15. června 2012 7:00, aktualizováno  11:59 Lidovky.cz > Byznys > Média

Největší hrůzy z Radiožurnálu do podzimu zmizí, říká nový šéf hudby

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 25Diskuse
Nový hudební dramaturg Radiožurnálu Petr Král | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nový hudební dramaturg Radiožurnálu Petr Král | foto: Ondřej Němec, Lidové noviny

PRAHA Na úvod našeho rozhovoru dostal Petr Král na stůl seznam největších hrůz Radiožurnálu, který před dvěma měsíci sestavili čtenáři serveru Lidovky.cz, a to s jediným dotazem: Kterou z písní už posluchači nebudou muset na Radiožurnálu poslouchat?

Po chvíli zdráhání přišla od nového hudebního dramaturga stanice jasná odpověď: píseň Chtěl jsem mít od skupiny Turbo, i klasika Live is Life od kapely Opus by měly z hudebního repertoáru stanice od podzimu zmizet.

PSALI JSME:

Lidovky.cz  A co Psi sa bránia útokom? Ta zůstane?
To byste se divila, jaký má tahle věc úspěch. Můžu vám to klidně ukázat v notebooku.

Lidovky.cz  Budu vám věřit. Zeptám se teď obecněji. Jakou hudební změnu pro posluchače Radiožurnálu (RŽ) chystáte?
Předně prosím nečekejte, že se z RŽ stane celoplošné Rádio Wave. Radiožurnál bude i nadále nejmasověji orientovaný okruh Českého rozhlasu. Jak známo, v portfoliu máme víc stanic, snažíme se uspokojit rozhlasové potřeby nejlépe všech obyvatel této země, protože koncesionářem je každý člověk tady kolem nás. Jste to vy, je to třeba i šéfová Ústavu pro jadernou bezpečnost, která má mimochodem moc ráda Smokie a Suzi Quatro, ale je to i tamten popelář před kavárnou, co vynáší koše.

Lidovky.cz  Změny ale přijdou? 
Některé už od konce května běží. To se týká například opakování jedné písně ve vysílání. Rotace byly z našeho pohledu příliš rychlé, nikoli však ve srovnání s komerčním sektorem. Ale přesto, prodloužili jsme tu dobu, takže dneska se písničky na RŽ opakují nejdřív za 6 až 8 dní, dříve to bylo 3 až 5 dní. Nepočítáme-li kategorii novinek, ty hrajeme častěji.

Lidovky.cz  Hudební repertoár RŽ spočívá ve zhruba 900 písních. Na tomto čísle se také něco změní? 
Zde už jsme taky první krok udělali. Přidali jsme v květnu asi 80 skladeb a dalších zhruba 50 přibylo během června. Ale samozřejmě některé písně zase odstavujeme, takže prostým součtem aktuálního stavu nedosáhneme.  

Lidovky.cz  Které písně přibyly? Uveďte pár příkladů.
Třeba Ivana Krále, který by testem nikdy neprošel, ale myslím si, že by tam měl být. To je to koření. Je tam Neil Young a Heart of Gold, jeho nejznámější věc, přibyly další tituly od Erica Claptona, ale jsou tam i nějaké osmdesátky, od Cher - If I could turn back time, Madness - Our House, Peter Gabriel, Mňága a Žďorp, starší věci od Tiché dohody a další.

Lidovky.cz  A těch skladeb ještě přibude?
Ono nemusí být nutně velké množství hraných písní, ale místo toho častější refresh hraného. Můžete mít buď hodně písní, které necháte dlouho rotovat, nebo můžete hrát sadu malého množství titulů věcí, které za dva měsíce z podstatné části vyměníte. Obojí je možné.

Kdo je Petr Král

Kariéru začal v soukromém rozhlasovém sektoru. Prošel nejprve rádii Bonton, City a Evropa 2, kde se vedle moderování podílel i na vývoji stanic. Poté na dva roky odjel do Zlína, kde v tehdejší stanici AZ Rádio dostal příležitost učit se hudebnímu programování.

Po návratu do Prahy chvíli pobyl v hudebním vydavatelství, načež si ho do svého týmu opět přizval tehdejší hudební magnát Petr Dvořák, který velel úspěšné stanici Alfa. Později začal spolupracovat na projektu rádia Blaník a souběžně připravoval i rádio Olympic, současné Oldies rádio.

Poté už přišla nabídka z veřejnoprávního rozhlasu. Nejprve vystřídal Jana Pokorného a moderoval Ranní Radiožurnál, nyní provází posluchače Odpoledním Radiožurnálem. Před několika dny se stal zároveň hudebním dramaturgem stanice. 

Lidovky.cz  A to je vaše taktika?
Nedokážu na to odpovědět. Nyní máme víc než 900 aktivních písní, budeme doplňovat kategorie. A po červencovém výzkumu přecházíme na novou verzi hudebního plánovacího počítačového programu, ve kterém chci připravit už nový formát, který by měl být v září spuštěn. Co se však týče počtu věcí, které RŽ hraje - kolik písní si myslíte, že hrají obdobné veřejnoprávní stanice v Evropě?  Opravdu se to nijak zásadně neliší, naopak v počtu aktivních písní patří Radiožurnál ke špičce co do počtu. To je prostě standardní trend, ze kterého v Česku děláme hon na čarodějnice. 

Lidovky.cz  Snad máte pravdu, potom by ale věčné kritiky RŽ možná uspokojilo, kdyby některé ohrané písně z repertoáru prostě zmizely...
Diskuze pod tímto článkem se rázem rozhoří, jakmile tu zazní několik slov klíčových - výzkum a Selector. Bez výzkumu to v této zemi nejde a věřte, že ani jinde ve vyspělém mediálním světě. Testují se obaly na čokoládu, piloty televizních pořadů a musí se testovat i muzika. A jestli si někdo myslí, že já znám váš vkus, že znám vkus všech lidí v této zemi a nasázím od podzimu písničky podle svého vědomí a svědomí se svrchovaným pocitem, že já přece vím jak, tak to neudělám. Tohle neví nikdo, byť si leckdo myslí opak. A Selector je nástroj, to je jako kdyby slovutný spisovatel a myslitel v dnešní době vyškrabával texty do hliněné tabulky a nepoužíval by počítač či propisku a papír. Selektor hlídá rotaci písní,ale život a pravidla mu vdechuje hudební dramaturg.

Lidovky.cz  Takže zda některé skladby vypadnou, o tom rozhodnou účastníci výzkumu?
Do značné míry ano. Minimálně vám stanoví jasné mantinely, co ještě ano a co už rozhodně ne. Já ale samozřejmě můžu ovlivnit to, co do výzkumu půjde, ale v tom se musí projevit hlavně obecné povědomí a znalost hudebních formátů v této zemi, také přihlédnu k výzkumům minulým, přidám i tipy od konstruktivně komunikujících posluchačů a samozřejmě i svoje tipy, o kterých si myslím, že do formátu patřit mohou. Konečný výběr bude na hudebním dramaturgovi a také na konsorciu několika lidí, kteří se o muzice velmi přínosně baví a nastavili už nějaký směr.

Lidovky.cz  Na začátku rozhovoru jste říkal, že píseň skupiny Turbo Chtěl jsem mít, ani Live if Life od Opusu už pod vaší dramaturgií neuslyšíme. Takže třeba tyto dvě písně do výzkumu nepůjdou?
 Půjdou. Pokud by vyšlo, že je posluchači milují, že nemají žádnou ohranost, tak je tam třeba znovu zařadíme. Ale nemyslím si, že se to stane. Chceme jít cestou toho, že nebudeme hrát některé písně, které můžeme vnímat za určitou hranici formátové únosnosti a možná i nevkusu, přestože nám v testech vyjde, že je posluchači nevnímají až tak strašně, jak to z vaší ankety o hrůzách Radiožurnálu může vypadat. Stejně jako když dáte do testu spartakiádní Poupata, tak vám vždycky vyjdou fenomenálně. Tak to v této zemi prostě je. Ale je to o tom, jak si to nastavíte. Hrát věci, které srdečně a s nadšením symbolizovaly éru reálného socialismu, my nechceme.

Lidovky.cz  Za tou hranicí pro vás zůstává i Helena Vondráčková? Na absenci svých písní na RŽ si v minulosti dost stěžovala.
Helena Vondráčková je obdivuhodná dáma a má můj obdiv, její tvorba je generačně i zvukově adaptabilní, ale přesto si myslím, že patří do jiného hudebního formátu. Myslím, že ona je jedním z dominantních interpretů pro ČRo 2. A my musíme zvukově i jinak formáty jednotlivých stanic rozhlasu od sebe oddělit, abychom se nekanibalizovali.

Lidovky.cz  V červenci bude hotový průzkum, v srpnu ho zapracujete - změna tedy přijde v září?
Ano, větší přepracování uslyšíme až v září. Ale je možné, že ho někdo na první poslech nezaregistruje, protože samozřejmě zůstane spousta stejných skladeb, tomu se nevyhnete. Ale celkově by to rádio mělo ožít, mělo by se zrychlit, mělo by být v rozumné míře slyšet i to hudební koření, které z testů úplně nevyjde. Chceme posílit české písně, pokud tedy najdeme dostatek vhodných titulů. Radiožurnál by se měl při výběru hraných písní víc přiblížit mužům. Ale uvidíme, co nám potvrdí výzkum.


Lidovky.cz  Zveřejníte pak ten průzkum? Aspoň byste umlčel kritiky. Mohl byste jim říct 'Podívejte se, posluchači si to žádají'.
Proč bych ho měl ukazovat? Promiňte, ale to je opravdu interní záležitost a know how. Navíc Máme konkurenci předhodit to, co jsme pracně vypracovali, nechali vyzkoumat a zaplatili? V mém zájmu je, abych ten průzkum zapracoval co nejlépe. Proč bych ho měl škodolibě ignorovat? Navíc v tom výsledku průzkumu je vždy víc parametrů, kterým nebude každý rozumět, a pak si z toho posluchač věci neznalý, byť si myslí opak, vyvodí nějaké svoje závěry. Je k tomu potřeba určitý výklad a pochopení celého trhu, nejde to takhle vytrhávat z kontextu. Operujete s pozitivní či negativní ohraností, určujete si určité percentuální hranice akceptovatelnosti jednotlivých parametrů atd... Nezlobte se, ale to zveřejnění by bylo kontraproduktivní.

Lidovky.cz  Tak negativní ohranost, předpokládám, značí písničky, které se hodně hrají, ale lidi štvou...
To je pravda. A myslíte si, že coby hudební dramaturg budu chtít do hudebního programu zařadit něco, co v testech nevyšlo, co je posluchačům protivné, co je ohrané? Samozřejmě že ne. A můžu vám říct, že to nechtěl ani Radek Sedláček (bývalý hud. dramaturg, pozn. red.).

Lidovky.cz  Takže podle vás teď takové písně RŽ nehraje?
Hraje. Ale nemyslím si, že ten problém je až takový. Ano, obecně se na Radiožurnálu hrálo málo písní. Radek dostal nějaké zadání od někdejší šéfky Radiožurnálu Báry Tachecí v roce 2008 a zřejmě se to zadání v průběhu let moc neupravilo. Ale kdyby Bára Tachecí, která dokázala v roce 2008 resuscitovat a nahodit k životu Radiožurnál, nebyla přesvědčena o tom, že Sedláček je dobrý hudební dramaturg, tak by si ho z Frekvence 1 nebrala. Dokázal toho v soukromém sektoru opravdu hodně, ale o tom nepíšete.

Lidovky.cz  Dostáváme se k tomu, jak se stalo, že jste ho nahradil vy? Moderujete odpolední RŽ, ale hudební dramaturgie?
V médiích se pohybuji dvacet let, vlastně od chvíle, kdy začal vznikat soukromý rozhlasový sektor. Prošel jsem několika rádii (viz box) a téměř po celou dobu jsem spolupracoval s Petrem Dvořákem, což je někdejší majitel rozhlasového domu City Multimedia (rádia City, Blaník a Oldies) a v současnosti jeden ze dvou poradců pana ředitele Petra Duhana. Jen asi na dva roky jsem si odskočil do Zlína, kde jsem dostal možnost učit se a pak i dělat hudební dramaturgii. No a protože Petr ví, co ode mě po dvaceti letech spolupráce může čekat, tak mě poprosil, jestli bych se stal spolu s ním a dalšími dvěma lidmi poradním sborem pro Radka Sedláčka, protože jsme cítili, že to není ono.

Lidovky.cz  A nakonec jste ho nahradil úplně.
On k tomu přistupoval jako profík, takže chtěl si za tu práci ručit od začátku do konce a dělat to, o čem je přesvědčen, že to tak má být. Jenže se naše představy začaly rozcházet. Takže Radek uznal, že v té spolupráci nelze pokračovat. Ten rozchod ale proběhl v klidu, Radkův základ zůstal, zatím ho tedy rozšiřujeme, nové hudební formátování přijde v září.  

Lidovky.cz  Platí stále, že od podzimu začnete zveřejňovat playlisty?
Nedávný verdikt soudu potvrdil, že hudební playlist je naše know-how a nejsme povinni ho zveřejňovat. Upřímně, kdybychom to udělali, nemyslím si, že to k něčemu bude. Má to uklidnit veřejné mínění? Ale ono to neuklidní, protože bude vidět, že po pěti hodinách jde stejný interpret. A apriori už to leckoho naštve, protože si myslí, že to je brzy. Už ale nikomu nedojde, že pět hodin v kuse to rádio většina, zdůrazňuji většina lidí neposlouchá, takže by jim to ani nemuselo vadit... Zveřejnění hraných skladeb ale i tak chystáme. Mělo by to být v obvyklém rozsahu tak, jak to dělá většina stanic. Tedy právě hranou píseň a možná i část odehraného a chystaného playlistu. To by se mělo stát nejpozději v září, možná i dřív. 

K TÉMATU:

Lidovky.cz  Vy sám si na RŽ přijdete na své? Co posloucháte?
Já poslouchám úplně všechno. Co teď jedu úplně nejvíc, to je Luboš Pospíšil a jeho poslední album Chutnáš po cizím ovoci. Vynikající! Ale nemíchejme prosím osobní vkus do vkusu posluchačů. Já s hudbou RŽ problém nemám. A až bude hudební kritik nadšený z každého hraného titulu, tak to bude pro drtivou většinu posluchačů strašný průšvih. Já proti kritikům nic nemám, ale oni pochvalně rezonují převážně s náročnějšími posluchači. Samozřejmě, ne všichni.

Lidovky.cz  Hudební kritici, to je jedna věc. Zajímavější asi bude, zda změny pod vaším vedením uspokojí kritické hlasy z řad posluchačů...
Rozumím tomu, že má někdo potřebu poukázat na největší hrůzy RŽ a pojmenovat je. Ale je to třeba deset tisíc lidí. Slyším jejich názor a rozumím mu a do určité míry se shoduje s tím, co si myslím. Takže já nespokojené posluchače slyším, ale zároveň se musím zeptat té většiny, která nikdy nepřijde nic říct do očí. A od toho je průzkum.

On-line rozhovor s Petrem Králem se bohužel neuskuteční v plánovaném termínu. Hudební dramaturg Radiožurnálu přislíbil, že na otázky čtenářů serveru Lidovky.cz odpoví až zavede změny ve vysílání, tedy na podzim.

  • 25Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.