Leoš Novotný tvrdí, že mu při jednání s bankéři pomohl provozní zisk (před započtením daní, úroků a odpisů), kterého dopravce dosahuje od druhé poloviny roku 2013. Leo Express, působící hlavně na trati Praha – Ostrava, si před několika lety půjčil na své podnikání zhruba miliardu korun.
„To, že jsme v provozním zisku a umíme z něj platit úroky a nějaké části splátek, je v prostředí, v jakém podnikáme, úspěch. Přesvědčili jsme naše banky o tom, že je i v jejich zájmu, aby nám prodloužily splatnost úvěrů. To se podařilo, ale cesta k tomu byla velmi trnitá,“ popsal pro Lidovky.cz Novotný.
V loňském roce si dopravce mírně v meziročním srovnání polepšil. I díky nárůstu cestujících o 90 tisíc (celkem téměř 890 tisíc) mu tržby podle předběžných čísel vyskočily na 165 milionů korun (oproti 158 milionům v roce 2013).
PSALI JSME: |
Celkově pak Leo Express loni prodělal 120 milionů korun, což je o čtvrtinu méně než v roce 2013. Auditované, a tedy zcela oficiální výsledky bude mít firma k dispozici na konci dubna.
Navzdory červeným číslům má soukromý dopravce podle svého šéfa a spolumajitele Leoše Novotného zajištěné dlouhodobé financování na řadu let dopředu a nemusí se údajně bát předčasného konce svého podnikání. A věří v další rozvoj.
„Rok 2014 pro nás byl pro nás zlomový v tom, že jsem našli cestu jak vystoupat snižováním ztrát k pozitivním hospodářským výsledkům. Přes nelegální politiku Českých drah, kterou žalujeme,“ připomíná Novotný spor soukromých dopravců na už zmíněné trati do Ostravy, který čeká na zahájení soudního líčení.
Výdělek? Koruna na kilometr
Novotný spolu s RegioJetem Radima Jančury dlouhodobě tvrdí, že státní dopravce jezdí nelegálně za podnákladové ceny, aby soukromou konkurenci z frekventované (a státem nedotované) trati vyřadil.
LEO V ČÍSLECHPředběžné výsledky za rok 2014
|
Aby na 356 kilometrů dlouhé trati někdo mohl vydělávat, musel by podle výpočtů Leo Expressu v průměru dostat od každého cestujícího zhruba korunu za kilometr.
Taková částka má firmě – působící v české dopravě od listopadu 2012 – mimo jiné vydělat na další investice. Kromě trasy do Ostravy vozí Leo Express už nyní pasažéry také na jižní Moravu do Starého Města, od prosince také na Slovensko.
Na trase Praha – Košice jeho vlaky přepravily v prvních dvou týdnech pět a půl tisíce lidí. Na lukrativní trati zahrnující i zastávky v Tatrách vypravuje jeden spoj denně, který vyráží na noc z Košic a má konkurovat zejména autobusovým linkám, kterými se Slováci do Česka často dopravují.
Loni zapojila firma do svého podnikání také autobusy. Na vlaky z Bohumína navazují silniční spoje zastavující v polských městech Krakov, Gliwice a Katovice. V počátcích je také spolupráce s autobusovými dopravci v Česku.