Teplé jídlo a pití zdarma na všech linkách už je u evropských aerolinek dávno minulostí. Ale u některých dopravců mizí také drobné občerstvení – od prosince se tak stane i u ČSA. Lidé si sice můžou koupit stejné jídlo, jaké mají pasažéři v byznysové třídě, ale zdarma už nedostanou ani vodu.
ČSA také přišly s nabídkou levnějších letenek pro lidi cestující jen s příručním zavazadlem. Tradiční dopravce se tak pomalu přizpůsobuje tomu, s čím uspěly v Evropě nízkonákladové společnosti jako easyJet nebo Wizz Air.
CO SE MĚNÍ V ČSA
|
„To, co se v USA stalo před dvaceti lety, se děje v Evropě nyní. Na krátkých letech se rozdíly mezi dopravci stírají,“ připouští v rozhovoru pro Lidovky.cz ředitel obchodu a marketingu ČSA Ján Tóth.
Lidovky.cz: Jaké občerstvení nyní zákazník ČSA na běžných linkách dostává? Tedy: o co od prosince přijde?
Pro cestující v byznysové třídě se nic nezmění. Co se týče ekonomické třídy: na linkách do východní Evropy dnes nabízíme teplé občerstvení, na trasách po západní Evropě studené. U cest trvajících do dvou hodin jde skutečně o malinký snack, nějaké oříšky nebo tyčinky. Rád bych zdůraznil, že zákazníka o nic nepřipravíme, pouze měníme koncepci nabídky občerstvení na palubě.
Lidovky.cz: Na kratších linkách po Evropě tedy přijdou jen o drobné občerstvení?
Ano, standard, o který zákazník přijde, je relativně malý. Nebudeme nabízet fádní a nezajímavé „něco málo“, ale možnost koupit si něco kvalitního.
Lidovky.cz: Mluvíte hlavně o změně kvality, ale roli jistě hrála také úspora. Jak bude velká?
Pochopitelně jsme si dělali nějaké odhady, ale chci zdůraznit – a myslím to naprosto vážně – že motivem číslo jedna byla změna přístupu k produktu. Úspory byly v tomto případě až druhotné. Náklady na manipulaci či bezpečnostní odbavení jídla a pití, které nakládáme na palubu, zůstávají. Odhady úspor komentovat nemůžu.
Lidovky.cz: Tvrdíte, že jste se pro zpoplatnění jídla a pití rozhodli na základě dotazníkového šetření u cestujících. Můžete výsledky toho výzkumu nějak přiblížit?
Základnu tvořilo v rámci on-line průzkumu nějakých pět a půl tisíce respondentů. Závěrem bylo třeba to, že pokud něco sdělujeme transparentně a zákazníci vědí, co můžou čekat, akceptují to. Problém je vždy, když nedostanou to, co očekávají.
Lidovky.cz: Kolik lidí vám řeklo, že pro ně občerstvení, které dostávají zdarma, není důležité?
Nepamatuji si to přesně, ale byla to nadpoloviční většina. Dost výrazné procento lidí nám řeklo: raději nedávejte nic, než jen něco fádního, neatraktivního.
Lidovky.cz: Nepřibližují se ČSA tímto krokem low-costovým aerolinkám? Navíc jste začali nabízet letenky za nižší cenu, když pasažér poletí jen s příručním zavazadlem. To tento dojem jen potvrzuje.
JÁN TÓTH
|
Chci zdůraznit, že cestujícím zavazadlo neodebíráme. Stále má možnost koupit si balíček Standard nebo Flexi, v jehož ceně je palubní zavazadlo zahrnuté. Přicházíme s novou koncepcí, která je levnější.
Lidovky.cz: Ale letenka bez palubní bagáže je u ČSA v průměru levnější jen o osm eur. To není zase taková sleva, když si ji srovnáme s cenami, za něž prodávají po Evropě letenky nízkonákladoví dopravci.
Já vím, ale buďme fér, nabízíme letenky do Říma jedním směrem i za 1200 korun včetně letištních poplatků.
Lidovky.cz: Tím se obloukem vracíme k otázce, jestli se přece jen ČSA neblíží k nízkonákladové konkurenci?
Low-costy se přibližují k tradičním dopravcům a naopak. Na krátkých letech se rozdíly stírají, jde o zákonitý trend, to nedělají jen ČSA. To byste mohl říct, že low-cost jsou i KLM nebo Lufthansa, které zavedly podobné kroky. Evropská letecká doprava se srovnává. To, co se v USA stalo před dvaceti lety, se děje v Evropě nyní.
Lidovky.cz: V minulosti řada zákazníků chválila ČSA za kvalitní bezplatné jídlo. Byla to pro vás určitá konkurenční výhoda. Může se stát, že se k této koncepci jednou vrátíte?
Před dvanácti třinácti lety proběhla první vlna, kdy se některé aerolinky pokusily zavést na palubách placený servis, byl to například Swiss. Po dvou letech to zrušily. V posledních době tento trend přebírá na krátkých tratích řada dopravců. Chování zákazníků se změnilo. Dnes už si nepořizují leteckou dopravu v tom starém pojetí, kupují si zjednodušeně řečeno autobus. Přepravu z bodu A do B a tomu přizpůsobuje svá očekávání.
Lidovky.cz: Jídlo a pití budete prodávat. Co si od toho slibujete, jaký je byznys plán?
Nečekáme, že budeme nyní na občerstvení vydělávat desítky milionů. Férově a celkem racionálně předpokládáme, že pouze každý třetí cestující si něco koupí. Ale je to řekněme relevantní, protože když si zákazník jídlo koupí, my mu ho naložíme (velká jídla je potřeba objednat nejdéle 24 hodin před odletem - pozn. red.). Dnes už například na lince do Moskvy, kde dáváme teplé občerstvení, u deseti procent cestujících v ekonomické třídě nakládáme Upgrade Menu. Lidé tam dostávají něco bezplatně, ale stejně si koupí nabídku z byznysové třídy.