8. srpna 2018 12:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Kimova nová tramvaj. Severokorejský vůdce se pochlubil strojem, který pochází z Československa

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Kim Čong-un byl z nových vozů nadšený, pochválil nejen nový vzhled. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kim Čong-un byl z nových vozů nadšený, pochválil nejen nový vzhled. | foto: KCNA

Praha Severokorejská tisková agentura zveřejnila snímky nových tramvají, které by měly jezdit v hlavním městě Pchjongjangu. Vylepšené vozy si osobně prohlédl i severokorejský vůdce Kim Čong-un. Podle webu Československý dopravák se však pravděpodobně nejedná o zbrusu nový stroj, jak tvrdí agentura, ale o modernizovanou československou tramvaj KT8D5.

Kim Čong-un navštívil továrnu na výrobu trolejbusů a podnik na opravy autobusů. Seznámil se přitom i s novou tramvají určenou pro hlavní město. U vozů vyzdvihl zejména využití lokálních součástek, dále uvedl, že nové vozy jsou dokonalé a bez zjevných vad. Kim Čong-un podle severokorejské tiskové agentury pochválil i nižší hluk a kratší dobu jízdy tramvaje. Obdivoval i pohodlné sedačky a pogumované podlahy. Později večer se severokorejský vůdce s novým typem tramvaje projel.

Tramvaj absolvovala i noční jízdu.
Tramvaj podle webu Československý dopravák stojí na základech československého stroje KT8D5.

Podle webu Československý dopravák však většina součástek pro autobusy a trolejbusy pochází z Číny, protože země nemá kvůli sankcím přístup k nejnovějším dopravním technologiím. Na severokorejských ulicích tak lze potkat například upravené vozy Nissan a další vyřazené čínské stroje.

Ačkoliv je tedy tříčlánková obousměrná tramvaj oficiálně považována za nový výrobek, působí, že vychází z československého vozu typu KT8D5. Těch bylo do Severní Koreje dodáno pro zahájení provozu první tramvajové linky v roce 1991 45 kusů. Poté do země putovalo ještě 129 tramvají typu T6B5 a další ojeté tramvaje z produkce ČKD Tatra Smíchov, a to z Německa a z Prahy.

Vozy jsou i přes problematickou údržbu nadále v KLDR provozovány a nyní zřejmě prošly modernizací, při které vozidla razantně změnila svůj vzhled. Použita jsou totiž nová čelní okna, dvoukřídlové dveře i lepená okna. Vypadá to ovšem, že základ, tedy elektrická výzbroj vozu a motory, jsou stále původní.

Tramvaje KT8D5 vyráběl mezi lety 1986 a 1994 závod ČKD Tatra Smíchov. Celkem bylo vyrobeno zhruba 200 kusů, většina byla určena pro dopravní podniky v Česku a Slovensku. Mimo tyto země se tramvaj toho typu projela i v Moskvě, Volgogradu a Sarajevu, kam byly v letech 1998 až 2001 dodány i čtyři ojeté vozy z Košic.

  • 0Diskuse




Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice
Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice

Domluvit se anglicky nebo francouzsky, než půjde vaše dítě do školy? Za dva nebo tři roky se to opravdu dá zvládnout. Akorát zapomeňte na způsob, jak jste se učila jazyky ve škole. Možná vám totiž vyhovuje úplně jiný typ učení.