Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Konec radosti z levného benzinu. Cenou hýbe dražší ropa i marže pump

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Tři týdny se řidiči radovali z postupného propadu cen u čerpacích stanic. Cena bude ještě mírně klesat, ale zdražení ropy z minulých dnů zlevňování benzinu a nafty do týdne zastaví. I tak ale motoristé tankují benzin na některých místech za velice příznivou cenu pod hranicí 29 korun. A radikální zvrat se nečeká.

Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Léto tak bude pro peněženky řidičů sice o málo dražší než loni, ale výrazně levnější než v předchozích pěti letech. A nic na tom nezmění – do plusu ani minusu – ve čtvrtek oznámený konec měnových intervencí České národní banky.

Litr benzinu se v průměru za celé Česko už před víc než týdnem propadl pod hranici 31 korun a ukazuje se, že se bude jeho průměrná cena v následujících dnech dál pohybovat kolem 30,8 koruny. A litr nafty nad 30 korunami. Zda poté zdraží, nebo opět zlevní, záleží na ceně ropy, a tedy na tom, jak šejkové v Saúdské Arábii nebo těžaři v Rusku či Americe těžbu utlumí, nebo naopak zvýší.

Vývoj cen ropy a benzinu.

Před víc než týdnem zastavila ropa svůj cenový pokles a nyní podražily i pohonné hmoty na burze v Rotterdamu, ze které se kalkulují i velkoobchodní ceny pro český trh. Benzinky tradičně reagují se zpožděním.

„Momentálně dražší ropa se u nás neprojeví hned, v nejbližších dnech lze ještě čekat spíš zlevnění a pak stagnaci cen,“ uvedl ekonom společnosti Finlord Boris Tomčiak, který se dlouhodobě zabývá analýzou cen.

Jen třetina z dovozu

Žádnou zásadní změnu podle něj nepřinese ani konec měnových intervencí centrální banky a posílení koruny vůči euru. Ropa i pohonné hmoty na rotterdamské burze se totiž obchodují v dolarech a při kalkulaci velkoobchodních cen v Česku se také vychází z dolaru.

‚Zeleným Benzinám‘ věštili zánik. Teď se derou na české dálnice

Trochu jiná situace je v případě dovozu paliv do Česka. „Dovoz však u nás tvoří zhruba jen 35 procent domácí spotřeby pohonných hmot, 65 procent dodávají zdejší rafinerie,“ uvedl Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, která sdružuje největší petrolejářské firmy a distributory.

Z toho je tedy zřejmé, že samotné kurzové změny, a tedy i případné změny cen dováženého benzinu a nafty těžko budou mít na celkovou cenovou situaci u pump v České republice nějaký vliv.

Navíc platí, že zhruba jen polovina z dovážených paliv se obchoduje v eurech – například od dodavatelů z Rakouska nebo Slovenska. Druhou polovinu dováženého množství nakupují čeští distributoři v sousedních zemích za dolary.

Rozhoduje marže pumpy

Tankování u benzinek tak mnohem víc ovlivňuje marže, kterou si pumpaři účtují (kolem dvou až tří korun z litru), nebo každý týden se měnící hodnota pohonných hmot na burze plus aktuální cena dolaru. To vše má přitom dopad na cenovky na stojanech čerpacích stanic až se zpožděním.

Antimonopolní úřad nedávno v rozsáhlé analýze českého maloobchodního trhu s benzinem a naftou zjistil, že k plnému promítnutí poklesu cen z evropské burzy na cenovky českých pump dojde zhruba až s měsíčním zpožděním. Po tu dobu si tedy čerpadláři vylepšují marže.

Čerpací stanice v České republice.
Ceny u benzinek v Česku a zahraničí.

„Zatímco cenový nárůst se v cenách čerpacích stanic z velké míry projeví již po dvou týdnech,“ potvrzuje analýza úřadu. Z jeho podrobného šetření ale také vyplynulo, že si benzinky těmito cenovými operacemi většinou nijak finančně nepřilepší.

Úřad totiž také zjistil, že v delším časovém horizontu pumpy zlevňují dokonce víc, než o kolik jim klesly burzou dané nákupní ceny. Naopak to ale neplatí – růst ceny většinou nedosáhne celé částky, o kterou se burzovní cena, tedy vstupy pumpařů, zvýšila.

Autor: