Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Lahváč v obýváku: Evropané stále více popíjí doma. Je to levnější

Evropa

  7:00
PRAHA - Starý kontinent ztrácí chuť na pivo. Velké pivovarnické skupiny se tak nyní zaměřují na rostoucí trhy v Asii. Předpokládá se, že Čína za chvíli předběhne ve spotřebě piva Evropany. Pití zlatavého moku se také přesouvá z hospod do pohodlí domova. Důvodem je hlavně snaha lidí ušetřit.
Pivní pohoda před televizí – ilustrační foto

Pivní pohoda před televizí – ilustrační foto foto: Shutterstock

Evropa jakožto kontinent s nejsilnější kulturou piva upadá do pozadí kvůli klesající spotřebě. Před deseti lety na Evropany připadala více než třetina světových prodejů. Loni podíl klesl pod 27 procent a v obrat výrobci nevěří.

Vedoucí úlohu převzala Asie s bezmála 36 procenty globální poptávky. Trhy s historickou tradicí piva jako Německo, Velká Británie, Česko nebo země Beneluxu se meziročně propadají v jednotkách procent. Naopak posilují státy jihovýchodní a východní Evropy, zejména pak Rusko a Ukrajina.

Situace se příliš neliší ani při zohlednění počtu obyvatel. Třemi předními konzumenty na světě sice nadále zůstávají Češi, Rakušané a Němci, ale trend ve spotřebě na osobu je v jejich případě klesající.

Například v Česku, kde se vypije nejvíce piva na jedince (144 litrů), se roční objem od roku 2003 snížil o 17 litrů, a tak stále více tuzemského výstavu směřuje do zahraničí.

Jak se pije pivo ve světě - klikněte pro zvětšení.

Druhým zásadním trendem na starém kontinentu je přesun z hospod a restaurací k popíjení v pohodlí domova. Z dat za Evropskou unii vyplývá, že mezi lety 2003 a 2011 stoupl význam maloobchodního prodeje ve dvaceti členských státech včetně letos přistoupivšího Chorvatska.

Točené pivo proti lahvím a plechovkám ztratilo nejvíce ve Španělsku, kde jeho původní 64procentní podíl spadl na 35 procent. O málo menší zvraty zaznamenalo například Polsko nebo Rumunsko, v nichž celková spotřeba piva alespoň roste.

Situace není pozitivní ani v Česku, kde prodeje v rámci pohostinství ještě v roce 2009 mírně převažovaly. Podle Českého svazu pivovarů a sladoven se však loni distribuce přes maloobchodní sítě zvýšila už na 57 procent.

ČTĚTE TAKÉ:

Vývoj na evropském trhu nejsilněji ve své strategii zohlednil belgickoamerický gigant AB InBev, který na kontinentu výrazněji působí jen v západních zemích, Rusku a na Ukrajině.

Ostatní státy včetně Česka pokrývá výhradně distribučními aliancemi. Pro světovou jedničku je klíčový region Severní a Jižní Ameriky, který se stará o 72 procent objemu a 77 procent hodnoty prodejů skupiny.

Od situace v Evropě se naopak odvíjí výkon čtvrtého největšího pivovarníka, kodaňské společnosti Carlsberg. V loňském roce tvořil její provozní zisk z 85 procent právě odbyt v rámci starého kontinentu a některých republik bývalého Sovětského svazu.

KLIKNĚTE PRO ZVĚTŠENÍ: Prodeje piva v Česku.

V oživení spotřeby v Evropě pak věří hlavně americko-kanadský koncern Molson Coors, který loni na podzim skoupil podniky v rámci firmy StarBev, mezi něž patří i Pivovary Staropramen. Od transakce za 3,5 miliardy dolarů si denverské vedení slibuje průnik na nové trhy mimo Severní Ameriku.

„Střední a východní Evropu vnímáme jako atraktivní především kvůli historickým trendům a růstovému potenciálu, který očekáváme poté, co se region vrátí k předkrizovému ekonomickému výkonu,“ komentoval tehdy krok generální ředitel Peter Swimburn.

Peněženky drží ženy

Pivovarníci se ale neupínají jen na nové trhy. Chtějí-li růst, musí oslovovat nové skupiny zákazníků. Údaje poradenských společností BCG a Nielsen hovoří jasně. V celosvětovém měřítku rozhodují o nákupech a spotřebě domácností ze dvou třetin ženy. Jejich kupní síla se odhaduje na bezmála 14 bilionů dolarů.

Moc, kterou ženy při nákupním rozhodování disponují, samozřejmě ovlivňuje prodeje všech kategorií zboží včetně piva.

Vzhledem k této síle potenciálních zákaznic budou pivovarníci nuceni promítnout odlišné chutě žen do svých produktových portfolií a marketingové strategie včetně reklam. Jelikož obliba piva u žen je obecně nižší než u mužů, o to těžší práce je čeká.

Dokazuje to i každoroční průzkum amerického institutu Gallup na vzorku dospělé populace USA. Z dotázaných respondentů, kteří přiznali, že konzumují alkoholické nápoje, to byli muži, kteří v 55 procentech případů uvedli, že nejčastěji pijí pivo.

U žen naopak zvítězilo víno s 52procentní četností. Za nejčastěji konzumovaný alkoholický nápoj jich pivo označilo jen 23 procent. Výsledky kolem letošních čísel oscilují již řadu let.

Podobné výzkumy preferencí spotřebitelů provedené v Evropě ukazují, že pivo pravidelněji (alespoň jednou týdně) pije kolem 35 procent žen konzumujících alkohol. Odhaduje se, že na nejrychleji rostoucích trzích Indie, Číny a Íránu se tento podíl pohybuje jen okolo jedné pětiny.

Zvyšující se význam žen jako spotřebitelské skupiny, které je rozumné naslouchat, si z velké čtyřky nejvíce uvědomuje dánská skupina Carlsberg. „Pokud jde o zavádění novinek, pak jsme my velcí pivovarníci dávno zvětrali. Ustrnuli jsme na uvažování, že nám stačí vařit pivo pro mužské sportovní fandy. Přitom určitě umíme a zároveň musíme přijít s produkty, které budou přitažlivé i pro ženy,“ nechal se pro dánský tisk slyšet generální ředitel skupiny Carlsberg Jorgen Buhl Rasmussen.

ČTĚTE TAKÉ:

Světová čtyřka proto před pár lety začala vyvíjet nejen nové příchutě, ale i nové typy nápojů na bázi piva určené výhradně ženám. Inovace Carlsberg nejprve v malých objemech testuje na rozvinutých trzích Dánska, Švédska nebo Švýcarska.

Jednou z úspěšných novinek je Eve, ovocný alkoholický nápoj s pivním základem. Proces uvedení na trh však trval několik let a produkt je dostupný jen na vybraných místech západní a severní Evropy.

„Za posledních deset dvacet let jsme jako celé odvětví zrovna inovativní nebyli. To se musí změnit, jestli chceme pro pivo nadchnout nové zákazníky a ženy obzvlášť,“ přiznal Rasmussen.

Autoři:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.