Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Ministerstvo představilo brutální kampaň

  17:05
PRAHA - Ministerstvo dopravy představilo novou odstrašující kampaň, která má za cíl snížit počet nehod na českých silnicích. Kampaň s názvem "Nemyslíš - zaplatíš!" má být tou nejdrsnější a nejdražší v dějinách resortu. Televizní spoty, které ukážou pravé hrůzy dopravní nehody, přijdou ministerstvo na 150 milionů korun.

Záběr z nové odstrašující kampaně, která má za cíl snížit počet nehod na českých silnicích.

Podobu kampaně představili ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) a Eda Kauba z reklamní agentury Euro RSCG, která ji připravila. Akce má trvat do roku 2010 a zahrnuje televizní a rozhlasové spoty, tiskové a internetové inzeráty či billboardy.

Záměrem ministerstva je, aby si kolize v roce 2010 vyžádaly maximálně 650 lidských životů. To je zhruba stejný počet obětí, jaký policie evidovala od ledna do srpna letošního roku.  "Uvidíme po dvou letech, já věřím, že to zapůsobí," uvedl Řebíček.

Uvozovky dolníNa koho nezapůsobí připravené spoty, neměl by mít řidičský průkaz.Uvozovky horní

Kampaň, která má odstartovat začátkem října, nese slogan "Nemyslíš - zaplatíš!". "Říkáme tím, že pokud někdo nedodržuje pravidla a riskuje, musí být připraven nést následky," řekl Řebíček s tím, že řidiči by si měli být vědomi své odpovědnosti nejen za sebe, ale i za ostatní. "Aby si uvědomili, že pokud nemyslí, zaplatí zdravím nebo životem, ať už svým vlastním nebo druhých," dodal ministr. Ve vztahu k "nejprimitivnějším hazardérům" pak slogan podle Řebíčka znamená, že za porušení předpisů zaplatí pokutu.

Propagační akce bude podle ministra zaměřena především na tři oblasti - agresivitu za volantem, jízdu pod vlivem alkoholu či drog a používání bezpečnostních pásů a autosedaček. Vedle toho má směřovat i na zvláštní cílové skupiny, jako jsou mladí řidiči, motocyklisté, chodci či cyklisté.

Řebíček novinářům řekl, že na koho nezapůsobí připravené spoty, neměl by mít řidičský průkaz.

Kampaň už dříve podpořil šéf dopravní policie Martin Červíček. "Osobně jsem přesvědčený, že prožití virtuální dopravní nehody, například na základě takového spotu je daleko lepší než prožít dopravní nehodu ve skutečnosti," řekl dnes Červíček.

Klipy natočil Filip Renč
Získat takovou zakázku je pro jakoukoli reklamní agenturu terno. O prázdninách tak mohla slavit společnost Euro RSCG, která uspěla ve výběrovém řízení mezi dvěma konkurenty. Společně s ní i režisér Filip Renč, který drsné klipy pro agenturu natočil.

Návrh Euro RSCG nebyl nejlevnější. Kdyby z tendru vyšla jako vítěz například firma Young & Rubicam, ministerstvo by ušetřilo zhruba čtyři miliony korun.

Hlavním kritériem pro výběr Euro RSCG ale nebyly peníze. Rozhodlo dobré grafické zpracování a originální nápad. „Měli to nejlépe rozpracované. Já za sebe jsem měl dobré svědomí, že jsme vybrali tuto firmu,“ zdůvodňuje svou volbu šéf oddělení vnějších vztahů ministerstva dopravy Zdeněk Růžička.

.Kampaň ministerstva dopravy - klip hecování
video: Ministerstvo dopravy

Kromě něj v porotě zasedli dopravní experti z BESIP, Centra dopravního výzkumu a reklamní odborníci. Kampaň proběhne hlavně v televizi. Spoty mají spolknout asi 70% ze všech peněz, které ministerstvo na kampaň vydá. Dalšími prvky mají být billboardy a internetové bannery.

V zahraničí drastické klipy fungují
Kampaň je podle ministerstva inspirována podobnými akcemi v zahraničí. Především v anglosaských zemích, kde lze běžně spatřit billboardy či spoty s drastickými obrázky obětí nehod. Podle dopravního psychologa Martina Kořána v zahraničí podobné kampaně zachrání pět až sedm procent lidských životů. Pokud by měla podobný účinek i u nás, mohlo by jít podle něj o 60 až 75 lidí ročně.

Za celý loňský rok zemřelo v ČR na silnicích 1123 lidí, tedy o 17,5 procenta víc než v roce 2006, kdy policisté evidovali 956 obětí nehod.

Autor: