7. května 2018 10:51 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Maloobchodní prodej má podle analytiků rekordní měsíce stále před sebou

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Maloobchodní řetězec (ilustrační snímek) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Maloobchodní řetězec (ilustrační snímek) | foto: wikipedia.org

Praha S výsledkem maloobchodních tržeb v březnu zamíchaly velikonoční svátky, lidé více utráceli za potraviny a naopak méně za ostatní zboží. Tuzemský maloobchod, bez prodejů aut, má rekordní měsíce ještě před sebou. Nízká nezaměstnanost spolu s rychlým růstem mezd se totiž i nadále podílí na vyšší ochotě Čechů utrácet, shodují se analytici. Meziroční růst tržeb obchodů, bez prodejů aut, v březnu zpomalil podle dnešních údajů Českého statistického úřadu na 4,4 procenta.

Březnové výsledky byly ovlivněny souhrou několika nepříznivých faktorů. „Načasování velikonočních svátků způsobilo zvýšení výdajů za potraviny a naopak omezení návštěv nepotravinářských obchodů. Nepříznivě se projevil i meziročně nižší počet pracovních dnů, který souvisel s Velikonocemi jen částečně. Svůj vliv uplatnilo i počasí,“ uvedl hlavní ekonom UniCredit Pavel Sobíšek.

Podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka nejsou silná čísla z maloobchodu za celé první čtvrtletí překvapivá. „Rekordně nízká nezaměstnanost, rekordně vysoká zaměstnanost, rekordně vysoká spotřebitelská důvěra a téměř dvouciferný růst mezd - to vše jsou faktory, které se výsledně promítají do větší ochoty spotřebitelů utrácet,“ uvedl.

„Předpokládáme, že maloobchod má ještě další silné či rekordní měsíce před sebou. Rekordně nízká nezaměstnanost spolu s rychlejším růstem mezd se totiž i nadále podílí na dobré náladě spotřebitelů a tedy i na jejich vyšší ochotě utrácet,“ dodal analytik Petr Dufek z ČSOB.

Jiná situace je podle Sobíška ale zřejmě v segmentu aut, kde propad tržeb z velké části souvisí s nasycením poptávky podniků a přesunu jejich zájmu k jiným investicím než do dopravních prostředků. „S oživením v tomto segmentu nepočítáme ani v dalším kvartálu,“ upozornil. Obchodníci s auty zažili mimořádně nepříznivý měsíc, jejich tržby propadly meziročně o 11,6 procenta. Horší výsledky byly v sektoru naposledy v roce 2009.

Meziroční růst maloobchodních tržeb prodejů aut v březnu zpomalil na 4,4 procenta z únorových šesti procent. K růstu tržeb přispěly hlavně příjmy obchodů s potravinami a e-shopů. Tržby za prodej a opravy aut klesly o 5,7 procenta.

ČTK
  • 1Diskuse




Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!