11. září 2007 16:57 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

LN: Pravda a mýty o bionaftě

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 17Diskuse

Někteří řidiči se obávají tankovat naftu s povinně přidávanou biopříměsí. Odbornící oslovení LN vysvětlují, jaký vliv má biosložka na výkon a životnost motoru a jakou hranici nesmí překročit.

Proč se mluví o problémech jenom u dieselových (vznětových) motorů?
Vznětové motory jsou daleko citlivější než zážehové, tedy benzinové. Podle Pavla Baumruka z ČVUT v Praze se o vznětových motorech mluví více jen proto, že se zatím ředí jenom nafta. V okamžiku, kdy se začne přidávat biopalivo i do benzinu, se bude mluvit i o zážehových motorech.

Dá se očekávat, že se v budoucnu objeví i biobenzin?
Všechno nasvědčuje tomu, že ano. Při měření emisních faktorů si ministerstvo životního prostředí nechalo změřit i benzin s obsahem pěti procent bezvodého denaturovaného lihu a benzin s obsahem patnácti procent ETBE (ethylterc butylether).

Má vláda svá tvrzení o snížení emisí díky příměsi metylesteru podepřená testy? Nechala si testovat i to, že biopalivo nebude poškozovat motory?
Vláda pověřila měřením a výpočty emisních faktorů škodlivin při spalování směsných biopaliv a jejich porovnání s konvenčními palivy odborníky z Centra dopravního výzkumu v Brně a ze Zdravotního ústavu v Ostravě. Krátkodobé testy motorů si nechala provést v Ústavu pro výzkum motorových vozidel.
Dlouhodobější testy, které dokáží určit přesně rizika dvou procent metylesteru, se ovšem neprováděly ani v Ústavu pro výzkum motorových vozidel, ani na ČVUT.

Proč se nedá přesně říci, kolik metylesteru obsahuje nafta, kterou načerpáme na pumpě, a jen se říká, že by měla obsahovat maximálně pět procent?
Nová vyhláška ohledně bionafty nenařizuje, aby každý litr nafty byl zředěn metylesterem. Vyhláška říká, že v době od 1. září do konce prosince 2007 musejí distributoři do motorové nafty přimíchávat nejméně dvě procenta biosložky. „Bylo by tedy teoreticky možné dlouhou dobu prodávat pouze čistou naftu a pak vše vyvážit několika dny, kdy zase prodají čistý metylester,“ upozorňuje mluvčí České rafinérské Aleš Soukup.
Takové případy ovšem upravuje jiná vyhláška. Ta limituje metylester v motorové naftě na maximální podíl pět procent.


Další informace o bionaftě
a jejím vlivu na motory najdete
ve středečním vydání deníku


 

PETR ŠVIHEL
  • 17Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.