Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Martin Prokop o Rallye Dakar: Je v něm bojovnost i velký byznys

Rallye Dakar

  9:45
PRAHA - Svůj premiérový Dakar dokončil už v polovině ledna. Dopady náročného závodu ale jezdec rallye Martin Prokop (33), který v kategorii automobilů obsadil solidní 14. místo, pociťoval i téměř čtrnáct dní po návratu. Dakar očima Martina Prokopa popisuje i magazín Index v pondělí 15. února.

Martin Prokop na Rallye Dakar 2016 foto: Martin Prokop

Lidovky.cz: Jak dlouho se tělo z Dakaru vzpamatovává?

Chvíli to trvá. Ani teď to není ideální, každé ráno se těžce probouzím.

Lidovky.cz: Jak na vás Dakar působil?

Překvapilo mě, jak funguje jako produkt. Tolik propagace jsem nikde jinde neviděl, a to jezdím už jedenáct let. Zásah mezi normální lidi, kteří se o tento sport zajímají, je obrovský.

Lidovky.cz: V čem je jeho síla?

Martin Prokop na Rallye Dakar 2016
Martin Prokop na Rallye Dakar 2016

Jede se v dobrém termínu, kdy se ve světě nic moc neděje. Jedná se o krátkodobou záležitost, zatímco ty dlouhodobé lidi až tolik netáhnou. A hlavně jde o dobrodružství spojené se sportem, což je stále oblíbenější.

Lidovky.cz: Je výjimečný i pro závodníky?

Pro mě je to jeden z největších zážitků, ať už cestovatelských, nebo sportovních. Dostanete se do míst, kam byste jinak nešel. Tam, kde nejsou turisté. Je to nehostinný kus země, ale nádherný. Musíte překonat přírodu, která se často brání - teplotami i terénem. A to z toho závodu dělá něco výjimečného.

Lidovky.cz: Takže se ho zúčastníte i za rok?

Nevím, jestli už za rok, ale určitě bych se tam zase rád vrátil. Zanechal jsem tam nějakou stopu, ale dala se udělat větší.

Lidovky.cz: Jako nováček jste byl na čtrnáctém místě. To je přece výborné...

V té konkurenci to nebylo špatné. Dakar je oblíbený nejenom v Česku, ale po celém světě. A sjíždí se tam ve všech kategoriích spousta kvalitních závodníků.

Lidovky.cz: Co nesmí dobrému závodníkovi na Dakaru chybět, aby dosáhl úspěchu?

Zkušenosti a rozhled. To je důležité. Rychlost máme od dvaceti let, ale o tom to není. Auto zvládnu ovládat jakékoliv, ale tady jde o zkušenosti s daným povrchem - jezdí se mimo cesty. To jsem nikdy nedělal a třeba právě na tomhle se můžu ještě hodně zlepšit.

Lidovky.cz: Bylo něco, co vás přes všechny zkušenosti překvapilo?

Na spoustu věcí jsem byl připravený. Mluvil jsem s hodně závodníky a ptal se jich, co všechno se může stát, ale ta vlastní zkušenost je stejně nejcennější. Některé zkušenosti nebyly příjemné, ale dneska už na to člověk vzpomíná jinak. Ta poušť, to bylo něco, co jsem nezažil. Něco zcela nového.

Lidovky.cz: Kdo všechno může jet na Dakaru? Je to tak, že když mám peníze, koupím si dobré auto a můžu vyrazit?

Je to reálné. Bohužel. Když má člověk hodně prostředků, může jet s autem nebo s kamionem. S motorkou ne. S ní se závodníci musejí kvalifikovat, aby dokázali, že na to mají. A přesto pak na Dakaru dost kluků bojuje o život. Spousta z nich má co dělat, aby dojeli alespoň nějakou část závodu. Riskantní je to i u aut. Závodníci to tvrdě poznají. Dojet je reálné, ale důležitá je pokora.

Lidovky.cz: Jaký je Dakar jako byznys?

Je to velký byznys. Neskutečně propracovaný podnik, který se každý den stěhuje třeba 900 kilometrů. Ale to zázemí pro televizi, pro reportéry je skvělé. A všechno to stojí obrovské peníze. A je to drahé i pro jednotlivé týmy - musí platit za každého člověka.

Lidovky.cz: Kolik si člověk musí připravit?

Startovné přesně neznám. Pokud bych ale na Dakar chtěl vzít třeba vás, musím zaplatit 10 000 eur jenom za to, že tam budete. Získáte pojištění, dají vám najíst a dostanete GPS. Stanete se součástí toho kolotoče.

Lidovky.cz: Je třeba z hlediska organizace vozit s sebou početný tým?

Když je na Dakaru člověk sám a je vám zle, nějak se o vás postarají. Bere se to ale jako byznys. Stát, kde se jede, musí přispět velkou částkou, ale o to pořadatelství kvůli prestiži stojí. Třeba Bolívie je velmi chudý stát, ale Dakar je pro něj zásadní. Je to událost pro tamní občany.

Lidovky.cz: Ani na výhrách se moc nevydělává...

Dakaru se účastní spousta lidí, kteří ho chtějí jen dokončit. Dojet do cíle a dostat tričko. Na umístění jim nezáleží. Závod má jiné priority, než jsme zvyklí jinde. Peníze tam hrají určitou roli - je třeba nakrmit techniku -, ale je to hlavně o chlapské vášni a bojovnosti.

Lidovky.cz: Platí, že kdo má nejvíce peněz, má největší šanci na vítězství?

Tak napůl. Letos do Dakaru hodně investoval Peugeot. Na začátku v něm jeho závodníci všem ujeli a bylo to prakticky jen o nich. Jenže Dakar je nemilosrdný, takže na konci byl vpředu už jen jeden peugeot a dotírali na něj jiní, ale velmi zkušení jezdci. Neměli sice takový rozpočet, ale dokázali manko smazat. Ano, přední příčky se penězi ovlivnit dají, ale je to hlavně o lidech, kteří auta řídí.

Lidovky.cz: A jak je to ve vašem případě? Dostane pilot plat, nebo ne?

Princip je založen na vztazích pilotů se sponzory. Prolíná se to všemi disciplínami a myslím si, že tak to není jen ve sportu. Je proto důležité, jakého sponzora získám, a podle toho se mám. Existuje hodně šťastlivců, kteří mají krásné smlouvy. Ti ostatní se musí živit, jak se dá.

Lidovky.cz: Pomohli vám na Dakar sponzoři?

Já jsem to štěstí měl. Co jsem propagoval, bylo úspěšné, proto věřím, že i do budoucna se mi bude dařit s Dakarem i jinde. Rallye je přitažlivá pro velkou část motoristické veřejnosti, ale Dakar zasáhne i ty, koho normálně sport nezajímá. Odehrává se na něm řada příběhů. Třeba bojujete s živlem, nadmořskou výškou a je vám špatně.

Lidovky.cz: A vy sám jste si nějaký příběh také prožil?

Já bojoval snad úplně se vším. Asi nejtěžší bylo pokořit Andy. Jeli jsme ve 4000 metrech nad mořem. Bylo těžké v takových výškách spát, dělalo se mi špatně. Cítil jsem se strašně nejistě a nevěděl, co mám dělat. Navíc jsem tam dvakrát havaroval. Auto bylo na střeše. Musel jsem se o sebe postarat. Často se stává, že někdo v blízké vesnici najde auto a pomůže vám. V rallye, kterou jezdím, se o nás starají jako o princezny. Na Dakaru se musíte postarat sám o sebe. Pokud vám nejde vysloveně o život, nikdo pro vás nepřiletí. A pokud vám ten cirkus ujede o 600 kilometrů, nikdo se pro vás nevrátí.

Lidovky.cz: Jakým způsobem funguje kopilot? Je to navigátor jako v rallye, nebo spíš psychická podpora?

Většinu času mlčí. Řekne, že za deset kilometrů bude odbočka. Pak že to přichází. 500 metrů, 200 a teď doprava. V rallye pořád mluví, tady je ticho. Je však důležitý, když vykopáváme zapadlá kola. V takové chvíli je důležitější spolujezdec než jezdec. Protože jezdec spíš lítá kolem auta.

Lidovky.cz: V pravidlech je i propracovaný systém pokut. Kolik jste jich dostal vy?

Žádnou, ale spousta řidičů a novinářů je za překročení rychlosti dostala. Komisaři byli aktivní hlavně na začátku, pak už ale měli tolik překročení, že nevěděli, koho pokutovat, a už to bylo v pohodě. Dělají to ale dobře.

Lidovky.cz: Jede se podle itineráře. To nemůžete použít mapu?

Žádnou mapu. V poušti jen kompas. A GPS určuje pouze souřadnice. Není to jednoduché.

Lidovky.cz: Jak si na to pilot zvyká?

Těžce. Mám k přírodě vztah. Tady mi ale najednou navigátor řekne „vjeď do řeky a pak přes tamto křoví“. Časem si na to ale zvyknete.

Lidovky.cz: Bloudil jste?

Jednou nám organizátoři nachystali špek: na trať umístili dva body, kolem kterých se musí projet, jenže dost nesmyslně. A tak je tam řada závodníků hledala a nabrala velké ztráty.

Lidovky.cz: Kolik by stálo, abyste si mohl udělat vlastní tým?

Třeba milion eur. Za to by kdokoliv v České republice vybudoval skvělý tým. Nejdražší je startovné, nějak se tam dostat. Samotný Dakar je už relativně v pohodě. Auta už tak drahá nejsou, ale drahá je logistika. Dostanete se na Dakar a tam už prakticky „nic“ neutratíte.

O tom, jaký je Rallye Dakar byznys i jaké je to dobrodružství, čtěte v pondělí 15. února v magazínu Index LN. Na stáncích s Lidovými novinami.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!