Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Evropa

Kuřákům opět zdraží cigarety. Poprvé s výhledem na další roky

Ilustrační foto. foto: Shutterstock

PRAHA - Zatímco trafiky v těchto dnech postupně zavádějí vyšší ceny kuřiva v závislosti na prosincovém zvýšení spotřební daně, ministerstvo financí už plánuje další zdražení. Poprvé v novodobé historii chystá stát tabákovým firmám a kuřákům zvýšení daně s výhledem na příští roky.
  9:33

Návrh, který mohou ještě připomínkovat další ministerstva, než o něm bude hlasovat vláda, předpokládá, že od ledna příštího roku podraží krabička v průměru o tři až čtyři koruny. 

Každé dva následující roky si pak kuřáci připlatí jednu až dvě koruny. Průměrná cena jedné krabičky tak za tři roky vzroste z nynějších 75 na víc než 80 korun. A další značky už budou k mání i za více než sto korun. 

ČTĚTE TAKÉ:

„Trh s tabákovými výrobky volá po stabilitě, aby firmy mohly predikovat cenovou politiku, a ministerstvo financí zase, abychom z hlediska rozpočtu viděli, s jakým nárůstem inkasa daně můžeme počítat,“ komentuje plány náměstkyně ministra financí Simona Hornochová. 

Pro rok 2016 vychází zvýšení daně z povinnosti Česka plnit Evropskou unií daný limit minimální sazby ve výši 90 eur na tisíc cigaret. V dalších letech by Česko mohlo mít daň i mírně vyšší nad povinnou minimální částkou. 

Vše bude záležet na tom, jakým směrem se bude kurz koruny k euru vyvíjet. 

„Pokud by koruna oslabila nad 28 korun za euro, Česko by přestalo plnit kritéria o minimálním zdanění. Zvýšení minimální složky daně by navíc mohlo pomoci plnit fiskální i regulatorní účel zdanění spotřeby,“ komentuje plány ministerstva financí Aleš Rod, ředitel Centra ekonomických a tržních analýz.

Prostor pro cenovou strategii

Ministerstvo při vytváření návrhu sestavilo pracovní skupinu, v níž bylo zastoupeno „celé spektrum účastníků trhu“, tedy i přední výrobci a dovozci. Přesto se tabákové firmy zřejmě neshodují v názoru, jakým způsobem by měla být daň zvýšena (zda zdraží víc levnější cigarety, nebo ty dražší).

Ovšem v jednom mají jasno – daňový výhled alespoň na tři roky dopředu jim poprvé umožní lépe plánovat cenovou strategii. Dosud stát spotřební daň každoročně měnil, aniž bylo s předstihem jasné, o kolik krabička podraží. 

Cigarety (ilustrační foto)

„Víceletý plán zvyšování spotřební daně vítáme, umožní to lepší předvídatelnost v našem oboru. A jelikož nedochází ke skokovému zvýšení daně, působí to i preventivně proti nárůstu černého trhu s cigaretami,“ pochvaluje si Andrew Reay, generální ředitel české pobočky společnosti Japan Tobacco International (JTI), pod kterou patří značky jako Camel, LD nebo Winston.

„Tříletý horizont umožní určitou stabilitu v našem podnikání. Je to vlastně poprvé v historii České republiky, kdy stát takto předem plánuje režim úpravy daně. V zemích, jako je Německo nebo Rakousko, je to přitom samozřejmost,“ přidává se Kamil Provazník ze společnosti Imperial Tobacco, která u nás prodává například cigarety Davidoff, West nebo Gauloises. 

Pro tabákové firmy nastala letos i další radikální změna. Poprvé došlo k omezení možnosti předzásobení, které v minulých letech způsobovalo, že výrobci vychrlili ještě před zvýšením daně prakticky neomezené množství cigaret za původní cenu. 

Prodejci je pak prodávali ještě dlouhé měsíce a souběžně poté, co už začala platit nová daň, a tedy i vyšší maloobchodní cena.

Stát tak i přes zvýšení sazby inkasoval menší část spotřební daně (loni klesl výběr daně z tabákových výrobků o dvě miliardy na 44,7 miliardy korun) a předzásobení komplikovalo život i tabákovým firmám. 

Ty netušily, jak velké zásoby si vytvořila konkurence a zda tedy nezíská výhodu v tom, že bude moci prodávat levnější kuřivo déle (a tedy i ve větším množství), než kolik stály srovnatelné cigarety od jiného dodavatele. 

Neomezené předzásobování zastavil od letoška zákon, který umožňuje prodávat cigarety s předchozí spotřební daní maximálně tři měsíce od zavedení nové vyšší daně.

Neprodané kuřivo se musí zničit, spotřební daň zaplacenou za neprodané zásoby celní správa tabákovým firmám vrátí. Hůř jsou na tom trafiky – neprodané zásoby jim nikdo nenahradí.

Autor:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.