 2260.