Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Mercedes třídy E: luxus s levným provozem

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Mercedes třídy E umí jezdit i na zemní plyn. Pak jeho provoz vyjde levněji než u dieselu a dojede bezkonkurenčně daleko. Máto ale háček: vůz je dražší. Vyplatí se si připlatit?

Mercedes E 200 foto: Mercedes

Auta na zemní plyn se v naší zemi zatím nerozšířila. Prodává je tu jen šest značek. Kdo má zájem o větší luxusnější vůz schopný kromě benzinu spalovat také stlačený zemní plyn CNG, nemá jinou volbu než čtyřválcový Mercedes E 200 NGT.

ČTĚTE TAKÉ:

Čtyřválce v nové generaci třídy E používají turbodmychadla, plynová verze však převzala pohon předchůdce – včetně starší pětistupňové automatické převodovky. Maximální výkon kompresorem přeplňované osmnáctistovky 163 koní v 5500 otáčkách ani točivý moment 240Nm od třech tisíc se nezměnily. E 200 NGT skladuje plyn ve třech nádržích o celkovém objemu 121,5 litru, do nichž se vejde 19,5 kilogramu CNG. Dvě jsou pod podlahou kufru a třetí za zadními sedadly, takže zmenšila objem zavazadlového prostoru na stále přijatelných 400 litrů.

Auto jezdí primárně na plyn, o čemž informuje zeleně svítící nápis CNG v hodinách vlevo od tachometru nebo ukazatel stavu paliva na palubním počítači, a palivo se mění podle potřeby. Změna přitom není znát: že vám došel plyn, zjistíte spíš podle zhasnuté kontrolky.

Mercedes E 200

Verze NGT jezdí jako klasická "dvoustovka“, jen s líným automatem. Papírové výkony toho moc neslibují, auto však není tak pomalé. Předjíždět umí docela svižně a jízda stabilní rychlostí 200 km/h není problém.

Nová generace E 200 NGT má být úspornější než předchůdce, udávaná kombinovaná spotřeba plynu klesla o 0,6 kilogramu na 5,5 kg/100 km. Tím se dostáváme k nejzajímavějším číslům. Kilogram zemního plynu, jehož cena je stabilní, odpovídá zhruba 1,4 litru benzinu a stojí průměrně 25 Kč. To znamená, že plynový ekvivalent litru benzinu dnes stojícího přes 36 Kč vyjde na polovinu – necelých 18 korun. Pokud se budeme držet udávané průměrné spotřeby, kilometr jízdy bude stát ani ne korunu čtyřicet. Tak levně nejezdí žádná podobně velká naftová auta.

Ta překonává E 200 NGT i dojezdem. Na plyn ujede jen zhruba 350 kilometrů a v praxi spíš méně, protože nádrž se ne vždy naplní, jak by mohla (záleží na teplotě okolí a tlaku v plnicí stanici). Stále je tu však benzinová nádrž přidávající 59 litrů, zkoušený vůz měl dokonce osmdesátilitrovou za příplatek 2904 Kč. Toto auto tak ujede na jedno natankování přes 1300 kilometrů.

Mercedes E 200

Provoz na CNG má ovšem i své nevýhody. V Česku je pouhých 35 čerpacích stanic a jejich počet roste jen pomalu. Na některých nelze natankovat bez plynárenské čerpací karty a samotné plnění trvá kolem čtyř minut.

Také to něco stojí. Plynová verze je o 77 tisíc korun dražší než podobně výkonný Mercedes E 200 s automatickou převodovkou a udávanou spotřebou 7,1 l / 100 km.
Pokud je srovnáme, vyplatí se NGT po necelých 60 000 kilometrech a v porovnání s naftovým 200 CDI po zhruba sto tisících. Komu nafta nevoní, pro toho je CNG dobrá alternativa. Navíc si s ní koupí velmi tichý, komfortní a skvěle jezdící Mercedes. ??

Autor: