Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Legenda T3 v novém křižuje Prahu. Přibudou desítky dalších, zní z podniku

Ekonomika

  15:25
PRAHA - Od pondělí jezdí Prahou zajímavá tramvajová novinka. Jde o legendární vůz typu T3, který prošel už třetí modernizací. Má novou elektrovýzbroj, snížený prostředek, kterému se slangově říká „vana“, a umožňuje bezbariérový přístup. Její podobu navrhl známý architekt Patrik Kotas. Podle několika zdrojů blízkých dopravnímu podniku by měly příští rok přibýt další desítky kusů.

Nová podoba tramvaje T3 ze 60. let, která prošla už druhou rekonstrukcí. Navrhl ji architekt Patrik Kotas a zmodernizovaly strojírny v Krnově. foto: DPP - Jaroslav Janda

O tomto projektu už v květnu informovaly Lidovky.cz. Nyní je prototyp nově upravené tramvaje nasazený na linku 13, která jezdí z Čechova náměstí ve Vršovicích do zastávky Černokostelecká. Protože jde o schválený typ, může rovnou vozit cestující, a pilotní provoz proto není potřeba.

Tramvaj zmodernizovaná letos na jaře v Krnovských opravnách a strojírnách vyšla na 8,4 milionu korun. První úprava pocházela už z roku 2000 a těmto vozům pomalu končí životnost. V plánu je tímto způsobem předělat až 90 vozů. Je jasné, že na větší zakázku by už musel dopravní podnik vypsat výběrové řízení.

Vizualizace nové podoby pražské tramvaje typu T3 s nízkopodlažní střední částí.
Vizualizace nové podoby pražské tramvaje typu T3 s nízkopodlažní střední částí....

Podle několika důvěryhodných zdrojů si lidé z dopravního podniku ověřili využití komponent z původního vozu i cenovou dostupnost úpravy. Se vším jsou spokojení a bude jen na představenstvu dopravního podniku, zda na tuto strategii kývne.

S přihlédnutím k ceně prototypu a uvažovaných 90 vozech by celková utracená částka mohla přesáhnout 700 milionů korun. Část prací by však mohla probíhat v tramvajových dílnách pražského dopravce, kde se přestavují vozy na zakázku i pro zahraniční dopravní podniky. To by zakázku mohlo zlevnit.

Z metra A Muzeum se v jednom směru nesvezete půl roku. Uzavřený bude i výstup k Andělu

Nová podoba tramvaje je výjimečná v tom, že na dveřích pro cestující bude bezpečnostní LED lišta. V době, kdy je možné vystupovat, svítí zeleně. Při ukončení nástupu a výstupu pak červeně. Jiná takto vybavená tramvaj v Praze zatím nejezdí.

Nová verze, navržená známým dopravním architektem Patrikem Kotasem, bude vizuálně odkazovat k původní T3, byť z ní už fakticky zbývá jen karoserie. Vše ostatní zmizelo už kolem roku 2000 při první modernizaci. Tehdy získala označení T3 R.P.

„T3 se postupem času stala ikonou tramvajového designu. Proto představuje návrat k původní krémové a červené barevnosti logický krok. Tramvaje však přesto budou mít zřetelné odlišnosti dané skutečností, že se do nich vkládá střední nízkopodlažní část. Tím se mírně prodlužují,“ vysvětlil architekt Patrik Kotas, který v minulosti navrhoval například tramvaj ForCity 15T nebo stanici pražského metra Střížkov.

Autor: