21. února 2015 8:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Lego předjelo Ferrari. Kraluje nejvlivnějším značkám světa

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Film Lego příběh. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Film Lego příběh. | foto: Warner Bros

PRAHA Sedm let už čekají v F1 na titul. Loni stáj nevyhrála jediný závod a jen jednou stál její jezdec na stupních vítězů. A k tomu ještě firma zažila zemětřesení, když v září po 23 letech skončil v jejím čele prezident Luca di Montezemolo.

Tohle natolik oslabilo Ferrari, že už není v nejnovějším vydání britské konzultační společnosti Brand Finance tou nejsilnější – chcete-li nejvlivnější – značkou světa, jak tomu bylo před rokem. 

NEJSILNĚJŠÍ ZNAČKY 2014

Údaje v tabulce uvádí odvětví, sídlo firmy, sílu značky (index 100) a její cenu (v miliardách dolarů)

  1. Lego - hračky, Dánsko (93,4; 3,89)
  2. PWC - poradenské služby, (USA 91,8 17,33) 
  3. Red Bull - nápoje, Rakousko (91,1 7,39) 
  4. McKinsey - poradenské služby, (USA 90,1 4,13)
  5. Unilever - potraviny, V. Británie (90,1 4,84) 
  6. L’Oreal - kosmetika, Francie (89,7 12,48) 
  7. Burberry - módní doplňky, V. Británie (89,7 4,61) 
  8. Rolex - módní doplňky,  Švýcarsko (89,7 5,49) 
  9. Ferrari - automobily, Itálie (89,6 4,75) 
  10. Nike - módní doplňky, USA (89,6 24,11)

Zdroj: Brand Finance


Kdo patří do top ten Teď je Ferrari „až“ deváté a naopak číslem jedna je dánské Lego, které představovat asi netřeba. Každoroční žebříček posuzuje především věci, jako je znalost značky, věrnost zákazníků, propagace, firemní pověst či spokojenost zaměstnanců. 

V nejlepší desítce pak najdete třeba ještě výrobce nápojů Red Bull (3.), kosmetickou firmu L’Oreal (6.) či oděvní společnost Nike (10.). 

Proč ale uspělo právě Lego? A proč naopak přišel takový „pád“ Ferrari? „Za úspěchem Lega stojí příběh. Skutečnost, že míří na obě pohlaví, děti si s ním chtějí hrát a u rodičů vyvolává nostalgii,“ míní manažer Robert Haigh z Brand Finance. 

„Ferrari ve formuli 1 upadá od konce éry Michaela Schumachera, ale definitivně jako tým dopadlo na dno loni,“ dodává. 

Spasí Ferrari další Němec?

No, Schumacher z Ferrari odešel už v roce 2006, a tak je poněkud podivné, že ještě za rok 2013 byla italská automobilka v čele zmíněného žebříčku. 

Zásadnější vliv na propad tak bude mít jiný faktor. Zatímco Lego těží z toho, že je pro všechny, tak Ferrari, které teď taky má být (skoro) pro všechny, na to doplácí. 

Sergio Marchionne, nový prezident firmy, se rozhodl zvýšit prodeje Ferrari až o deset tisíc vozů ročně. Což kritizuje i manažer Brand Finance Robert Haigh. „Lidi už Ferrari nevnímají tak exkluzivně jako dřív.“ poznamenává manažer. 

Zároveň ale hned přidá čísla, která jsou s jeho slovy trochu v rozporu: „Hodnota značky (Ferrari) loni stoupla o 18 procent na 4,7 miliardy dolarů. Nová strategie nejspíš způsobí krátkodobé navýšení hodnoty, ale z dlouhodobého hlediska spíš ublíží.“

I když... Třeba Ferrari zase spasí jeden Němec. V kokpitu F1 teď za italskou značku bude nově jezdit Sebastian Vettel.

Robert Sára
  • 0Diskuse




Provident Financial s.r.o.
Specialista péče o zákazníky v terénu

Provident Financial s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj