28. dubna 2017 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Nouzová brzda zastavila ‚vraždící‘ kamion v Berlíně. Brusel ji chce nařídit osobním autům

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 58Diskuse
Německý policista hlídá nedaleko místa, kde kamion narazil do davu na vánočním... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Německý policista hlídá nedaleko místa, kde kamion narazil do davu na vánočním... | foto: Reuters

PRAHA Teror na berlínských vánočních trzích mohl mít ještě horší následky než dvanáct mrtvých. Útočníka v náklaďáku loni v prosinci zastavil automatický brzdicí systém AEBS, který mají kamiony v povinné výbavě. Nově jej budou zřejmě muset mít – na základě připravované směrnice Evropské komise – také všechna nová osobní auta.

Brzdicí asistent, který s pomocí senzorů zastaví či aspoň zpomalí vůz před nečekanou překážkou, je nyní u běžných aut málo k vidění. Automobilky jej nabízí výjimečně jako bonus – chlubí se jím například nové verze modelů Kia Rio nebo Toyota Yaris. Tento detekční systém je obvyklý jen u dražších vozů.

Bruselští politici a úředníci už ale chystají nařízení, které by výrobce přinutilo AEBS montovat do všech nových osobních aut v Evropské unii, zatím ale není jisté od kdy. Nákladní vozy nad sedm a půl tuny a autobusy ho mají v povinné výbavě od listopadu roku 2015.

„Myslím si, že jde o vhodný doplněk. Řidiči na dálnici může pomoci například v situaci, kdy se před ním začne tvořit kolona a on na ni pozdě zareaguje. Automatický systém zabrzdí za něj,“ popisuje dopravní expert Robert Vacek. AEBS se podle jeho slov může hodit i při krizovém brzdění v městském provozu.

Vzhledem ke strategii Evropské komise systematicky snižovat počty smrtelných nehod (loni v EU podle organizace BESIP zemřelo na silnicích více než 25 tisíc lidí – pozn. red.) se zdá být budoucí zavedení brzdicího asistenta pravděpodobné.

Stejně tak by měl v nových autech povinně přibýt „pásový“ hlásič, který řidiči oznamuje, že nejsou všichni členové posádky připoutaní.

Brzdicí systém AEBS, který umí zabránit srážce či zmírnit náraz, nabízí například Renault Kadjar (na obrázku).

Brzdicí systém AEBS, který umí zabránit srážce či zmírnit náraz, nabízí například Renault Kadjar (na obrázku).

Obě tato opatření byla tématem zasedání ministrů dopravy zemí EU, kteří se na konci března sešli na Maltě. Přestože jde o jedny z bezpečnostních priorit, Evropská komise je ve svých vyjádřeních opatrná. Nic zatím není upečeno.

Kamion s polskou SPZ
Hasiči a záchranáři zasahují na vánočním trhu v Berlíně, kde vjel kamion do davu.

„Komise nyní uspořádá veřejné konzultace, prozkoumá nově vznikající bezpečností technologie a provede analýzu nákladů a přínosů všech nových opatřeních předtím, než rozhodne o dalších krocích,“ uvedla její česká mluvčí Magdalena Frouzová.

Řidiči můžou zavedení brzdicích senzorů pocítit v cenách nových aut. Odborník Robert Vacek odhaduje, že náklady pro výrobce se zvýší zhruba o 2700 korun za jeden vůz a je možné, že se to promítne i do částky, kterou za něj kupec zaplatí.

Můžou se objevit i další negativa – třeba přehnaná citlivost brzdicího zařízení. „Systém musí být dobře vyladěný. Je nutné předejít například prudkému brzdění v situaci, kdy objíždíte vozidlo na středu vozovky, které odbočuje doleva,“ podotýká Vacek.

Otázkou také je, jaké nastavení AEBS by bylo pro výrobce povinné. Pro lepší pochopení: současná unijní legislativa nařizuje kamionům, že jejich systém musí při nárazu do stojící překážky zpomalit o deset kilometrů v hodině.

Od začátku příštího roku bude norma vyžadovat ještě účinnější ztlumení nárazu. Přesné požadavky platí i pro náraz do jedoucí překážky - tedy auto, kterého si řidič nevšimne například při přejíždění z pruhu do pruhu.

Některé vyspělejší systémy ale umějí kamion i zcela zastavit. To se stalo i při zmiňovaném teroristickém útoku v Berlíně a pomohlo to zachránit řadu životů.

ZKRATKY BEZPEČNOSTNÍCH SYSTÉMŮ

  • SBR - Safe Belt Reminders. Upozorňuje na nepřipoutané osoby ve voze.
  • ABS - Anti-lock Brake System. Zabraňuje zablokování kola třeba při smyku a zajišťuje tím i lepší ovladatelnost vozu.
  • AEBS - Advanced Emergency Braking System. Detekuje překážky (stojící či jedoucí) a zabrzdí či zpomalí vůz před případným nárazem.
  • BSM -Blind Spot Monitoring. Systém pro monitorování slepých úhlů.
  • 58Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Netrapte děti s příkrmy, říká výživová specialistka
Netrapte děti s příkrmy, říká výživová specialistka

O metodě BLW si přečtěte v rozhovoru s Ditou Ptáčkovou