28. května 2017 18:00 Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

Macronova tajná zbraň. Prezidentské volby mu vyhrál ‚politický startup‘

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Společně, Francie! Emmanuel Macron pronesl proslov ke svým podporovatelům. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Společně, Francie! Emmanuel Macron pronesl proslov ke svým podporovatelům. | foto: Reuters

PRAHA Trojice absolventů prestižních amerických univerzit a jejich mladá firma LMP, měla nejspíš lví podíl na zvolení nového francouzského prezidenta. Jejich software zorganizoval kampaň hnutí En Marche! v dokonale šlapající firmu.

Nejvíc se v souvislosti s cílenou organizací kampaně dosud mluvilo o Jaredu Kushnerovi, zeti Donalda Trumpa, který měl jeho kampaň vést „jako startup“. Nakolik byla úloha miliardářského synka stěžejní, se spekuluje, nebyl ale sám.

Svůj vlastní politický startup v zádech měl i nový francouzský prezident. Emmanuel Macron si najal společnost LMP, v plném znění Liegey-Muller-Pons, což je zkratka jmen trojice zakladatelů. Mladí absolventi prestižní Harvardovy univerzity a Massachusettského technologického institutu vyvinuli software nazvaný 50+1, který rozdělil volební okrsky, identifikoval nerozhodnuté voliče a poslal za nimi některého ze čtyř tisíc dobrovolníků.

Macronovo hnutí En Marche! tak v březnu a dubnu oslovilo osobně 100 tisíc lidí. A nepochybně pomohlo svému šéfovi do Elysejského paláce. Firma přitom funguje teprve od roku 2013 a na francouzské politické scéně se popisuje jako zjevení.

Jak (ne)ovlivnit volby je téma nového magazínu Index LN

Jak (ne)ovlivnit volby je téma nového magazínu Index LN

S prezidentovým hnutím však prý po vítězství ukončili kontakty a není jisté, pro koho budou pracovat v nadcházejících parlamentních volbách; prý nemají preference a kromě krajní pravice se nebrání spolupráci s nikým. Sami se ale chlubí, že jsou schopni „svést všech 200 kandidátů“.

V jednadvacátém století dostalo politické know-how mocného pomocníka v podobě sofistikovaných průzkumů voličských preferencí založených nejen na sociálních sítích, ale hlavně na zkoumání toho, co mají lidé rádi, komu třeba fandí ve fotbale, nebo kde nakupují. Povětšinou zůstávají tajnou zbraní politických stran.

Jak nám psychometrické metody známé z reklamy a marketingu nakukují do hlavy i u volebních uren čtěte v magazínu Index, který vychází už v pondělí 29. května v Lidových novinách!

  • 3Diskuse


Jan Klesla

Autor

Jan Kleslajan.klesla@lidovky.czČlánky


Najdete na Lidovky.cz