Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Metroprojekt překreslil stanice metra D. Podívejte se na změny

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Zmizela modrá podlaha, která měla vizuálně sjednocovat stanice nové linky metra D. Ubylo i barev, převládla střízlivější řešení. Lidovky.cz získaly nejnovější vizualizace, které ukazují modernější tvář stanic podzemní dráhy. Změnit je ještě může dílčím způsobem výtvarná soutěž, kterou chce Praha vypsat.

Porovnání původního (vlevo) a aktuálního návrhu stanice Nemocnice Krč. foto: Koláž Lidovky.cz, vizualizace Metroprojekt

Společnost Metroprojekt přepracovala návrhy osmi vestibulů na připravované nové trati metra. Server Lidovky.cz získal aktuální návrhy tří nových stanic: Nemocnice Krč, Olbrachtova a Písnice.

Na nových vizualizacích jsou dobře patrné rozdíly oproti starším návrhům zejména z roku 2014. Změny v řešení se týkají celkem osmi z deseti stanic na plánované trase (Náměstí bratří Synků a Náměstí Míru budou následovat až ve druhé vlně výstavby – pozn. red.).

Za nemoderní stanice nového metra může dopravní podnik, tvrdí studenti. Navrhli vlastní

Změny vychází z roční práce architektů firmy Metroprojekt, která má plánování a přípravu čtvrté linky na starosti. Konzultacemi se na nové podobě podíleli i experti z Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR).

„Za podobou stanic si stojíme. V tomto stavu jsou realizovatelné a nikdo by se za ně nemusel stydět,“ řekl generální ředitel Metroprojektu David Krása. Opatrná spokojenost s výsledným řešením zní i z urbanistického institutu. „Konzultovali jsme jednu stanici po druhé a na základě společné diskuse jsme dospěli k posunu k lepšímu,“ podotkl mluvčí IPR Adam Švejda. Zdůraznil však, že podoba stanic ještě není definitivní a můžou ji změnit výtvarné soutěže.

Exteriér stanice Olbrachtova z léta 2016.
Exteriér stanice Olbrachtova z roku 2014.

Například zastávka Nemocnice Krč, nacházející se v blízkosti známé Thomayerovy nemocnice, se nezmění zvenku. V interiérech však došlo k znatelné proměně. Zmizela už zmiňovaná modrá podlaha, nově je řešený také strop, kterému už nedominují žluté „podhledy“, ale pravidelné šedé žebrování.

Úpravy dokončené v závěru léta vychází z ročních konzultací, které si v létě 2015 „objednali“ radní hlavního města. Výsledek podle Metroprojektu více odráží současné architektonické trendy dopravních staveb, které akcentují střídmější pojetí umožňující případné doplnění o nové výtvarné a designové prvky.

Za nemoderní stanice nového metra může dopravní podnik, tvrdí studenti. Navrhli vlastní

Současné návrhy Metroprojektu přichází shodou okolností v době, kdy se právě o podobě nových zastávek metra začalo hojně diskutovat. Stalo se tak po zveřejnění semestrálních prací studentů architektury na téma, jak by mohly prostory pro cestující na „déčku“ vypadat. Na podporu vyhlášení nové architektonické soutěže dokonce vznikla petice. Tématem se budou také ve čtvrtek zabývat pražští zastupitelé.

To však neznamená, že jde o finální podobu stanic. Notabene i proto, že na řešení detailů bude více času kvůli pravděpodobnému zpoždění výstavby – nedaří se vykupovat pozemky a vlaky tak budou na lince jezdit možná až v roce 2025.

Stanice Nemocnice Krč bude stát v místech, kde ve špičce proudí stovky autobusu za hodinu.

Institut plánování a rozvoje zdůrazňuje, že pokud má české hlavní město ambici zařadit se po bok dalších západních metropolí a vybudovat metro 21. století, mělo by uspořádat na řešení zastávek výtvarné soutěže.

„Budou řešit kompletní vizuální stránku stanic, od povrchů až po materiály. Otevřenou soutěž vnímáme jako nejtransparentnější způsob zapojení výtvarníků do ztvárnění vizuálních podob stanic. Vítězné návrhy budou následně zapracovány do projektové dokumentace,“ vysvětlil mluvčí IPR Švejda.

Společnost Metroprojekt, která na plánech „déčka“ pracuje od roku 2010 a je spojována i s třemi dalšími trasami metra, úpravy svých návrhů připouští. „Rozhodně nejsme proti obohacení stanic. Naši architekti jsou na spolupráci s výtvarníky připraveni,“ zdůraznil šéf firmy David Krása.

METRO Č. 4

  • Trasa bude mít 10 stanic a měřit bude 10,6 km.
  • Výstavba linky D počítá se dvěma fázemi. První úsek mezi Pankrácí a konečnou Depo Písnice se měl začít stavět v roce 2018. Přípravy brzdí zpožděné výkupy pozemků.
  • Další fází je úsek mezi Pankrácí a Náměstím Míru.
  • Uvažovalo se o levnější variantě, kdy by déčko bylo odbočkou linky C. Nakonec ji město zavrhlo, údajně mohla zkomplikovat výstavbu dalšího úseku trasy.
  • Stavba předloni získala územní rozhodnutí, nyní probíhá příprava pro udělení stavebního povolení.
  • Současné odhady počítají s náklady kolem 50 miliard korun. První úsek má být hotový v roce 2022.
  • Linka D má významně ulevit přetížené lince C a nabídne přestupní uzly se stávajícími linkami: Pankrác (C), Náměstí Míru (A).
  • První studie k déčku vznikly už v roce 1991. Poněkud překvapivě jeho realizaci předešlo prodloužení linky A z Dejvické do Motola dokončené loni na jaře.
Autor:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.