Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Macau láká čínské boháče na superluxusní značky

Ekonomika

  14:35
MACAO (Čína) - V Macau otevřel své brány autosalon, který chce rostoucí vrstvu čínských boháčů nalákat ke koupi vozu některé ze superluxusních značek jako Ferrari, Lamborghini nebo Bugatti. Výrobci drahých vozů cítí na čínském automobilovém trhu, který je největší na světě, svou příležitost.

Čína je pro většinu automobilek klíčovým trhem, protože se na něm už několikátý rok prodává nejvíce vozů na světě. foto: ČTK

V této zemi je podle nejnovějších žebříčků téměř milion dolarových milionářů a 271 miliardářů a zejména jim je prezentace určena. Akce s názvem Top Marques show, tedy autosalon zaměřený výhradně na ty nejluxusnější značky, se už osmým rokem pravidelně koná v Monaku. Asijská verze autosalonu má letos premiéru.

Čína je pro většinu automobilek klíčovým trhem, protože se na něm už několikátý rok prodává nejvíce vozů na světě. Loni prodeje vzrostly o 32 procent a svého kupce si našlo celkem 18 milionů aut, z toho 13,8 milionu osobních. Letos je růst mnohem pozvolnější, podle odhadu analytiků pod deset procent.

ČTĚTE TAKÉ:

I když luxusní auta tvoří jen zlomek z celkových čísel, jsou mezi Číňany reprezentativní vozy čím dál žádanější. Například Lamborghini, značka vlastněná koncernem Volkswagen, letos odhaduje prodej na 350 vozů, což by bylo zhruba o 70 procent více než v loňském roce. Pro Lamborghini jsou tak Číňané nejlepšími zákazníky.

Akce s názvem Top Marques show je autosalon zaměřený výhradně na ty nejluxusnější značky.

"Říkáme jim sběratelé. Dají si ho prostě domů jako nějaký cenný obraz nebo sochu. Mají obrovské domy a v nich jsou celé jejich sbírky aut vystavené," říká ke specifikům čínských kupců vedoucí čínského zastoupení značky Lamborghini Wilson Lee. "Některé tyhle vozy nemají na tachometru ani kilometr," dodává obchodník, podle kterého platí devět z deseti zákazníků v hotovosti.

ČTĚTE VÍCE:

Na výstavě se představí i menší výrobci, například švédský Koenigsegg nebo italská značka Pagani. Jejich modely, například vůz Pagani Huayra, který se prodává za zhruba 1,1 milionu dolarů (asi 21 milionů korun), si mnoho čínských byznysmenů kupuje jako určitý symbol příslušnosti k třídě těch nejbohatších.

Podle posledního vydání žebříčku nejmajetnějších Číňanů Hurun Report je v zemi 271 miliardářů a 960.000 milionářů. Patří k nim i byznysmen Steve Chen, který si chce na autosalonu pořídit další kousek do své sbírky, v níž už má 16 vozů, mimo jiné Ferrari, Rolls-Royce a Lamborghini. "V Číně obrážím spoustu autosalónů. Auta mám rád od dětství a sbírám teď nejrůznější značky," tvrdí Chen. Nyní prý pomýšlí na koupi vozu Bugatti Veyron, i když cena 6,1 milionu dolarů (asi 117 milionů korun), za níž se auto v Číně prodává, mu připadá přemrštěná.

Autoři: ,