Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Komfortní sedačky a záchody na úrovni. Dráhy představily staronové vagony

Slovensko-cest

  17:09
PRAHA - České dráhy plánují brzy nasadit 40 modernizovaných vozů, které zrekonstruovala společnost Pars nova. Prototyp modernizovaného vagonu ještě čeká testování a cestující by se v něm měli poprvé svézt letos v létě.

Nové vagony nabídnou 80 míst na sezení. foto: Martin Horák

Šumperská společnost dodá železničářům čtyři desítky modernizovaných vozů postupně do zhruba poloviny roku 2014. Cena kontraktu činí bez daně z přidané hodnoty 695,6 milionu korun.

Původní osobní vůz s kupé řady Bdmpee vyrobila v letech 1986 a 1987 tehdejší východoněmecká vagonka v Budyšíně. V šumperských opravnách Pars nova technici vagon přestavěli na velkoprostorový vůz s 80 místy, který je vybavený klimatizací, elektrickými zásuvkami, elektronickým audiovizuálním systémem i novými toaletami s uzavřeným systémem.

Sedačky jsou opatřeny výklopným tácem s držákem na nápoje.

Modernizace

ČD plánují letos uvést do provozu přes 150 nových samostatných vozů za šest miliard korun. Modernizace se dotkne všech krajů. Regionální dopravě budou dominovat nové jednotky RegioPanter a RegioShark. Dálková doprava získá další modernizované vozy, jejich dodávky se oproti loňsku zdvojnásobí.

Modernizace souprav pro dálkovou dopravu bude pokračovat také v roce 2014, kdy budou uvedeny do provozu nové jednotky Viaggio Comfort od společnosti Siemens, známé jako Railjet.

Osobní vagon konstruovaný pro maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu má modernizované podvozky, brzdový systém i elektrickou výzbroj.

"Vozy budeme postupně nasazovat především do souprav Expres a EuroCity. Konkrétně půjde o expresy z Prahy přes Olomouc a Ostravu do Žiliny a mezistátní rychlíky z Prahy do Mnichova," řekl dnes novinářům ředitel odboru dálkové a mezinárodní dopravy ČD Jiří Ješeta.

Prototyp modernizovaného vagonu budou v následujících dnech testovat odborníci a plánovány jsou i jízdy na zkušebním okruhu ve Velimi. První čtyři modernizované vozy by ČD měly dostat do konce června a poté každý měsíc bránu šumperských opraven opustí dva až tři omlazené vagony.

"Naším cílem je první modernizované vozy uvést do zkušebního provozu již během jarních měsíců a následně zahájit sériové dodávky. Termín předání prvních 20 vozů do ledna 2014 tedy splníme," uvedl předseda představenstva Pars nova Tomáš Ignačák.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle mluvčí ČD Kateřiny Šubové vyjde modernizace starších vozů výrazně levněji než nákup nových. Zatímco nový osobní vagon stojí zhruba 50 až 60 milionů korun, tak modernizovaný vůz přijde na 17 milionů korun a jeho životnost je plánována na 15 až 20 let.

Veřejnou soutěž na modernizaci vozidel ČD vyhlásily počátkem roku 2011 a přihlásili se do ní čtyři zájemci. Kdo kromě firmy Pars nova podal nabídku, dráhy neuvedly. Podle informací ČD se o tuto zakázku zajímaly zahraniční společnosti ze Slovenska a z Polska.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autoři: ,