Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Když na vás vyběhne agresivní řidič, zamkněte se v autě, radí psycholog

Ekonomika

  21:24
Česká policie si pochvaluje, že loni zahynulo při nehodách "jen" 753 osob, nejméně za posledních dvacet let, ale dopravní psycholog Martin Kořán považuje toto číslo stále za příliš vysoké.

Dopravní psycholog Martin Kořán. foto:  František Vlček, Lidové noviny

LN Jste dopravní psycholog, jak se zachováte, když vás ohrožuje agresivní řidič?
Okamžitě uhýbám z cesty, protože nejhorší je srážka s blbcem. A pokud si někdo myslí, že jeho auto je zduřelé Ego a něco tím dává najevo, já si myslím svoje. Jak říkal Miroslav Horníček, když na tebe míří někdo pistolí a tvrdí, že sníh je černý, pak mu řekni ano. Koule zůstane v hlavni, sníh zůstane bílý a ty zůstaneš naživu.

OSOBNOST

MARTIN KOŘÁN

* 1947, Praha
* Obor psychologie absolvoval na FF UK v roce 1972, kandidát
psychologických věd od roku 1986

* Soudní znalec v oboru klinické a dopravní psychologie

* Ve Výzkumném ústavu psychiatrickém pracoval v letech 1971 až 1976 jako asistent, po promoci vědecký aspirant - z politických důvodů nepovoleno obhájit

*Od roku 1977 až do roku 1992 zastupující primář Ústředního lékařsko-psychologického oddělení v Ústřední vojenské nemocnici

* Nyní primář Oddělení klinické psychologie Nemocnice Na Homolce Praha

* Místopředseda Asociace dopravních psychologů, od roku 2005 člen Standing Committee Trafic Psychology za ČR

* Stálý delegát za ČR na valných shromážděních Evropské federace psychologických asociací

LN Ale co když vás agresor zablokuje a jde k vám?
Když vyběhne s hasákem nebo basebalovou pálkou, je nejlepší zamknout se v autě, zapsat si poznávací značku a volat policii. Pokud nepřistoupíte na konfrontační jednání, je větší pravděpodobnost, že agresor přestane. Ale jakmile vystoupíte, následují po slovech činy, které mohou eskalovat a pokud nejste zrovna mistrem juda nebo karate, máte místo utrženého zrcátka třeba rozbitou hlavu.

LN Proč se řidičům, kteří opakovaně jezdí bezohledně, neodebere řidičák natrvalo?
Řada hříšníků byla a je mezi samotnými poslanci, řada jich pije a ráda jezdí velmi rychle, takže budou hlasovat pro 160kilometrovou rychlost i na rozbitých českých dálnicích. Stejně tak budou obhajovat institut osoby blízké, protože se na to vymluví, pokud nevyužijí poslaneckou imunitu. Malý respekt k předpisům vzbuzuje i chování řady ministrů včetně premiéra Topolánka. Ten rychlou jízdu na sportovní utkání do Brna omlouval tím, že spal a nevěděl, co jeho řidič dělal. Šéf ochranné služby ústavních činitelů pak navíc tvrdil, že řidič se zachoval správně, protože se domníval, že ho někdo pronásleduje a potrestán by měl být ten, kdo jel za ním a natáčel rychlou jízdu premiérova vozu. Takové jednání je vzorem pro spoustu rádoby podnikatelů, kteří si myslí, že když jedou dělat kšeft za pár milionů, tak je přece vyloučené, aby je na dálnici zdržoval nějaký louda.

Čtěte také

 

LN Pracujete v řadě dopravních komisí a institucí, co navrhujete, aby se čísla v naší statistice přiblížila k vyspělým zemím?
Asociace dopravních psychologů navrhla dávat řidičský průkaz na zkoušku a povinné kurzy správného chování na silnici pro toho, kdo se vybodoval.

LN Jak si to představujete?
Novopečený osmnáctiletý držitel řidičáku by mohl do provozu první dva roky jen s někým, kdo řídí aspoň deset let, dále by směl nováček jet po dálnici maximálně 110 km/h, při přestupku by přišel o dvojnásobný počet bodů a při ztrátě všech by dostal řidičák až za dva roky a po složení nové zkoušky. Předpokládám, že by si pak dal mnohem větší pozor, i kdyby měl silný vůz, který svádí k rychlé jízdě a předvádění. Pokud jde o kurzy správného chování, ty jsou ve vyspělých zemích běžné. Kdo přijde o řidičský průkaz kvůli dosažení limitního počtu bodů, musí absolvovat několikahodinové psychologické vyšetření a navíc speciální kurzy podle toho, jestli jel příliš rychle, nebo pod vlivem drog, či nedal přednost v jízdě a podobně. Řidič je potrestán odebráním průkazu a ještě se učí sociálnímu chování na silnici.

Čtěte také

 

LN Proč si myslíte, že se na našich silnicích jezdí tak bezohledně?
Policisté sice podle tvrzení svých šéfů hlídkují v terénu, ale z vlastní zkušenosti vím, že spíše číhají někde na okraji obce a hned za tabulí vybírají pokuty. Ovšem na místech, kde řidiči přejíždějí dvojitou plnou čáru, nerespektují přednost v jízdě a předjíždějí tak riskantně, že to člověk, před kterého se zařadili, neubrzdí, tam policisté vidět nejsou. Jak ukázaly průzkumy Dopravní fakulty ČVUT, řidiči silnějších vozidel se pak domnívají, že si můžou dovolit všechno.

LN U nás ale jezdí agresivně i zahraniční řidiči...
Rychle totiž poznají, že v Česku nic moc nehrozí i když máme bodový systém. To, co občas vidíme v televizi, jsou zcela nahodilé záběry dálničních kamer, jejichž funkcí je kontrolovat zaplacení mýtného. Pokud nebudou na rizikových místech instalovány kamery sledující způsob jízdy, tak zůstane bez postihu spousta přestupků jako například "myšky", nedodržování odstupu atd. Agresor, který předjede řidiče a zadupne brzdu, je potrestán, jenom když existuje o jeho stylu jízdy záznam nebo jsou k dispozici svědci. Jinak padne vina na člověka, který nedobrzdil a narazil na zadní část vozu agresora.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!