Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Gangy, pašeráci, koženky. Legendární rychlík Excelsior po 20 letech skončil

Slovensko-cest

  19:00
PRAHA/KARLOVY VARY - V sobotu dopoledne přijel rychlík číslo 441 do Košic naposledy. České dráhy po více než dvacetiletém provozu zrušily zdánlivě legendární a pro jiné odstrašující mezistátní spoj Excelsior.

Rychlík (ilustrační foto) foto: Václav Šlauf, MAFRA

Ukrajinec zemřel poté, co z vlaku vypadl nebo jej někdo vyhodil. Listopad 1995 – celníci v kupé našli 792 kartonů neproclených cigaret. Leden 1998 – gang slovenských lupičů okradl spícího cestujícího o marky a koruny, průvodčí je postřelil perkusním revolverem. A třeba ještě březen 2006 – policie zadržela hledaného vraha, jel načerno.

Dalo by se pokračovat. Kriminalisté zkrátka noční spoj mezi Chebem a Košicemi znali velmi dobře. I proto s ním cestoval jen ten, kdo musel. „Posledních deset let jsem se s ním každý druhý pátek vracel po práci domů,“ přibližuje třicetiletý Petr z Karviné, který se živí jako obchodní zástupce v Praze. „Nejhorší to bylo před Vánoci, to jsem si místenku kupoval i několik týdnů dopředu. Stálo se i na chodbičkách,“ pokračuje.

Vlaková bitva o Košice

■ Kromě toho, že s novým jízdním řádem platným od 14. prosince několik legend zaniká (třeba středoevropská Vindobona), dopravci hlásí denní útok na Košice. Z Prahy tam budou jezdit ČD, RegioJet i Leo Express.

■ České dráhy na trasu Praha–Ostrava–Žilina–Košice nasadí soupravy Pendolino. Trasu dlouhou 705 kilometrů zvládnou za sedm a půl hodiny.

Domů na svátky se vlakem vraceli nejen lidé z Moravy a východního Slovenska, ale třeba i ukrajinští gastarbeitři. „Dodnes si pamatuju na cestu z 22. prosince 2006. V Pardubicích se už do tak přeplněného vlaku chtěli narvat opilí Ukrajinci. Ale nešlo to a začali řádit. Ze služebního vagonu najednou vyskočili obrnění policisté a začali dělat pořádek, zatímco se vlak rozjížděl. Policajti pak naskočili za jízdy a sledovali, aby se o něco podobného nepokusili ti Ukrajinci,“ vybavuje si Petr.

I přesto, že České dráhy na vlak vyjíždějící po šesté večer z Chebu s příjezdem do Košic druhý den v 9.52 dopoledne nasazovaly hlavně starší vagony, Petr měl přetopená koženková kupé rád. „Byl to poslední závan 80. let na české železnici,“ směje se.

ČTĚTE TAKÉ:

Dnes po půlnoci vyjel z Prahy Excelsiorem naposledy. České dráhy rychlík s novým jízdním řádem zrušily. Ministerstvo dopravy už vlak neobjednává i kvůli klesajícímu počtu cestujících. „K útlumu noční dopravy dochází postupně iv zahraničí od 90. let. Některé železnice lůžkové a lehátkové vozy v podstatě zrušily,“ reaguje Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah.

Počet nočních rychlíků mezi Českem a Slovenskem se sníží ze tří na dva páry vlaků. „Spojení Prahy a Košic má tradici od vzniku Československé republiky,“ doplňuje Šťáhlavský. V začátcích trvala cesta kolem třinácti hodin, cestování mezi Prahou a východním Slovenskem v 50. letech výrazně zrychlila elektrifikace Štrbské rampy vedoucí od Liptovského Mikuláše do Spišské Nové Vsi.

Rychlík (ilustrační foto)
Excelsior naposledy vyjel z chebského nádraží.
České dráhy po více než dvacetiletém provozu zrušily zdánlivě legendární a pro...
Poslední cesta rychlíku Excelsior. Na snímku je vlakvedoucí Ludvík Dvořák.

Rychlíky nesly řadu jmen – Vihorlat, Thermal či Hornád. Právě ten 29. ledna 1981 mezi Markušovcemi a Spišskou Novou Vsí najel na nákladní vlak, zraněno bylo 23 lidí, škody se vyšplhaly na tehdejších devět milionů korun.

Největší legendou zůstává Košičan, Prahu a Košice propojuje od května 1974. V 80. letech jej dráhy sestavovaly z nejnovějších vagonů z východního Německa. I Košičan ale s novým jízdním řádem platným od zítřka sestupuje do zapomnění. Stane se z něj pouze posilový spoj jedoucí v pátek na Slovensko a v neděli zpět.

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...