4. července 2007 8:05 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Makléři zažalovali ČNB

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Česká národní banka | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Česká národní banka | foto: Lidové noviny

PRAHA Na českém finančním trhu došlo k dalšímu případu, kdy makléřská společnost podala soudní žalobu proti rozhodnutí centrální banky. Ta udělila firmě Atlantik FT čtyřmilionovou pokutu za neoprávněný prodej akcií klientů a neposkytnutí úplných informací zákazníkovi.

Předmětem sporu je způsob, jakým tato firma, spadající do holdingu KKCG podnikatele Karla Komárka, v březnu roku 2005 uzavřela akciové pozice dvou klientů.
„Žaloby makléřských firem vůči pokutám národní banky jsou běžnou věcí, zejména když se jedná o udělené pokuty nebo odebrání licence,“ uvedla na dotaz LN mluvčí ČNB Pavlína Bolfová. Podle ní se banka žaloby neobává, protože očekává, že soud rozhodnutí potvrdí.

Atlantik FT podle bankéřů pochybil, když prodal cenné papíry svých dvou klientů. Tito zákazníci využili k nákupu akcií společnosti Unipetrol takzvaných maržových obchodů, tedy vypůjčili si od svých makléřů peníze na tyto nákupy.

S tím, jak akcie společnosti Unipetrol prudce rostly, stoupal i úvěr a klienti Atlantiku se tak dostali z původní vlastní investice kolem milionu korun na úvěr mezi 120 až 170 miliony korun.

V této situaci ale nastal na trhu obrat a kurz akcií společnosti Unipetrol začal velmi prudce klesat. V situaci, kdy se zajištění úvěru vlastním vkladem klienta dostalo na minimální úroveň, potom makléřská společnost zákazníkům akcie sama prodala.

„Firma tím neoprávněně uzavřela pozici zákazníka a neposkytovala mu pravdivé a úplné informace o stavu jeho pozice. Navíc nuceně uzavřela pozici zákazníka za cenu nižší, než byla tržní hodnota k okamžiku jejího uzavření,“ vytýká společnosti centrální banka v rozhodnutí podepsaném viceguvernérem Miroslavem Singerem a vrchním ředitelem Robertem Holmanem.

Společnost tak podle ní porušila povinnost poskytovat investiční služby s odbornou péčí spočívající v kvalifikovaném, čestném a spravedlivém jednání v nejlepším zájmu zákazníků, jak je tato povinnost upravena zákonem. Navíc měla firma porušit také povinnost vést náležitě deník obchodníka s cennými papíry tím, že do něj nezaznamenala některé pokyny klienta nebo je zaznamenala neúplně.

Vedení Atlantik FT ale s těmito názory zásadně nesouhlasí a trvá na tom, že firma měla všechna potřebná oprávnění akciové pozice dotčených klientů odprodat, protože klienti v té době porušovali podmínky plynoucí ze smlouvy s makléři. Za celým případem potom vidí tlaky svých bývalých obchodních partnerů, kteří se snaží profitovat z kriminalizace společnosti.

„Důvodem, proč národní banku žalujeme, není ani tak výše pokuty, jako spíš snaha o očištění jména společnosti,“ upřesnil předseda představenstva Atlantik FT Jan Schiesser.

  • 4Diskuse