21. května 2017 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Lidé se složili na volební průzkum, ekonomům dali skoro půl milionu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 5Diskuse
Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto. | foto: Lidové noviny

PRAHA Kdysi se Češi skládali na Národní divadlo, dnes by nápis Národ sobě mohl nést předvolební průzkum. A ne ledajaký. Pořádný volební průzkum, o kterém jsme tady před časem psali, si žádal od lidí 450 tisíc korun.

Na nemalou částku nejenže dosáhli čtyři dny před ukončením sběru, ale překonali ji bez stokoruny o 25 tisíc. Dá se tak říct, že autoři splnili plán na 105 procent.

Mladí sociologové a ekonomové z Univerzity Karlovy a startupu Behavio tak mohou začít s projektem, který u nás nemá obdoby. Na vzorku dvakrát patnáct set lidí v ulicích a dvakrát tisíc lidí online budou zjišťovat, jaké jsou předvolební preference české populace na základě behaviorální metodologie.

Tedy kdo jsou voliči, jak žijí, jaké mají zájmy a především podle čeho se na tomto základě u volebních uren s lístky v ruce skutečně rozhodují. Jak sami napsali, nejde o „žádné věštění budoucnosti, ale férový popis toho, mezi kým, jak a proč se lidé aktuálně rozhodují. Jaké mají názory? Emoce? Jak se jejich rozhodování vyvíjí? Koho nakonec opravdu volili?“

Před i po volbách

Důležité přitom je, že průzkum bude probíhat nejen před volbami. Další kolo bude i na podzim po volbách a autoři si tak ověří, jak to nakonec ve skutečnosti bylo, jak a podle čeho se prvotní názory, získané před prázdninami, nakonec změnily.

Výzkumníci teď dávají dohromady konkrétní okruhy a otázky, na které se zaměří. „Chceme se podívat například i na úlohu žen ve stranách, jestli a jak jsou lidmi vnímány,“ vysvětluje Lukáš Tóth, šéf Behavio Labs.

Co je ještě důležitější – veškerá data získaná díky takzvanému crowdfundingu, tedy příspěvku přes online web Hithit od 343 lidí, se dozvíme všichni. Autoři slibují, že veškerá data budou veřejná a zajistí se tak i transparentnost celého projektu.

První výsledky se i díky pouličnímu sběru dat na tabletech a díky zpracování pokročilým softwarem dozvíme velmi rychle. Většina peněz přitom půjde hlavně na odměny respondentům, protože jak učí právě behaviorální ekonomie, bez odměny lidé podobná zjišťování neberou vážně.

  • 5Diskuse


Jan Klesla

Autor

Jan Kleslajan.klesla@lidovky.czČlánky