16. října 2008 9:42 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Lidé přestávají nakupovat

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 34Diskuse
Obchodníci tvrdí, že je předčasné mluvit o vlivu krize na český maloobchod | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Obchodníci tvrdí, že je předčasné mluvit o vlivu krize na český maloobchod | foto: Michal NovotnýLidové noviny

PRAHA Srpnové maloobchodní tržby očištěné od sezonních výkyvů meziročně vzrostly o 0,7 procenta. S ohledem na současnou finanční krizi by to mohlo být dobrým znamením. Data ale neobsahují prodeje pohonných hmot. Po jejich připočtení vychází v Česku pokles prodejů o 3,3 procenta. Vyplývá to ze včera zveřejněných dat Českého statistického úřadu.

„Data jsou ohromným zklamáním. Trh očekával růst kolem 0,8 procenta. Není pochyb o tom, že si pomalý růst spotřeby domácností vybere svou daň na růstu hrubého domácího produktu,“ řekla včera analytička společnosti Next Finance Markéta Šichtařová.

Horší statistika maloobchodu byla naposledy v roce 2002, kdy byla ekonomika kvůli povodním na pár dní v části republiky ochromena. Analytici se shodují, že za poklesem tempa růstu stojí zejména vysoká inflace a obavy lidí z finanční krize. „Na tuzemské spotřebitele začaly v srpnu doléhat příznaky globální krize. Spotřebitelská poptávka je po průmyslu a exportu dalším ukazatelem, který ztrácí od poloviny roku dynamiku,“ konstatoval analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek.

Obchodníci ale tvrdí, že je předčasné mluvit o vlivu krize na český maloobchod. „Pokles odbytu a dopad krize nepociťujeme. Jde o to nabídnout zákazníkům nízké ceny a právě podle toho se lidé orientují,“ informovala mluvčí Teska Eva Karasová. Podle údajů ČSÚ ale ceny potravin meziročně výrazně vzrostly. Ve specializovaných prodejnách o 8,2 a v nespecializovaných o 6,7 procenta.

Růst tržeb tak zaznamenaly hlavně obchody s elektronikou nebo nábytkem. „Naše tržby se zvyšují, i když ve srovnání s předchozím obdobím se jednalo o zpomalení tempa růstu,“ uvedl generální ředitel společnosti Electro World Jiří Klíčník.

Podle Šichtařové lze v této části ekonomiky ještě pozorovat dozvuk nedávného boomu na trhu nemovitostí. „Řada lidí si stále ještě zařizuje nové bydlení. Část domácností ale již velmi šetří a spotřebu odkládá. Ze sledovaných trendů lze tedy usuzovat, že se dále rozevírají nůžky v příjmech mezi vrstvami obyvatelstva. V každém případě i ty prodejny, kde ještě tržby rostou, mají své zlaté časy za sebou,“ dodala Šichtařová.

Cenová válka je na spadnutí
Obchodníci ale přiznávají, že mají obavy z chování zákazníků, a proto jsou jejich aktivity výraznější než v minulých letech. Největší boj proto propukne kolem cen zboží a obchodníci si to uvědomují. „Nejen nyní, ale i do budoucna očekáváme, že zákazníci budou ještě bedlivěji sledovat hodnotu a cenu zboží,“ potvrdil mluvčí Aholdu Libor Kytýr.

Velký zájem o své výrobky očekávají především elektroprodejny. „Elektronika, která se často nakupuje za dolary a eura, je tedy v těchto měsících levná jako nikdy dříve – a je tedy ideální čas nakoupit nový televizor nebo myčku nádobí,“ říká mluvčí Euronics Bohuslav Komín.

Blížící se vánoční horečka by měla zákazníky nalákat i do obchodů s jiným sortimentem. Mnozí prodejci si od Vánoc slibují narovnání současných poklesů prodejů. „Vánoce jsou pro maloobchod nejdůležitějším obdobím, kdy si lidé rádi koupí i to, co běžně během roku nenakupují,“ konstatovala Karasová.

  • 34Diskuse