Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Lašák: Budu navrhovat vstup na burzu

Ekonomika

  10:34
Rok a půl po započetí restrukturalizace se České aerolinie dostaly opět do zisku. Klíčem k úspěšnému dokončení tříletého stabilizačního programu bude zejména zvyšování výnosů, říká prezident ČSA Radomír Lašák.

Vstup na burzu. To je jeden z plánů prezidenta ČSA Radomíra Lašáka.

LN ČSA oznámily úspěšné plnění restrukturalizačního plánu, který jste započali před rokem a půl s cílem zachránit společnost před bankrotem. Zapochyboval jste někdy o tom, zdali bude restrukturalizace úspěšná?
Kdybych odpovídal ještě před rokem, zdali jde společnost zachránit, moc přesvědčený jsem tehdy ještě nebyl. Když se podíváte na výsledky prvního pololetí roku 2006, tak tam byla velká ztráta, přes 720 milionů, a kumulovaná ztráta dále narůstala. V tu dobu jsem velmi podrobně studoval zákon o konkurzu a vyrovnání. Zlom nastal po příchodu nových manažerů loni v září, kdy začala ještě rychlejší restrukturalizace.

Rychlejší smazávání ztrát bylo umožněno divesticemi, tj. odprodejem carga a cateringu ČSA. Jak se ale daří vylepšovat provozní náklady?
Ve výsledcích za pololetí letošního roku ještě není zahrnut dopad obou divestic, protože cargo se vypořádá v říjnu a catering na počátku příštího roku. Je tam tedy dopad jediné transakce - prodeje a zpětného leasingu pěti letadel - zaměřené ne na vylepšení hospodářského výsledku, ale na posílení finančních zdrojů společnosti na jaře, v období mimo hlavní sezonu. I tak je výsledek o 500 milionů korun lepší. To je způsobeno plněním plánu výnosů a šetřením v oblasti nákladů. Oproti prvnímu pololetí loňského roku jsme letos navýšili výnosy o miliardu. Klíč k otočení hospodaření je na straně výnosů.

Čím se daří výnosy vylepšovat?
Neexistuje jedno velké, zázračné řešení. Je to sada desítek kroků a opatření. Daří se nám zvyšovat průměrnou cenu letenky, což je historický okamžik. V posledních deseti letech sice rostl ČSA počet cestujících, ale průměrná cena letenky klesala, takže se to do výnosů neodrazilo. V obchodní politice se zaměřujeme na lépe platící cestující. Nedosahujeme tak již rekordů v počtu přepravených jako v minulosti, kdy ale byly výsledky mizerné.

V minulosti jste opakovaně žádal ministerstvo financí o dotaci ve výši 1,5-2 miliardy korun. Nejednalo se z Vaší strany o skepticismus či přílišnou opatrnost?
Požadavek vznikl někdy v polovině roku 2006, když byla firma ve ztrátě kolem 720 milionů korun. Když to sečtete s předchozími ztrátami, kumulovaná ztráta se značně prohlubovala. Vadí mi, že žádost byla označována za dotaci. Kdyby nebyl akcionářem stát, ale soukromý investor, půjdu za ním a řeknu, že firma je podkapitalizovaná a jedním z řešení je navýšení kapitálu. ČSA funguje se stejným kapitálem již od začátku 90. let, kdy měla ve flotile 25 letadel. Nyní má stejný kapitál s 50 letadly. Jednalo se tudíž o čistě ekonomickou úvahu, která byla navíc podpořena dozorčí radou. Věděli jsme, že nebude jednoduché, aby stát v regulovaném evropském prostředí sem nasypal peníze, tak jsme hledali jiné nástroje. Řešením se staly divestice.

Pro další úspěch restrukturalizace může být klíčové i vyjednávání o nové tříleté kolektivní smlouvě. Jak se jednání vyvíjí?
Jednání již probíhají dlouho a před jejich ukončením jsme se dohodli je nekomentovat. Podle indicií, které mám, ale přistupují odboráři k jednáním seriózně a jsem optimista, že se podaří se dohodnout a najít schůdný kompromis.

Úspěšný průběh restrukturalizace vybízí i k úvahám o připravenosti ČSA na privatizaci. Kdy podle Vás bude možnLN é začít privatizaci reálně připravovat?
V první půlce naší restrukturalizace jsme bojovali o to, aby bylo co privatizovat. Nyní je již zřejmé, že bude co privatizovat. Nejvyšší cenu z privatizace lze získat v období, kdy bude společnost výdělečná. Kdyby pokračoval současný trend vývoje hospodaření, lze uvažovat ještě o posílení kapitálu přes vstup na pražskou burzu. Úspěch uvedení akcií na trh je o příběhu, o tom, jestli se restrukturalizace daří. Vstup na burzu budu v horizontu jednoho až dvou měsíců navrhovat. Stát by si udržel majoritu, a stát by i za 51procentní podíl v ČSA po vstupu na burzu mohl v privatizaci získat více než za současných 95 procent.

Jaká hlavní rizika by mohla „příběh“ ČSA ohrozit?
Jedním z rizik je případná nedohoda při vyjednávání o mzdách. Dalším je nedokončení divestic, protože peníze na jaro 2008 firma ještě bude potřebovat.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!