Přejmenovány mají být asi dvě desítky zastávek tramvají. Změnit by se mohly i názvy stanic metra, kdy například Malostranská by se stala Klárovem, či Malou Stranou, stanice Národní třída Perštýnem, nebo Pražského povstání Náměstím hrdinů.
Možné změny názvů a oficiální zdůvodnění- Dejvická ► Vítězné náměstí; Dejvice
Ulice Dejvická je umístěna jinde než výstupy z metra. Stanice metra se nachází na Vítězném náměstí, pod ulicí Evropská. Pojmenování dle ulice, pokud existuje lepší ekvivalent, není správné. Lidově se mu říká Kulaťák. - Hradčanská ► Nádraží Dejvice; Bruska
Stanice se vůbec nenachází v katastrálním území Hradčan. Označení evokující Pražský hrad je pro značnou část turistů matoucí, ze stanice na Pražský hrad je 1,4 km daleko. Ulice Hradčanská neexistuje. Historický název stanice je Bruska. U stanice se nachází železniční Praha – Dejvice, která bude modernizována. - Malostranská ► Klárov; Malá Strana
Ulice Malostranská neexistuje. Střed Malé Strany je odtud 1 km daleko. Historický název místa je Klárov. - Staroměstská ► Josefov; Staré Město; Náměstí Jana Palacha; Rudolfinum
Ulice Staroměstská neexistuje. Stanice se částečně nachází v katastrálním území Josefov. Výstup ze stanice je blíže Náměstí Jana Palacha než Staroměstskému náměstí. - Muzeum ► Národní muzeum
Nepřesný název muzea. V Praze se nachází 77 muzeí. - Želivského ► Jana Želivského; Olšany
Ulice Želivského neexistuje. Nepřesný přepis názvu ulice. Historická název místa je Olšany. - Strašnická ► Strašnice
Ulice Strašnická se nachází v Záběhlicích, 4,5 km od stanice metra. Stanice se nachází pod ulicí Starostrašnická. - Radlická ► Radlice
Ulice Radlická je 5,5 km dlouhá a vede nad pěti stanicemi metra. - Smíchovské nádraží – Nádraží Smíchov
Nepřesný a hovorový název významné železniční stanice. - Národní třída ►Perštýn
Stanice se nachází pod ulicí Spálená, nikoliv pod ulicí Národní. Historický název je Perštýn. Nepřesný přepis názvu ulice Národní doplněný o slovo třída. - Náměstí Republiky ► Masarykovo nádraží
Stanice má výstup na jedno z nejdůležitějších nádraží v Praze – Masarykovo. V budoucnu zde bude přestupní stanice mezi železnicí na letiště a metrem. Bylo by vhodné oba názvy sjednotit pro lepší orientaci. V budoucnu zde bude přestupní stanice na linku D, jejíž vestibul bude umístěn pod Petrským náměstím. - Křižíkova ► Karlín
Ulice Křižíkova je 1,6 km dlouhá a vede nad dvěma stanicemi metra. Stanice metra se nachází pod ulicí Thámova. Stanice metra se nachází téměř ve středu katastrálního území Karlín. - Českomoravská ► Aréna Libeň
Ulice Českomoravská se nachází 0,5 km daleko od stanice metra. Stanice metra se nachází pod ulicí Drahobejlova. Stanice je umístěna u významné multifunkční arény, jedné z největších zastřešených arén v Evropě. - Vysočanská ► Nádraží Vysočany
Ulice Vysočanská je 3,5 km dlouhá a vede třemi stanicemi metra. Stanice se nachází u železniční stanice Praha-Vysočany. - Vltavská ► Nádraží Bubny
Ulice Vltavská se nachází na Smíchově, 5,5 km daleko od stanice metra Vltavská. Stanice se nachází u železniční stanice Praha-Bubny. V budoucnu zde bude přestupní stanice mezi železnicí na letiště a metrem. Bylo by vhodné oba názvy sjednotit pro lepší orientaci. - Pražského povstání ► Náměstí Hrdinů
Dle místopisu žádný takový název v Praze neexistuje. Stanice se nachází pod náměstím Hrdinů. - Kačerov ► Nádraží Kačerov
Již několik let se u stanice nachází železniční zastávka Kačerov, která bude v budoucnu na plnohodnotné dvoukolejné trati.
|
V koncepci o rozvoji MHD jsou také uvedeny důvody, proč by se měly jednotlivé stanice přejmenovat. Většina z nich podle dokumentu neodpovídá místopisu a charakteru oblasti. Pozměněné názvy u tramvajových zastávek by se měly týkat nejčastěji konečných stanic.
Dokument schválený pražskou radou počítá s tím, že by bylo nejefektivnější, kdyby ke změně názvů stanic došlo současně s otevřením nové trasy metra D.
Podle některých architektů jde o zcela zbytečnou věc a názvy by měly zůstat stejné. „Považuji to za naprosto zbytečné a samoúčelné. Nevidím jediný důvod aby se u stanic, které fungují třeba 35 let, z ničeho nic měnil jejich název. Můžeme přemýšlet nad tím, jestli je výhodnější název Malostranská, nebo Klárov, ale to je věc, kterou řešila jiná generace před více jak čtyřiceti lety,“ řekl pro Lidovky.cz historik zaměřený na dopravu Pavel Fojtík.
O změně se bude zatím jenom diskutovat
Že jde o záměr pouze v teoretické rovině, zdůraznil ve svém vyjádření na Facebooku končící radní pro dopravu Petr Dolínek. „Aby bylo jasno. Žádné přejmenování stanic MHD se nekoná, já s tím nesouhlasím. ROPID předložil ke schválení záměr udělat dlouhodobou strategii rozvoje dopravy a přejmenování stanic je asi jeden odstavec, který je k diskuzi za 10 let. Přejmenování nebude!“ uvedl.
„Je to pouze koncepční dokument, který vzala rada na vědomí. V tuto chvíli se jedná pouze o směr, jakým by se mohla městská hromadná doprava ubírat a modernizovat. Proběhnou k tomu ještě diskuze na jednotlivých městských částech společně s veřejností,“ řekl pro Lidovky.cz mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy Vít Hofman.
Kratší intervaly autobusů, spojení soboty a neděle
Koncepce rozvoje MHD v letech 2019 až 2029, kterou v úterý schválili dosluhující pražští radní, obsahuje více budoucích plánů. Přejmenování stanic má být pouze okrajovou záležitostí. V rámci autobusů MHD by se měl například plošně od 9:30 do 14:00 zkrátit interval z 15 na 12 minut. Koncepce rovněž navrhuje zjednodušit jízdní řády, které by se dělily na pracovní dny a víkendy. Nedělní řády by nahradily ty sobotní. Toto opatření je navrženo ke zvážení jako výhledové.
Další změny se týkají prodloužení tramvajových tratí. Prodloužena bude trať z Divoké Šárky na Dědinu či z Modřan do Libuše. Tramvaje pojedou nově z Barrandova do Slivence a v plánu je také trať z Malovanky na Strahov, z Podbaby do Suchdola a od Vinohradských hřbitovů na Sídliště Malešice. Nová smyčka vznikne na Zahradním městě a u zastávky Depo Hostivař. V dokumentu je uvedeno i prodloužení trati ze Spořilova k dnešní zastávce autobusů Choceradská nebo po novém Dvoreckém mostě mezi Prahou 5 a 4.