Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

LN: Pravda a mýty o bionaftě

Ekonomika

  16:57
Někteří řidiči se obávají tankovat naftu s povinně přidávanou biopříměsí. Odbornící oslovení LN vysvětlují, jaký vliv má biosložka na výkon a životnost motoru a jakou hranici nesmí překročit.

dieslový motor

Proč se mluví o problémech jenom u dieselových (vznětových) motorů?
Vznětové motory jsou daleko citlivější než zážehové, tedy benzinové. Podle Pavla Baumruka z ČVUT v Praze se o vznětových motorech mluví více jen proto, že se zatím ředí jenom nafta. V okamžiku, kdy se začne přidávat biopalivo i do benzinu, se bude mluvit i o zážehových motorech.

Dá se očekávat, že se v budoucnu objeví i biobenzin?
Všechno nasvědčuje tomu, že ano. Při měření emisních faktorů si ministerstvo životního prostředí nechalo změřit i benzin s obsahem pěti procent bezvodého denaturovaného lihu a benzin s obsahem patnácti procent ETBE (ethylterc butylether).

Má vláda svá tvrzení o snížení emisí díky příměsi metylesteru podepřená testy? Nechala si testovat i to, že biopalivo nebude poškozovat motory?
Vláda pověřila měřením a výpočty emisních faktorů škodlivin při spalování směsných biopaliv a jejich porovnání s konvenčními palivy odborníky z Centra dopravního výzkumu v Brně a ze Zdravotního ústavu v Ostravě. Krátkodobé testy motorů si nechala provést v Ústavu pro výzkum motorových vozidel.
Dlouhodobější testy, které dokáží určit přesně rizika dvou procent metylesteru, se ovšem neprováděly ani v Ústavu pro výzkum motorových vozidel, ani na ČVUT.

Proč se nedá přesně říci, kolik metylesteru obsahuje nafta, kterou načerpáme na pumpě, a jen se říká, že by měla obsahovat maximálně pět procent?
Nová vyhláška ohledně bionafty nenařizuje, aby každý litr nafty byl zředěn metylesterem. Vyhláška říká, že v době od 1. září do konce prosince 2007 musejí distributoři do motorové nafty přimíchávat nejméně dvě procenta biosložky. „Bylo by tedy teoreticky možné dlouhou dobu prodávat pouze čistou naftu a pak vše vyvážit několika dny, kdy zase prodají čistý metylester,“ upozorňuje mluvčí České rafinérské Aleš Soukup.
Takové případy ovšem upravuje jiná vyhláška. Ta limituje metylester v motorové naftě na maximální podíl pět procent.


Další informace o bionaftě
a jejím vlivu na motory najdete
ve středečním vydání deníku


 

Autor: