Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Karlovarské minerální vody koupí českou, slovenskou a maďarskou pobočku PepsiCo

Ekonomika

  14:36aktualizováno  16:36
PRAHA/KARLOVY VARY - Karlovarské minerální vody (KMV) koupí od nadnárodní společnosti PepsiCo její pobočky v Česku, Maďarsku a na Slovensku s celkovými ročními tržbami 4,2 miliardy korun. Obchod by měl být dokončen v prvním pololetí letošního roku, čeká se na souhlas antimonopolních úřadů, uvedly v pondělí KMV.

Pepsi (ilustrační snímek) foto: Shutterstock

Společnost PepsiCo v reakci na dotaz ČTK odkázala na zprávu KMV. Podle analytika BH Securities Martina Vlčka musela skupina KMV zaplatit relativně vysokou cenu, přesněji ji však nespecifikoval.

Karlovarské minerální vody možná opustí Českého slavíka. Kvůli přístupu k Ortelu

KMV za loňský rok očekávají tržby osm miliard korun. Akvizicí jim tak vzrostou o polovinu a stanou se největším dodavatelem minerální vody a nealkoholických nápojů v těchto třech státech. Převzetím poboček získají tři firmy s celkem zhruba 900 zaměstnanci a dvěma výrobními závody.

Od PepsiCo převezmou KMV výrobu nápojů Pepsi, Mirinda, 7Up, Gatorade, Mountain Dew, Lipton a Toma a distribuci bramborových lupínků značky Lay´s a Cheetos. Skupina KMV již distribuuje a vyrábí nápoje značek PepsiCo v Bulharsku.

Český šéf nadnárodní společnosti PepsiCo Josef Neumann.
Nápis na reklamě Mattoni u dálnice na Mladou Boleslav je součástí kampaně na opravu lázní Kyselka.

Česká pobočka PepsiCo předloni snížila ztrátu z 33 milionů na 8,7 milionu korun. Tržby jí meziročně vzrostly na 2,4 miliardy korun z 2,15 miliardy Kč. Ztráta byla podle firmy způsobená navýšením marketingových nákladů na podporu všech značek.

„Odhadnout cenu je složité, nicméně lze předpokládat, že prodejní cena byla relativně vysoká, protože pravděpodobně zahrnovala prémii za velký balík silných značek a vysoký podíl na trhu, který tato transakce kupci zajistí,“ okomentoval obchod analytik Vlček.

Špatná zpráva pro restaurace i Kofolu

Změna vlastníka PepsiCo bude podle Vlčka negativní zprávou pro odběratele nápojů a pochutin z řad hotelů, restaurací a kaváren, ale také pro konkurenční Kofolu. „KMV získá vůči svým zákazníkům silnější vyjednávací pozici, protože bude poskytovat ještě širší a komplexnější portfolio značek a produktů,“ uvedl. U Kofoly se tak zvyšuje možnost, že se sama bude snažit získat silnější pozici na trhu, dodal.

Minerální prameny: které pít a kde jsou

Skupině KMV loni podle odhadů vzrostly tržby na osm miliard korun, když předloni činily 7,5 miliardy. Za prvních deset měsíců loňského roku skupina zvýšila prodej vod o 2,9 procenta. U ochucených vod například značka Mattoni zvýšila prodané objemy o 5,8 procenta. Celkové prodeje skupině vzrostly za loňská tři čtvrtletí meziročně o šest procent.  

Skupina KMV je největším výrobcem minerálních a pramenitých vod ve střední Evropě. V Česku vyrábí vedle tradiční minerální vody Mattoni také pramenitou vodu Aquila a minerální vody Magnesia, Poděbradka, Dobrá voda a Hanácká Kyselka. Své produkty KMV vyváží do 20 zemí světa. V zahraničí vlastní značky minerálních vod v Rakousku, Maďarsku a na Ukrajině. Ve všech zemích, kde KMV operuje, zaměstnává (před oznámenou akvizicí) zhruba 1500 zaměstnanců.

Autor: