Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

MAPY: Z dokončení sítě dálnic se stává sci-fi. Odsouvá se na rok 2025

Ekonomika

  12:22
PRAHA - Ministerstvo dopravy počítá v takzvaném realistickém scénáři s dokončením základní sítě dálnic a rychlostních silnic v roce 2025. Je to o pět let později, než se dosud uvádělo. Ministr dopravy Gustáv Slamečka to odůvodňuje problémy nedostatkem peněz. Finanční náročnost a průtahy jsou příkladem toho, co vadí kritikům na českém systému výstavby dálnic.

Dálnice D11. foto: ŘSD

Původně plánovaný rok 2020 označilo ministerstvo za "finančně nijak nezajištěný předpoklad".

Čtěte více:


 "Vzhledem ke stále omezenějším zdrojům musíme učinit institucionální opatření, které umožní užití efektivních finančních nástrojů při financování výstavby," uvedl ministr Gustav Slamečka. Jedním z nových zdrojů mají být dluhopisy fondu dopravy.

Klikněte pro zvětšeníPlánovaná páteřní síť dálnic.

Podle schváleného harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury by bylo třeba na dostavbu dálnic do roku 2020 zhruba 500 miliard korun, k dispozici je však dle současných předpokladů pouze necelých 100 miliard.

Plánovaná základní síť dálnic má čítat 2150 kilometrů, hotovo je 1100 kilometrů. Realistický scénář předpokládá roční dotaci do systému dálnic a také železničních koridorů ve výši 100 až 125 miliard ročně s vrcholem v letech 2015 a 2016 a následným poklesem pod 80 miliard v roce 2025. "Pokud vláda seriózně řekne, že takové peníze do toho nechce dávat, tak musí dodat, že dálnice budou nejdříve v roce 2050," uvedl Slamečka.

Mapu dálniční sítě 2010 s planovanou výstavbou najdete ZDE

Dotaci mají snížit projekty partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP), v rámci kterých by do dálnic investovaly soukromé firmy, a také dluhopisy Státního fondu dopravní infrastruktury nebo jemu příbuzné organizace. PPP by se měly využít nejdříve na opravu dálnice D1 a dostavbu dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicím a Českými Budějovicemi.

Peníze nejsou, přesto se staví neuvěřitelně draze

Silniční spojení mezi Prahou a Karlovými Vary by se mělo v roce 2013 dočkat nového úseku. Minulý pátek začaly bagry připravovat stavbu čtyřkilometrové části rychlostní silnice R6 mezi západočeským Lubencem a Bošovem. Jenže důvodů k euforii moc není. Finanční náročnost a průtahy jsou příkladem toho, co vadí kritikům na českém systému výstavby dálnic.

"Na letošek máme v rozpočtu 70 milionů korun," přibližuje Iveta Štočková ze společnosti Eurovia CS, která se bude na výstavbě komunikace podílet. Částku poskytl Státní fond dopravní infrastruktury, jde ovšem jen o zlomek předpokládané ceny. Podle předběžných odhadů by se měla dostat na necelé dvě miliardy. To znamená, že v průměru vyjde jeden kilometr zhruba na 500 milionů.

Úseky dálnic a rychlostních silnic, které by podle plánu měly být uvedeny do provozu v letech 2008-2010.

"Je to neuvěřitelné, cena by měla být o polovinu nižší," komentuje David Ondráčka ze společnosti Transparency International, která sleduje problematiku veřejných zakázek. Stavební firmy se brání, že kromě silnice budou stavět i jednu mimoúrovňovou křižovatku a několik dalších přidružených projektů.

Nicméně třeba Poláci pustili na své dálnice konsorcium z Číny a jeden kilometr dálnice z Varšavy do Lodže by měl v průměru vyjít na 150 milionů korun.

Dálnice má víc zádrhelů
Cena čtyřkilometrového úseku dálnice v západních Čechách překvapuje i proto, že projektanti mluví o stavbě jako o "zkapacitnění a úpravě stávající silnice". Nejde tedy o novou stavbu na zelené louce. Kromě financí vzbuzuje kritiku i další nešvar typický pro české stavitelství - nekoncepčnost.

"Rychlostní komunikace R6 odvede tranzitní dopravu mimo zastavěná území obcí," zhodnotil šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík. Jenže nejdříve se musí napojit na obchvat kolem Lubence, který ještě neexistuje.

Aktuální situace dokresluje obrázek silnice R6. Zatímco politici tlačí na její dokončení, na řadě míst komplikuje projekt zamrzlá debata mezi staviteli a vlastníky pozemků.

Ondřej Stratilík - Lidové noviny

Autoři: ,

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...