Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Malé pivovary objevují sklo. Bez lahví by nestíhaly uspokojit zájem

Piovar. Ilustrační foto.

Piovar. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Doporučujeme
PRAHA - Prodej v lahvích byl dosud doménou průmyslových pivovarů. Investice do stáčecí linky se ale začala vyplácet i menším výrobcům
  18:30

Pivovar Tambor ze Dvora Králové si pořídil unikátní technologii na stáčení piva do lahví. Je to takový „mercedes“ mezi stáčecími linkami. Seřadí, vyčistí, naplní a opatří etiketou tři tisíce lahví za hodinu. Včetně těch použitých, vratných.

Na poměry velkých průmyslových pivovarů nic neobvyklého. Ojedinělé je, že Tambor je ročním výstavem přes sedm tisíc hektolitrů v kategorii minipivovarů a pro ně je stáčení piva do lahví zatím spíš jen nákladnou a okrajovou záležitostí.

ČTĚTE TAKÉ:

Nejmenším producentům piva v Česku se zkrátka daří. Počet minipivovarů strmě roste, aktuálně už ke třem stům, a rozšiřují i dosud nepříliš využívané prodejní cesty. Už to není jen o točeném pivu ve vlastní restauraci – některé malé pivovary kromě sudů do spřátelených hospod prodávají i lahvové do klasických obchodů. I když největším obchodním řetězcům se minipivovary, až na výjimky v některých regionech, vyhýbají.

Stáčecí linka Tamboru přišla – včetně souvisejícího rozšíření kapacity spilky a ležáckého sklepa – na 22 milionů korun. Tambor není typický minipivovar, nemá vlastní restauraci, jde spíš o malý pivovar, který při vzniku před šesti lety prodával jen „kolem komína“, ale postupně rozšířil odbyt do většího okolí, i Prahy, Brna nebo Olomouce.

Kromě 40 hospod kupují Tambor i desítky obchodů. Původní produkce 1350 hektolitrů za rok se vyšplhala na dnešních více než sedm tisíc, kapacitu nyní rozšířili na 15 tisíc hektolitrů a to nemusí být konec. Pro srovnání – lídr českého pivovarnického trhu Plzeňský Prazdroj uvaří za rok 7,7 milionu hektolitrů.

„Neměli jsme od počátku žádný prodejní cíl. Říkal jsem, že porosteme podle zájmu zákazníků. A ten je dnes enormní,“ říká majitel Tamboru Nasik Kiriakovský.

Bez linky už to nejde

Podobným způsobem si vede i před šesti lety vybudovaný Pivovar Chotěboř, který už ale roční produkcí 22 tisíc hektolitrů patří spíš do kategorie nejmenších průmyslových pivovarů. Stáčecí linka – včetně mytí vratných lahví – je nutností. Ani on nemá vlastní restauraci a prodává do hospod a obchodů v regionu.

Stáčecí linku na skleněné lahve (i když ne ty vratné) používá dva roky také sokolovský minipivovar Permon. A chystají se další.

Třeba Antoš II ze Slaného na Kladensku. První pivovar Antoš v renesančním takzvaném modletickém domě už kapacitou nestačí zájmu pivařů a majitelé vybudovali ve městě druhý. Otevřen má být ještě nyní v létě a vybavený je stáčecí linkou na lahve.

Hospody žijí novou nadějí. Lidé zapomněli na krizi a chodí na pivo

„Linka zatím není určena i pro mytí a plnění vratných zálohovaných lahví, ale o této možnosti do budoucna uvažujeme,“ reaguje spolumajitel slánského Antoše Josef Paulík.

Na celém českém trhu vládnou co do srovnání prodeje piva lahve. Léta se největší množství nápoje prodávalo v hospodách, ale od roku 2010 převládá prodej baleného piva v obchodech (kromě lahvového také v PET lahvích nebo plechovkách). Loni už činil podíl 41 ku 59 ve prospěch obchodů. Především zásluhou řetězců.

Nabízejí záplavu piv od velkých i menších průmyslových pivovarů, ale zřejmě až na výjimky ještě nějaký čas nebudou odbytištěm pro produkci minipivovarů (těch s výstavem do deseti tisíc hektolitrů ročně). Pivovary, které si zakládají na svých unikátních produktech (a tomu také odpovídající ceně), nejsou ochotny přistoupit na cenový diktát řetězců a nabízet svá piva vedle nejlacinějších a často dovezených výrobků.

„Skladba lidí, kteří nakupují v řetězcích, je jiná než těch, kteří vyhledávají piva z minipivovarů,“ říká třeba plzeňský sládek, stavitel pivovarů a také dovozce stáčecích linek pro minipivovary Josef Krýsl.

„Věřím, že za pár let přijde doba, kdy i obchodní řetězce budou ochotny za oboustranně výhodných podmínek nabízet regionální produkty včetně piva od místních minipivovarů. Znám takovou situaci třeba z Anglie,“ komentuje situaci viceprezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Kočka.

 

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...