Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Italům za hlavní nádraží nevyplatíme nic, říká náměstek SŽDC. Firma žádá miliardy

Ekonomika

  5:00
PRAHA - Éra Grandi Stazioni na hlavním nádraží v Praze po třinácti letech skončila. Na největší vlakové stanici v zemi je „domácím“ opět český stát – musí se však připravit na tvrdou právní bitvu s italskou firmou. Nyní tvrdí, že někdejší správce nádraží nemá nárok na žádné peníze.

Odbavovací hala pražského hlavního nádraží. foto: Yan Renelt, MAFRA

Náměstek generálního ředitele SŽDC pro oblast majetku Tomáš Drmola.

Smlouva s italskou společností skončila v neděli. K prodloužení o dalších třicet let – o němž hovořila opce kontraktu – nedošlo, protože by podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) bylo nutné vyhlásit novou soutěž. A také proto, že Italové nestihli nádraží včas opravit.

Situace kolem nádraží je napjatá nejen kvůli očekávané hrozbě právní bitvy o miliardy, ale také kvůli nejistotě pěti desítek obchodníků, které Grandi Stazioni vyzývá k opuštění jejich provozoven. Nynější majitel nádraží SŽDC s nimi nyní narychlo vyjednává nové smlouvy.

„Nabízíme všem stejné podmínky. Prodlužujeme tedy téměř shodné smlouvy za stejné peníze. Nebylo by správné chtít více,“ říká v rozhovoru pro Lidovky.cz náměstek SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola.

Italové obesílají nájemníky na hlavním nádraží: Vykliďte obchody, hrozí vám pokuta

Lidovky.cz: Do kdy chcete mít nové smlouvy s obchodníky podepsané?
Předpokládám, že protistrana je chce mít podepsané co nejdříve, aby měla právní jistotu. Takže neprodleně, jak to jenom půjde.

Lidovky.cz: Symbolického předání klíčů se lidé z Grandi Stazioni nezúčastnili. Je třeba s firmou ještě dořešit nějaké další náležitosti?

Zrekonstruovaná hala Hlavního nádraží

V současnosti ne, nádraží přešlo o půlnoci z neděle na pondělí pod naši správu.

Lidovky.cz: Oznámili jste, že jste v neděli na hlavním nádraží posílili ochranu. Co si pod tím představit?
Na hlavním nádraží zajišťovalo dohled více našich zaměstnanců.

Lidovky.cz: Čeho jste se obávali?
Ničeho. Cílem bylo zajistit hladký průběh přechodu správy nádraží, měli jsme připravená veškerá opatření.

Lidovky.cz: Převzali jste servisní společnost ISS, která pracovala i pro Grandi Stazioni. Platí to?
Ano, smlouvu s touto firmou jsme uzavřeli v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek od 17. října. Následně vypíšeme řádnou veřejnou soutěž.

Stát oficiálně vyhazuje Italy z hlavního nádraží. Vyzval je k předání areálu

Lidovky.cz: Došlo ještě před vaším převzetím nádraží k nějaké schůzce se zástupci Grandi Stazioni?
Minulý týden jednali naši právníci se svými protějšky od Grandi Stazioni. Žádné nové návrhy nepadly. Jejich scénář byl, že jsme jim povinni smlouvu prodloužit. Když opomenu střet s koncesním zákonem, potažmo se zákonem o zadávání veřejných zakázek, převzetím nájemní smlouvy nemá SŽDC žádnou smluvní a ani zákonnou povinnost k uzavřením dodatku. Nesplnili smluvní závazek (neopravili včas historickou budovu nádraží – pozn. red.) a smlouva 16. 10. o půlnoci zanikla.

Lidovky.cz: SŽDC oznámila, že firmě vyplatí peníze, které na hlavním nádraží prokazatelně prostavěla. Kolik by to mělo být?

CO NA TO GRANDI STAZIONI?

  • Server Lidovky.cz požádal o stanovisko Grandi Stazioni. K nynější situaci však její zástupci komentář neplánují.
  • V neděli odmítli přijít na schůzku se zástupci SŽDC, v pondělí ráno se nedostavili na oficiální předání budovy. Podle nich k tomu není důvod.
  • Grandi Stazioni dlouhodobě odmítá, že by předpokládané pokračování smlouvy o 30 let bylo v rozporu se zákonem. Firma se opírá o právní posudky, které si nechala vypracovat.
  • Nyní si nárokuje proinvestované peníze a ušlé zisky. Jde o částku v řádu miliard korun.

V případě prokázání nároku ze strany Grandi Stazioni ano. Smlouva hovoří o technickém zhodnocení po odpisech. Předpokládám ale, že budeme vyplácet nulu. Ve smlouvě je totiž zároveň napsáno, že v okamžiku jejího zániku 16. 10. 2016, je hodnota technického zhodnocení po odpisech rovna nule. Podle mě by nárok na technické zhodnocení vznikl tehdy, kdybychom se rozhodli smlouvu ukončit dříve. Aby na ni „sáhli“, museli by splnit podmínky smlouvy, což se nestalo.

Lidovky.cz: Rozumím tomu tedy správně, že nyní počítáte s tím, že Grandi Stazioni nevyplatíte ani korunu?
V případě, že neprokáží žádný zřejmý nárok, nemůžeme nic platit. To můžeme, jen pokud jej zdokumentují a prokáží.

Lidovky.cz: Italská firma si však hodlá nárokovat nejen prostavěné peníze, ale také ušlý zisk za třicet let, s nimiž počítala pro další podnikání v Praze. Jak se stavíte k tomuto požadavku?
Já si už několik let nárokuji od Ježíška houpacího koně. A pořád nic. To je moje odpověď. Nechť si Grandi Stazioni nárokuje ušlé zisky, jak uzná za vhodné. Já pro jejich vyplacení nevidím žádný důvod. Musí se obrátit na místně příslušný soud, což je Obvodní soud pro Prahu 1. Jakékoliv další fabulování nemá smysl.

Lidovky.cz: Jistě jste s vašimi právníky důkladně probírali, co vše se může stát, je to tak?
Riziko je snad jen v tom, že by soud řekl, že nárok Grandi Stazioni není nula. Jiné relevantní riziko teď nevidím.

Hala Hlavního nádraží
Hlavní nádraží.

Lidovky.cz: Jaká je nebezpečí, že toto nastane?
Jedna ku jedné, u každého soudu totiž jdete do určitého rizika. Nicméně se domníváme, že skutečně nejsme ti, kdo něco pokazili. Žádné smluvní ujednání jsme neporušili. Smlouvu lze navíc podle sepsaných formulací chápat i tak, že ke dni uplynutí smlouvy jsme povinni vyplatit nulu.

Lidovky.cz: Budete mít pro případ prohraného soudu – a vyplacení částky třeba v řádu miliard – vytvořenou rozpočtovou rezervu?
Ano, rezervu určitě vytvoříme. Její výše bude záležet na tom, s jakým – ze svého pohledu – oprávněným nárokem firma přijde. Každopádně tyto nároky budeme velmi pečlivě zkoumat.

ITALOVÉ NA HLAVNÍM NÁDRAŽÍ

  • Společnost Grandi Stazioni ČR uspěla ve výběrovém řízení na revitalizaci hlavního nádraží v Praze a v prosinci 2003 podepsala smlouvu.
  • Zavázala se zrekonstruovat současnou odbavovací halu i historickou budovu nádraží. Platila nájem a zároveň pronajímala obchodní prostory, což byl dosud hlavní zdroj příjmů. Loni vydělala v Česku 54 milionů korun při tržbách 144 milionů.
  • Podobně jako hlavní nádraží opravila také stanici v Mariánských Lázních.
  • První část modernizace v Praze skončila po čtyřech letech v roce 2010, o tři roky později pak uzavřela stavební práce u Fantovy kavárny.
  • Zbytek historické budovy měl být opravený už v roce 2013, ale došlo k prodloužení termínu o tři roky. Nově mělo být hotovo do 16. 10. 2016, což se ale nestalo.
  • Na začátku října dostala Grandi Stazioni od majitele hlavního nádraží SŽDC výzvu k vyklizení dosud využívaných prostor.
  • Grandi Stazioni Česká republika, s.r.o. byla ovládaná z 61 procent společností Grandi Stazioni S.p.A.
  • Tu letos v létě skupina Ferrovie dello Stato Italiane (italské státní dráhy) prodala fondům Antin a ICAMAP a investorské skupině Borletti Group.
  • Dalším společníkem společnosti je Evropská banka pro obnovu a rozvoj s obchodním podílem ve výši 39 procent.

Lidovky.cz: Budete chtít hlavní nádraží provozovat sami, nebo budete hledat správce, jakým byla v minulosti společnost Grandi Stazioni?
Sami. Nevidím osobně sebemenší důvod, proč by mělo hlavní nádraží v Praze provozovat nějaké těleso, které není součástí státu. Se správou budov máme bohaté zkušenosti. Staráme se o tisíce jiných napříč celou republikou. Při vší úctě k této krásné budově, je to vlastně všude stejné.

Lidovky.cz: Máte v tuto chvíli nějaký plán rozvoje nádraží?
Určitě tam nechceme žádné herny nebo podniky tohoto druhu. Rádi bychom ještě více posílili bezpečnost, aby se cestující cítili dobře a bezpečně. V ideálním případě to znamená více policistů na nádraží. Zvláště v dobách, kdy je na nádraží více cestujících anebo v době, kdy je jich tam naopak velmi málo, tedy mezi půlnocí a pátou ráno. Zvednout chceme ve spolupráci s městem situaci v okolí nádraží.

Lidovky.cz: Dozná změn byznysová stránka provozu a služby pro cestující?
Předpokládám, že v případě zachování současného stavu budou cestující spokojeni. Když jsem se díval na sociální sítě a internetové diskuse, zaznamenal jsem, že tohle veřejnost chce: Více nepotřebujeme a hlavně nám nic neubírejte. Nikdo nechce dělat žádné zemětřesení. Jde nám o to zachovat dobře fungující věci. Pokud by chtěli něco přidat, pak jsou to například lavičky. Italové jejich počet snížili, aby na nich nepolehávali různí „vagabundi“. Ale jsou i takové lavičky, které mají pro každého jednoho sedícího opěrku na obě ruce, tudíž se na ní nedá ležet. Chceme z nádraží udělat místo, kde se bude cestující cítit bezpečně a maximálně komfortně.

Lidovky.cz: Lidé tráví hodně času před odjezdovými tabulemi, kde do poslední chvíle čekají na oznámení nástupiště, odkud jim jede jejich vlak. A tam je sezení opravdu poskrovnu.
Stojí tam mnohdy napěchováni jako herynkové. Lidé si stěžují, že příliš prostoru dostala komerce a oni mají málo místa k sezení. Já doufám, že se nám nové lavičky podaří umístit tak, aby nepřekážely, sloužily cestujícím k odpočinku a zároveň nepřitahovaly nežádoucí pozornost různých individuí.

Lidovky.cz: S jakými počítáte výnosy z hlavního nádraží?
Firma Grandi Stazioni měla v roce 2014 výnosy necelých 150 milionů korun, za minulý rok účetní závěrku ještě nezveřejnili. Chceme udržet výnosy v této výši.

Hlavní nádraží - vstup.

Lidovky.cz: Konec smlouvy s Grandi Stazioni znamená i to, že Italové nedokončí opravu historické budovy hlavního nádrží. Vy budete muset uspořádat soutěž na projektanta, následně na stavební firmu. To bude nějaký čas trvat, že?
Projekt, podle něhož měla stavět Grandi Stazioni, z nějakých 95 procent vzniká v dílnách památkářů. Až tedy vysoutěžíme projektanta, počítáme s tím, že návrh projektu zhotovíme podle jejich připomínek. Časová ztráta tedy nakonec nebude tak velká, jak by to mohlo na první pohled vypadat.

Lidovky.cz: Jaký je tedy časový scénář opravy hlavního nádraží?
Soutěž na projektanta by měla proběhnout, řečeno hezkou českou metaforou, meteleskublesku. V ideálním případě se nám tak podaří už do roka soutěžit stavební firmu. Stavět by se mohlo od stavební sezony 2018. Italové počítali se dvěma roky.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...