Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Lékem na vysokou konzumaci alkoholu jsou vyšší daně. Politici ale pivo nezdraží

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Staré rčení o vládě, která když zdraží pivo, padne, zřejmě stále budí respekt i mezi současnými politiky. Zdražení alkoholu u nás nehrozí. Přestože je Česko spotřebou na hlavu mezi rekordmany ve světě a třeba Světová zdravotnická organizace nebo i český akční plán boje proti alkoholismu doporučují zvýšení ceny jako jedno z nejúčinnějších řešení, nemá to žádná politická strana v úmyslu.

Ilustrační foto: Čepované pivo foto: Shutterstock

Zvýšení daně (té spotřební), což je jediný způsob, jakým může stát ceny ovlivnit, je citlivé téma. „Vůbec o tom neuvažujeme. Řešením je důslednější uplatňování zákonů, které konzumaci alkoholu už dnes regulují,“ říká například ekonomický expert ČSSD Michal Pícl.

Ležák není ležák. Evropská komise stopla českou vyhlášku

Hnutí ANO, které má podle dosavadních preferencí velkou šanci vyhrát blížící se volby, dokonce trvá na dřívějším návrhu svého předsedy Andreje Babiše naopak daň snížit – v tomto případě DPH u čepovaného piva.

„Tím nepodporujeme větší dostupnost alkoholu. Konzumace by se jen částečně přesunula z lahvového k točenému v restauracích. Proti alkoholismu se musí spíš větší osvětou a důsledněji kontrolovat dodržování věkového limitu,“ tvrdí Babiš.

Akční plán u ledu

Zdražení alkoholu nehodlají prosazovat ani další oslovené strany – lidovci, komunisté, TOP 09, ODS ani Tomio Okamura.

Přitom předloni prošel vládou Akční plán k omezení škod působených alkoholem v České republice pro období 2015–2018 z dílny ministerstva zdravotnictví a posléze podpořený i poslaneckým výborem pro zdravotnictví.

Alkohol grafika

Plán předpokládá, že do konce roku 2020 proti roku 2015 klesne u nás spotřeba alkoholu v přepočtu na čistý líh o pět procent. A případně pak do roku 2025 o celkem deset procent.

V minulých letech se tento údaj statistiků zatím pohyboval do plusu i minusu kolem hranice deseti litrů lihu na hlavu – včetně kojenců. Ministerstvo předpokládá, že k očekávanému snížení vede v ideálním případě cesta kombinací represí (kromě zvýšení daně třeba omezením prodeje či reklamy) a preventivních opatření.

Pokud k represivním opatřením nebude politická vůle a zůstane jen u rozšíření dosavadní prevence, bude prý pokles konzumace nižší než plánovaný.

„Předpokládáme, že zavedením (pouze) preventivních opatření by mohlo dojít alespoň k částečnému snížení spotřeby alkoholických nápojů,“ uvedla mluvčí ministerstva Štěpánka Čechová.

Strašák černého trhu

Nejčastěji zmiňovanými důvody k nezvyšování daně, a tedy i ceny, je hrozba rozšíření nelegálního prodeje levnějšího nezdaněného nebo pančovaného alkoholu. Tohle riziko ale hrozí například podle nedávné studie poradenské společnosti EY zejména u lihovin. Viz metanolová kauza, která vypukla dva roky poté, co stát v roce 2010 naposled spotřební daň zvýšil.

Svijany bojovaly s kvalitou piva v plechu. Spouští novou linku za sto milionů

V prodeji piva, které se na spotřebě lihu u nás podílí největším – zhruba polovičním – dílem, ale žádný černý trh prakticky neexistuje a těžko by i při vyšší ceně vznikl. Pančování a nezdaněný prodej hrozí sice u vína, které má dnes nulovou spotřební daň, ale zavedení alespoň minimální částky daně vinařům je pro politiky ještě větší tabu než zdražit pivo nebo kořalky.

„Nejdůležitější je prevence. Zvýšení daně nevede ke snížení konzumace. Pokud bychom výrazněji zdražili pivo, přesunou se opilci ke krabicovému vínu. Pokud bychom jim pak zdražili víno, poškodili bychom české vinaře a alkoholici by se přesunuli k nějakému nelegálnímu lihu. Zkrátka tahle jednoduchá řešení nefungují,“ argumentuje předseda TOP 09 Miroslav Kalousek.

V programu nemají zvýšení ceny alkoholu ani lidovci. I když jejich místopředseda Jan Bartošek připouští, že spotřeba alkoholu je u nás alarmující. „Měnit daně neplánujeme, ale situace kolem konzumace alkoholu je u nás natolik vážná, že by se o zvýšení ceny dalo aspoň diskutovat. Vhodným řešením může být i například omezení dostupnosti alkoholu. Místně i časově,“ tvrdí Bartošek.

Autor:

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...