Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Lékaři zatlačili vládu do kouta. Měli promyšlenou kampaň za miliony

Ekonomika

  22:21
PRAHA - Vybrat hlavní hrdiny z řad lékařů a naučit je role. Provést kamerové zkoušky. Pronajmout starou sanitu z fotoprodukce. Spustit akci.

Martin Engel foto: ČTK

To, co na první pohled může vypadat jako chystané natáčení filmu z lékařského prostředí, bylo ve skutečnosti přípravou na dosud nejviditelnější protest doktorů proti pracovním podmínkám v českých nemocnicích. Díky své organizaci se může stát návodem pro podobné nátlakové akce.

Na rozdíl od minulých podobných protestů tentokrát doktoři svěřili režii akce do rukou komunikační agentury. "Na alarmující podmínky práce lékařů v nemocnicích upozorňujeme již delší dobu. Vroce

Chtěli co nejvíce lékařů

Hlavní požadavek, se kterým se odborářský klub lékařů obrátil na komunikační společnost Ewing Public Relations, byl, aby se k protestní akci "Děkujeme, odcházíme" připojilo co nejvíce lékařů. "Zadání bylo zaměřit kampaň dovnitř a získat co největší podporu mezi lékaři. Nespokojených byly tisíce doktorů, kteří potřebovali nějaký impulz. Sami od sebe by se k takové formě protestu asi nerozhodli," vzpomíná na zrod protestu spoluorganizátor z Ewing PR Jiří Hrabovský.

2007 jsme například zorganizovali akci Unavený lékař, která však vyšuměla. Vzali jsme si proto poučení, že pokud chceme být úspěšní, nesmíme zanedbat žádný detail," popisuje hlavní "organizátor" současného protestu lékařů Martin Engel, šéf Lékařského odborového klubu.

Smrt? Nadsázka, která měla šokovat
Organizátoři protestu vsadili na přímý kontakt s lékaři. Rozhodli se proto za nimi vyrazit do nemocnic ve speciálně přebarveném sanitním voze Škoda 1203. "Sanitu jsme si půjčili od filmařské produkce, která ji používá pro natáčení z retro časů," řekl Hrabovský. Tento vůz využívali v 80. letech minulého století k přepravě pacientů nejen lékaři, ale k přepravě zemřelých také pohřební služba. K přilákání větší pozornosti veřejnosti se organizátoři protestu rozhodli přebarvit polovinu vozidla na sanitu, a polovinu na pohřební vůz. Na karoserii dominuje nápis "Náš exodus ... váš exitus?", neboli "náš odchod ...vaše smrt?". Právě to vzbudilo ve veřejnosti i v lékařské komunitě největší rozruch. Spojovat protest se smrtí pacientů připadlo některým jako neetické.

Čtěte také

Hrabovský však tento nápad brání. "Slovo Exitus je nadsázka... Kdybychom nepoužili něco takového, ani pes by po tom neštěkl. Nutnost bylo zvolit něco, co vzbudí pozornost," vysvětlil Hrabovský. Engel zdůraznil význam otazníku za nápisem Exitus. "Je tam záměrně, jedná se o nadsázku," zdůraznil Engel.

Od Zemáka k Dr.ncáku
Strategie objíždět jednotlivá místa vzešla z předvolebních kampaní politických stran. V roce 1998 "zabodoval" někdejší sociálnědemokratický lídr Miloš Zeman road show po českých městech, ke které využil obstarožní autobus Karosa. Ten vešel ve známost jako Zemák a socialisté ho využili i ve volebních kampaních v roce 2006 a také v loňském roce. Představitelé strany TOP 09 zase loni zavítali za voliči do několika měst ve speciálním vlaku.

Svoji připravenost podat k 31.12. 2010 výpověď , pokud nebudou požadavky požadavky lékařských odborů naplněny, podepsalo téměř tři tisíce lékařů.

Speciální sanitní vůz, přezdívaný Dr.ncák, navštívil během třinácti týdnů přes 60 nemocnic. "V každé nemocnici byl koordinátor LOK a ten dával signál, jestli stojí za to tam jezdit, a jestli lidé mají zájem naslouchat. Jezdili jsme tam, kde jsme cítili potenciál," řekl Hrabovský. Přesto se speciální sanita do areálů všech nemocnic, kam zamířila, nakonec nedostala. Například v Přerově ji ochranka do areálu nemocnice nevpustila.

Lékaři-agitátoři podstoupili mediální trénink
Součástí posádky neobvyklé sanitky byl i zástupce doktorů. Lékařský odborový klub nominoval tři lékaře, kteří následně podstoupili speciální mediální trénink. "Dostali jsme přednášku o tom, co čekat od médií," popisuje nejvýraznější člen posádky, internista Pavel Vávra z nemocnice v Novém Městě na Moravě. "Pak jsme trénovali krátký rozhovor před kamerou. Následně nám ho přehráli a upozornili nás na chyby, které jsme udělali, a natočili jsme ho znovu."

Čtěte také

Vybraná trojice lékařů-agitátorů byla připravována na práci ve stresu. "Vsadili jsme proto na lidi, kteří něco vydrží, kteří se v živých televizních debatách pod tlakem nesesypou," řekl Hrabovský. Vávra přiznal, že mediální trénink byl nezbytný. "Jsem obyčejnej kluk. Představa, že budu vystaven mediálním útokům, ve mně vzbuzovala neblahé pocity," řekl Vávra Lidovým novinám.

Lékaři versus ministerstvo 8:2
K posílení protestní akce zvolili organizátoři naléhavé argumenty. V médiích například líčili, jakým nástrahám mohou být vystaveni pacienti v případě, že lékaři nemocnice opustí. "Tvrzení, že budou převážet lidi z jednotek intenzivní péče do jiných nemocnic a že pacienti mohou po cestě umřít, bylo pro lidi neopominutelné. Jednalo se o profesionálně řízenou komunikaci, která měla za cíl šokovat, vybudit diskusi," upozornil Pavel Brabec, prezident Asociace reklamních agentur a marketingové komunikace. Sázka na profesionální agenturu se podle Brabce lékařům vyplatila.

"Díky PR agentuře byli dlouho o krok napřed. Měli připravenou strategii a stát musel pouze reagovat," řekl Brabec. Hrabovský připustil, že zpočátku se vyvíjela kampaň podle not organizátorů. "Na počátku jsme měli velkou převahu. Mediální skóre bylo 9:1 nebo 8:2 pro nás. Od ledna ale došlo k protiofenzivě státu a skóre se začalo pomalu srovnávat," řekl Hrabovský.

Kdyby lékaři vyjednávali sami za sebe, rychleji se s nimi domluvíme, zní z ministerstva
Jan Růžička, ředitel kabinetu ministra zdravotnictví Leoše Hegera, připustil, že razantní profesionálně vedená kampaň ministerstvo loni na podzim zaskočila. "Na rozdíl od lékařů jsme na reakci na kampaň Lékařského odborového klubu nenajímali agentury a veškerou komunikaci jsme zajišťovali v podstatě ve třech lidech, tedy já, mluvčí ministerstva a pan ministr," řekl Růžička. "Celý podzim jsme spoléhali na to, že odboráře udoláme silou argumentů a zdravého rozumu."

Anketa

Udělal Lékařský odborový klub dobře, že si na kampaň najal profesionální agenturu?

Ano. 7099
Ne. 15133
Nevím. 1184

Růžička připustil, že tlak ze strany komunikační agentury přiměl mnohé protestující lékaře vytrvat v protestech a nestáhnout své výpovědi. "Kdyby lékaři vyjednávali sami za sebe, bez agentury v zádech, dokázali bychom se s nimi rychleji domluvit," uvedl Růžička.

Klíčová je vytrvalost
Právě vytrvalost je přitom podle Hrabovského jedním z klíčových předpokladů pro úspěch protestní kampaně. "Nestačí někde něco vylít, něco vysypat, vystřelit jednu rachejtli... toho si nikdo ani nevšimne. Lékaři takových výstřelů vyslali nepočítaně, a nikam to nevedlo. Proto bylo nutné přejít na dlouhodobě plánovanou konzistentní kampaň," vysvětlil Hrabovský.

Podle Lékařského odborového klubu hrozí kvůli nízkým platům odchody lékařů do ciziny a mimo obor zdravotnictví.

Zdůraznil, že protahování kampaně nezvýší provizi, kterou Lékařský odborový klub zaplatí komunikační agentuře. "Naše odměna nemůže záviset na tom, kolik vyjde článků nebo kolik odejde lékařů. Bude záležet i na dosažení cíle. Úspěchem kampaně nebude, když x lékařů odejde, ale když se zlepší pracovní podmínky v nemocnicích a dojde k reformě zdravotnictví," řekl Hrabovský. Podle různých odhadů by se cena kampaně mohla pohybovat v rozmezí 3 až 5 milionů korun.

Protest lékařů by mohl inspirovat i jiné skupiny k najímání komunikačních agentur pro nátlakové akce. Šéf odborové centrály Jaroslav Zavadil ale tvrdí, že ostatní odboráři zatím o ničem takovém neuvažují.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!