Dodatečné vylepšení pohonných hmot po jejich výrobě v rafinerii se tak už dávno stalo marketingovým pomocníkem předních prodejců pohonných hmot: lídra trhu Benziny i dalších hráčů, jako je Shell, OMV, Agip, Čepro nebo i Slovnaft
Jenže u čerpacích stanic Benziny teď potichu zmizel právě nejprodávanější typ benzinu – Natural 95 – vylepšený o aditiva. Na pumpách s červeným logem je k mání Natural tak, jak vyšel z rafinerie.
Informaci LN potvrdilo anonymně několik lidí z branže, kteří se tímto byznysem zabývají, někteří s Benzinou přímo spolupracují. „Je to nepochopitelný krok v situaci, kdy se bojuje o každý prodaný litr benzinu a konkurenti se předhánějí v tom, jak základní palivo vylepšit,“ říká jeden z nich.
Unipetrol: Normu plníme
V Benzině, která je součástí holdingu Unipetrol, změnu nechtěli příliš komentovat. „Benzina nabízí portfolio vysoce kvalitních pohonných hmot. V rámci sítě 339 čerpacích stanic zákazníkům nabízíme Natural 95, vysoce kvalitní palivo splňující normy ČSN EN 228, produkované v tuzemských rafineriích, kde součástí výroby je i aditivace k vylepšení některých parametrů paliva,“ řekl mluvčí Unipetrolu Mikuláš Duda.
Absenci aditiv řadový řidič pozná spíš u modernějších vozů, při častějších jízdách nebo při větším počtu najetých kilometrů.
Mezi lidmi z branže se spekuluje o důvodech tohoto kroku Benziny. Jedním z nich může být snaha ušetřit. Desetník z litru za aditivaci není mnoho, ale u firem (včetně roky ztrátového Unipetrolu), které prodávají ročně desítky milionů litrů, jde o vítanou úsporu. Ostatně velká část menších pumpařských sítí prodává nevylepšený benzin i naftu tak, jak opustily rafinerie. Bez aditivace.
„Možná že aditivovaná paliva nepřinášejí tak velký užitek, jak velcí hráči tvrdí,“ reaguje Ivan Indráček, šéf SČS – Unie nezávislých petrolejářů.
ČTĚTE TAKÉ: |
Unie sdružuje menší nezávislé prodejce. Podobný názor hájí i někteří diskutující na odborných motoristických webech. Společnost Shell naopak tvrdí, že jeho aditivovaný FuelSave ušetří litr z natankované nádrže. Jenže úsporu jednoho litru lze například u 50litrové nádrže těžko změřit.
Výhody aditivace potvrzuje i expert v oboru Vladimír Matějovský, který se palivy, jejich aditivací a vlivem na motory zabývá desítky let. „Jasně že jde o marketing velkých firem. Ten je ale potřebný k vysvětlení toho, že aditiva mají v palivech svůj význam. Ušetřené parametry laik většinou nepozná, jsou ale doložitelné laboratorně. Užitečnost aditiv je nyní o to větší, jelikož se do benzinu přidává podíl lihu. Jeho negativní vliv na motor umí aditiva eliminovat,“ uvedl Matějovský.
Odbyt benzinu v Česku klesá a o to víc firmy jako Shell, OMV nebo Agip investují do propagace a přesvědčování zákazníků o kvalitách takto vylepšeného paliva. Například Shell takto propaguje a s úspěchem prodává svůj 95oktanový FuelSave, OMV svůj Maxxmotion 95.
V Shellu tvrdí, že bez aditiv to dnes už nejde. „Velký důraz současných aditivačních balíčků se klade zejména na detergenci, respektive čisticí vlastnosti paliva, případně na viskozitu a další složky. Tato aditiva přispívají k dokonalejšímu načasování a spálení paliva,“ říká mluvčí českého zastoupení Shellu Petr Šindler.
Benzina měla svoji Vervu 95, jejíž prodej ale nedávno omezila. Prodává dál vysokooktanovou Vervu 100, ale končí s vylepšenou aditivací u benzinu prodávaného pod klasickým názvem Natural 95.
V samotných rafineriích prochází benzin a nafta skutečně základní aditivací. Ale jen tak, aby vyrobený benzin splnil základní požadavky české normy.