Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Méně hořký než pivo. Lepší než radler? ‚Alkoraketou‘ roku je cider

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Zkvašeného jablečného moštu se u nás loni prodalo přes šest milionů litrů. Letos se čeká až dvojnásobek. Trh táhnou nahoru zejména největší pivovarnické firmy.

Ani víno, ani pivo či radler, ani tuzemák nebo jiná kořalka. Nejrychleji rostoucí kategorie mezi alkoholickými nápoji je cider. Prodeje zkvašeného jablečného moštu, oblíbeného zejména ve Velké Británii, Francii nebo Španělsku, u nás meziročně několikanásobně rostou.

Trh si porcují zejména největší pivovarnické skupiny u nás, které cidery dovážejí a prodávají, v případě Prazdroje nebo moravského Zubra sami vyrábějí.

Kingswood, Strongbow, Carling a Somersby nebo v menším množství třeba Zubr cider mix. Tyhle značky největších pivovarnických firem u nás opanovaly regály obchodů a zčásti i výčepy restaurací.

Když nevyhovuje pivo

„Cidery jsou úspěšné u zákazníků, kterým z nějakých důvodů nevyhovuje hořká chuť klasického piva nebo ochucených nápojů z piva,“ říká Petr Samec, mluvčí Budějovického Budvaru, který jako první u nás začal (v roce 2012) ve velkém cidery prodávat– značku Somersby dováží z produkce dánského pivovarnického gigantu Carlsberg.

Podle zakladatele e-shopu opilyjabko.cz Daniela Rufera funguje u nás i několik desítek nezávislých nebo rodinných výrobců, přibývají na českém trhu skoro každý měsíc.

Pivo na Oktoberfestu zase zdraží. Tuplák v Mnichově vyjde na 282 korun

„Zkusili to a zjistili, že cider vyrobit dokážou a že po něm je poptávka, takže plánují na příští rok prudké zvýšení. Aspoň to je trend, který teď pozoruji skoro u všech,“ uvedl Rufer.

Spotřeba piva a lihovin mírně klesá, u vína stagnuje, ale prodeje ciderů v rámci celého Česka rostou ročně o desítky procent. Loni na více než 6 milionů litrů, z čehož nějakých 8 procent tvoří značky menších, ale též strmě rostoucích (a také dražších) výrobců, jako je zejména Pragerův cider, Cider Magnetic Apple, Rossbach nebo Cidre Premier.

Cidery v Česku představují zatím mizivý zlomek, sotva čtyři desetiny procenta, oproti celkem ročně doma prodaným 16 milionům hektolitrů piva.

U radlerů nadšení opadlo

Podobné nadšení, jaké je to nynější alkoholo-jablečné, panovalo u nás v roce 2011 v případě směsí piva s limonádou – radlerů. V roce 2012 dokonce vzrostl prodej těchto pivních limonád na více než 400 tisíc hektolitrů, do oboru radlerů se nadšeně vrhly všechny přední pivovary, ale od té doby zájem konzumentů už jen klesá.

Výrobci ciderů jsou však přesvědčeni, že v jejich případě se nejedná o jednorázový boom. A že odbyt strmě poroste i v dalších letech. V zemích, jako je Británie, Francie, Španělsko nebo státy Skandinávie, tvoří cidery kolem deset až patnáct procent objemu prodeje piva.

Z Prazdroje je bohatá nevěsta. V souboji o něj se utká početná skupina zájemců

Pro velké pivovary se cidery staly strategickým výrobkem, chrlí další a další varianty a příchutě, objem vlastního prodeje přitom tají. Jitka Němečková, mluvčí Plzeňského Prazdroje, jehož Kingswood je údajně jedničkou v restauracích i v celkovém objemu českého trhu, soudí, že ve srovnání s radlery jsou cidery vnímány zákazníky jako kvalitnější, přírodnější.

„Radlery, které v roce 2011 zaplavily trh, od té doby na oblibě každoročně výrazně ztrácejí. Oproti tomu rostoucí obliba ciderů se vyvíjí postupně a daleko stabilněji,“ soudí Němečková.

Všichni se už také předhánějí, kdo nabídne něco nového a čím se odliší od konkurence. Heineken, jehož značka Strongbow je u nás k mání od loňska a už je údajně jedničkou v regálech řetězců a dalších obchodů, nedávno uvedl na trh nealkoholickou va riantu cideru. „Vzniká odpařováním alkoholu z klasického cideru, čímž je zachována chuť cideru,“ tvrdí mluvčí Heinekenu Jana Pikardová.

Výsledky degustace radlerů.

Kingswood je zas podle marketingové manažerky této značky v Prazdroji Veroniky Hořákové vyloženě přírodní. „Jako jediná z velkých značek ciderů na českém trhu od počátku nepoužívá konzervanty ani žádná umělá barviva či sladidla,“ říká Hořáková.

Skvělou budoucnost si plánují i malí výrobci. „Za Cider Magnetic Apple můžu říci, že oproti loňsku dosáhneme letos dvojnásobných prodejů. A na rok 2017 navýšíme kapacitu o 50 procent na 150 tisíc litrů,“ uvedl například Pavel Železný z firmy Polabský mošt a místopředseda Asociace řemeslného cideru.

Nadějně vidí další roky i Ondřej Frunc, jednatel firmy F. H. Prager, která je jedním z nejstarších výrobců u nás. „Začali jsme před pěti lety, vyrobili jsme deset litrů, dnes děláme 150 tisíc litrů ročně a stále rosteme,“ říká Frunc.

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...