Středa 17. dubna 2024, svátek má Rudolf
130 let

Lidovky.cz

Metrostav nabídl převzetí kompletní odpovědnosti za dokončení Blanky

Ekonomika

  18:23
Stavební firma Metrostav nabídla pražskému magistrátu převzetí kompletní odpovědnosti za dokončení tunelu Blanka včetně technologické části, kterou zajišťuje ČKD Praha DIZ. V dopise primátorce Adrianě Krnáčové to uvedl předseda představenstva Metrostavu Jiří Bělohlav.

Tunel Blanka - Trojský most foto:  Michal Šula, MAFRA

Tunel se měl podle posledního stanoveného termínu otevřít v dubnu, kvůli výměně kabelů poškozených vodou ale město přestřižení pásky odložilo. Podle ČKD výměna potrvá zhruba osm měsíců.

Šéf Metrostavu: Blanka je šílenost. Existuje objednávka, aby se neotevřela

„Naše firma je okamžitě připravena zahájit s Hlavním městem Prahou jednání o převzetí kompletní odpovědnosti za dokončení celého projektu Blanka včetně technologické časti. Jsem si jist, že v úzké spolupráci dokážeme oživit toto krásné dílo v rozumném termínu,“ uvedl Bělohlav.

Kabely poškodily přívalové deště a vlhké prostředí tunelu, se kterým miliardové smlouvy s dodavatelem technologií nepočítaly. 

ČKD Praha DIZ, která do Blanky dodala technologie, minulý týden vypracovala harmonogram objednávky a následné výměny poničených kabelů. Stále ale není jasné, kdo práce zaplatí. Magistrát již oznámil, že výměnu platit nehodlá. Podle některých informací by práce mohly vyjít na stovky milionů až na miliardu korun, jak napsal server Lidovky.cz.

ČKD jakékoli pochybení odmítá. „Náš postoj je pořád konzistentní a měnit jej nebudeme. ČKD Praha DIZ veškeré své dodávky řešila zcela v souladu s projektem a zadáním objednatele. Na rizika bylo upozorňováno opakovaně, což doložíme jednotlivými zápisy z kontrolních dnů včetně návrhů možných řešení, které jsme nad rámec svých povinností předkládali,“ sdělil na počátku března mluvčí firmy Karel Samec.

Blanka měla být původně otevřena v roce 2011. Poté vedení města termín několikrát odložilo, mimo jiné na jaro loňského roku, poté na prosinec a naposledy chtěli politici slavnostně pásku přestřihnout letos v dubnu. Podle údajů od ČKD Praha DIZ se ale strategická dopravní stavba neotevře dříve než na konci letošního roku.

Důležitou dopravní stavbu, která vyjde na 37 miliard korun, provázejí problémy od začátku. Rozhodčí soud už loni řešil spory se stavební firmou Metrostav o miliardové částky. Dosud pak pokračuje soudní pře se stavebním dozorem, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).

Jak se hloubil tunel Blanka?

  • Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost dostala Blanka, jejíž trasa vede z velké části pod Stromovkou. Do územního plánu byla zařazena v září 1999.
  • Červen 2001 - Odhad nákladů na Blanku byl 16 miliard korun.
  • Prosinec 2004 - Zpřesněný odhad nákladů byl 22 miliard korun.
  • 26. září 2006 - Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stal se jím Metrostav, jenž nabídl cenu 21,2 miliardy korun s DPH. Další tři miliardy měly stát technologie či sledování pohybu domů. Práce měly být hotové v roce 2011.
  • Červen 2007 - Na Letné začali dělníci s přípravnými pracemi před hloubením tunelů, už od jara se pracovalo v Troji.
  • 20. května 2008 - Ve Stromovce se kvůli stavbě tunelu propadla půda, podobná nehoda se v parku stala i o pět měsíců později. Naposledy se rozestavěný tunel propadl v červenci 2010.
  • 19. června 2008 - Primátor Pavel Bém (ODS) řekl, že odpracuje 50 hodin ve prospěch sdružení Auto*Mat, pokud bude komplex stát více než 25,7 miliardy korun.
  • Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
  • 12. ledna 2010 - Byl zcela proražen první tubus tunelu; ražba posledního skončila v červenci 2011.
  • Únor 2011 - Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) uvedl, že se Blanka prodraží asi o deset miliard korun. Navýšení způsobily dodatečně přidané části stavby, dražší technologie a inflace.
  • Říjen 2011 - Vedení Prahy oznámilo, že vyjednalo snížení nákladů na stavbu, město zaplatí minimálně 36 miliard korun.
  • Květen 2012 - Město přestalo Metrostavu proplácet faktury. Důvodem bylo prodražení a obava z možného konfliktu se zákonem o veřejných zakázkách.
  • Prosinec 2012 - Radní schválili kategorizaci faktur, tím se chtěli vypořádat s rostoucími dluhy.
  • 20. listopadu 2013 - Metrostav oznámil, že 7. prosince přeruší výstavbu, protože mu magistrát dluží přes 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) řekl, že smlouva s Metrostavem je podle města neplatná, nikdy ji totiž údajně neprojednaly rada a zastupitelstvo.
  • 5. prosince 2013 - Metrostav podal k rozhodčímu soudu žalobu na pražský magistrát, požadoval proplacení 2,1 miliardy korun. Firma také 7. prosince zastavila práce na stavbě tunelu.
  • 24. ledna 2014 - Z předběžného verdiktu rozhodčího soudu vyplynulo, že smlouva na stavbu Blanky mezi Prahou a Metrostavem je platná. Soud firmě uložil, aby obnovila práce.
  • 3. února 2014 - Bylo oznámeno, že firma IDS podala proti Praze žalobu o 145 milionů korun. Město jí dva roky neplatí.
  • 27. února 2014 - Metrostav rozšířil žalobu proti Praze o více než 500 milionů korun; částka tak činila 2,7 miliardy korun.
  • 27. března 2014 - Pražští zastupitelé schválili seznam prací za zhruba 1,34 miliardy korun nutných k dokončení Blanky.
  • 17. dubna 2014 - Metrostav podruhé rozšířil žalobu, tentokrát o miliardu korun (mimo jiné za Trojský most). Žalovaná částka za nezaplacené faktury tak vzrostla na 3,7 miliardy korun.
  • 18. dubna 2014 - Rozhodčí soud rozhodl o dostavbě tunelu. Metrostav má stavbu dokončit do pěti měsíců. Praze soud uložil povinnost zaplatit přes čtyři miliardy korun (2,7 miliardy firma obdržela 28. dubna, zbytek bude Praha splácet).
  • 30. dubna 2014 - Metrostav obnovil práce na tunelu.
  • 13. května 2014 - Praha rozhodla, že půjde do další arbitráže kvůli Blance, tentokrát s IDS. Arbitráž začala 28. srpna.
  • 24. září 2014 - Rozhodčí soud ukončil spor mezi Prahou a Metrostavem a rozhodl, že hlavní město musí zaplatit poslední dlužnou miliardu korun. Celkem komplex přijde na 36,9 miliardy korun.
  • 30. září 2014 - Náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) oznámil, že Blanka se otevře 2. prosince.
  • 14. listopadu 2014 - Kandidátka na primátorku Adriana Krnáčová (ANO) řekla, že prosincový termín se nestihne a mluvila o březnu 2015. Podle Metrostavu se vždy počítalo s dubnem 2015.
  • 26. února 2015 - Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) oznámil odložení zprovoznění tunelu. Musí se totiž vyměnit větší množství poničených kabelů technického zabezpečení.
  • 6. března 2015 - Vedení Prahy oznámilo, že zvažuje další arbitráž. Soudit se chce s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ, kvůli poškozeným kabelům.
  • 13. března 2015 - Mluvčí ČKD Praha DIZ Karel Samec řekl, že objednávka a výměna kabelů potrvá více než osm měsíců.
  • 16. března 2015 - Metrostav nabídl pražskému magistrátu převzetí kompletní odpovědnosti za dokončení tunelu Blanka.
Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!