Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Mechanická závada na letadlech každý třetí den. Indonésie vyzvala společnost Lion Air, aby zlepšila bezpečnost

Ekonomika

  14:00
JAKARTA - Letecká společnost Lion Air čelí kritice kvůli nedostatečné bezpečnosti. Indonéští vyšetřovatelé Národní komise pro bezpečnost dopravy zjistili, že letoun, který se na konci října zřítil se 189 pasažéry na palubě, nebyl způsobilý k letu. Indonésie vyzvala společnost k tomu, aby zlepšila „bezpečnostní kulturu“.

Indonéští vyšetřovatelé zjistili, že letadlo od Lion Air, které se zřítilo na konci října, nemělo vůbec vzlétnout. foto: Reuters

Už těsně po tragédii nad Jávským mořem, při které zemřelo 189 lidí, se spekulovalo, že za nehodou stála technická závada. Zpráva od indonéských vyšetřovatelů, která byla zveřejněna ve středu, ukázala, že letadlo Boeing 737 Max nebylo způsobilé k letu. Přesná příčina tragédie ale není jasná.

Indonéské aerolinky Lion Air koupí 50 boeingů za 6,24 miliardy USD

„Společnost měla mechanickou závadu v průměru každé tři dny, přestože většina strojů byla nových. Odborníci na dopravu to vysvětlují tím, že nákupy nejnovější generace vyspělých letadel jsou k ničemu, pokud v rámci aerolinií nefunguje systém, který klade bezpečnost na první místo,“ uvedla zpravodajka České televize v Asii Barbora Šámalová.

Letečtí potížisté?

Indonésie společnost Lion Air vyzvala, aby zlepšila svou „bezpečnostní kulturu“. Ve zprávě k neštěstí indonéská komise vyšetřovatelů upozornila, že by měla dodržovat všechny bezpečnostní standardy. Zároveň podle jejich zjištění piloti bojovali s poškozeným automatickým systémem řízení, po třinácti minutách letu se pak stroj zřítil do moře. Ve dnech před katastrofou přitom piloti popisovali vážné problémy s řízením. Lion Air ale na tato varování ignoroval.

Společnost Lion Air Group, která vlastní mimo jiné i aerolinky Batik Air a Wings Air, momentálně ovládá polovinu letového provozu v Indonésii. Její statistiky týkající se bezpečnosti jsou ale přinejmenším podezřelé. Za posledních 15 let mají indonéské aerolinky na účtu 40 smrtelných leteckých nehod.

Autor: