Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Létání s tupolevem byl čistý adrenalin. Vozil šéfkuchaře i sudové pivo, vzpomíná mechanik Čech

Způsobil revoluci v dopravním létání. Tupolev Tu-104 byl teprve druhým proudovým letounem na světě využívaným v pravidelné letecké dopravě. Ve čtvrtek tomu bylo 60 let, co ruská společnost Aeroflot nasadila stroj do provozu. Flotilu Československých aerolinií rozšířil o rok později. Server Lidovky.cz přináší rozhovor s leteckým mechanikem ČSA Janem Čechem.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

19. 9. 2016 8:01

Sám v tom článku říká, že od dob Tu-16 u Tupoleva nic tak nadčasového nepostavili. A pokud vím, u velkých dopraváků tak nadčasové není snad kromě 747ky nic.

0 0
možnosti

18. 9. 2016 20:46

A že u Tupoleva nebylo dalších nadčasových designů jako Tu-16? Třeba Tu-22m je ve výzbroji čtyřicet let, Tu-160 třicet. Je to málo?

0 0
možnosti

M. Foltyn

18. 9. 2016 22:10

Pan Čech je civilním leteckým mechanikem, proto píše o civilních Tupolevech. Tu-22M ani Tu 160 se na civilní předělat nedaly. Civilní byly jedině Tu-154.

0 0
možnosti

18. 9. 2016 19:21

Rusové měli prakticky po celá padesátá léta převahu ve vývoji proudových motorů. Proto byly tehdejší americké bombardéry doslova ověšené motory. Zatímco Tu-16 poháněly dva obří motory o "suchém" výkonu přes 90kn, jeho mírně starší současník B-47 Stratojet byl šestimotorový a motor měl výkon 27kn. Navíc byl oproti šestnáctce navzdory své revolučnosti šitý horkou jehlou - přistávání s ním byl vyložený hazard, minimální komfort ve stíhačkové kabině a hlavně značná podmotorovanost. Stratojety byly i proto zcela vyřazeny v roce 1967, Tu-16 až v roce 1993, v Číně se používají dodnes.

0 0
možnosti

18. 9. 2016 19:29

Zatímco Tu-16 poháněly dva obří motory tak 99,9 % dnešních ruských vesnic má jen hliněné cesty a chodí se tam kadit jen na suché WC :-D

0 0
možnosti