14. května 2010 14:17 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Lokomotivy si brzy budou měřit svou spotřebu elektřiny samy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Nejrychlejší lokomotiva světa, stroj Taurus od společnosti Siemens. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nejrychlejší lokomotiva světa, stroj Taurus od společnosti Siemens. | foto: oebb.at

PRAHA Nákladní železniční dopravce ČD Cargo chce mít lepší přehled o spotřebované elektrické energii. Hledá proto dodavatele měřicích přístrojů, které by ukazovaly skutečnou spotřebu přímo na lokomotivách. ČTK to dnes řekl mluvčí firmy Zdeněk Větrovec, hodnotu zakázky nesdělil.

Nyní se objem proudu měří při vstupu do trolejí a mezi dopravce se rozpočítává podle odsouhlaseného matematického vzorce. Monitoruje se například, kdo v daném úseku trolejí jel, kolikrát, jakými lokomotivami, zda nákladním či osobním vlakem či jak dlouho průjezd trval.

"Sledujeme tím samozřejmě možnost ověřit si, kolik jsme odebrali přesně elektrické energie, a za tu pak zaplatit. Jde i o kvalitativní technologický posun v oblasti měření spotřeby elektrické energie na železnici, podobně k tomu přistoupili třeba na Slovensku a v dalších zemích," uvedl Větrovec.

Zda bude v budoucnosti možné platit podle lokomotivních měřičů, není ale zatím jasné. "S cargem nyní řešíme, jak se budou platby do budoucna rozpočítávat," uvedl mluvčí mateřských Českých drah Radek Joklík. Podle něj se budou měřiče hodit cargu minimálně na Slovensku, kde má začít systém fungovat v polovině příštího roku.

Měřicí zařízení na lokomotivách budou posílat údaje do takzvaného energetického dispečinku pomocí sítí mobilních operátorů, na základě shromážděných údajů chce dopravce spotřebu vyhodnocovat. Celkem by takto mělo být do dvou let vybaveno 331 lokomotiv ČD Cargo, což je zhruba 70 procent elektrického vozového parku dopravce.

ČD Cargo patří mezi největší odběratele elektřiny v České republice, od novinky si slibuje úspory nákladů. Elektřina pro všechny dopravce na české železnici nyní proudí přes České dráhy; s koncem loňského roku z dodavatelského řetězce vypadla státní Správa železniční dopravní cesty.

Měřiče testují i České dráhy. Podle Joklíka je takto vybavena zatím jedna lokomotiva, další tři se chystá podnik uvést do zkušebního provozu v následujících týdnech.

České dráhy nyní hledají v tendru dodavatele elektrické energie pro celou železniční síť. O zakázku v předpokládané hodnotě 2,4 miliardy korun bez daně z přidané hodnoty se ucházejí firmy ČEZ a E.ON.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




Vozový park, který obstojí i v podzimním počasí
Vozový park, který obstojí i v podzimním počasí

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.